Air mouse/keyboard

Diskussion i 'TV' startad av wikings1, 31 dec 2012.

  1. wikings1

    wikings1 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Hej jag undrar vilken airmouse/keyboard kör ni på era mk80x
    och vad tycker ni om den ni har.
    Själv har jag en Rc12 och den fungerar bra men kan var lite väl känslig ibland men det är en vanesak.

    Med vänlig hälsning Wikings1
     
  2. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Jag har precis beställt en Mele F10 samt en Minix NEO A1, tänkte utvärdera vilken som funkar bäst.

    Gillade F10 då den påminner om Boxeekontrollen, men Minix-prylarna har fått bra omdöme tidigare så den kanske är bättre. Kan återkomma med utvärdering när ajg fått dem.
     
  3. wikings1

    wikings1 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Mele f10har jag sett att man verkar gilla på andra forum
     
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har en Airmouse RC11 som funkar problemfritt med min MK808.
     
  5. wikings1

    wikings1 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Svenix måste du peka för att flytta muspekaren ??
     
  6. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Alla dessa är väl bara gyrobaserade, så de reagerar på rörelse, inte riktning.

    RC12:an, är det bara touchpad eller är det även en gyromus?
     
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, alltså jag styr muspekaren genom att "peka i luften". Ungefär som att peka med en laserpekare. Funkar ganska bra tycker jag.
     
  8. benknackan

    benknackan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    1 298
    Mottagna gillanden:
    3 265

    MINA ENHETER

  9. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Jag har nu fått hem och testat båda dessa lite snabbt.

    Min första spontana reaktion är att A1 är mycket större än F10, vilket jag såg som en nackdel. F10 är också så fiffig att den "stänger av" musen när man vänder på fjärren, vilket är ganska smart. Den slår på den igen när man vänter tillbaka den. Så i form och storlek vinner Mele F10.

    Sett till knappar, så såg Mele F10 lovande ut. Den har en trevlig D-pad, och såg ut att ha de vanligaste knapparna som man behöver i Android.Förvåningen blev dock stor när majoriteten av knapparna inte fungerar som tänkt. Home fungerar tex inte alls. Det som är "Task switcher" symbol på fungerar som högerklick, dvs samma som "Back", och förvirrande nog finns det en "Back" också. De knappar som sitter bredvid varandra (Enter, Back) är INTE vänster och höger musknapp, utan vänster musknapp är i mitten av D-paden. Denna kontroll är primärt till för Mele A1000/A2000 mediaspelare, som är Androidbaserade, men det är förmodligen därför det inte funkar som tänkt på min MK808. Den har också en IR-sändare som bara används för power-knappen, denna funktion funkar också bara på deras egna mediaspelare och är inte omprogrammeringsbar.

    Minix A1 har många fler knappar, och bla så har den TAB (användbart)
    , samt Ctrl + Alt. Även de vanligaste mediaknapparna, som fungerar bra (utom seek). Ctrl + L tex ger fokus och markerar adressfältet i browsern, mycket användbart. Mycket billigare känsla dock, och musknapparna är inte lika logiska. Den har också page up/down som är användbara för scrollning.

    A1 drivs av tre AAA batterier. F10 har inbyggt laddningsbart batteri (laddar via USB).

    Vad gäller gyro-funktionalitet så har jag inte hunnit testa så mycket. Det jag märkte med F10 var att räckvidden var lite dålig, men den var heller inte fulladdad så det kan säkert ha påverkat. A1:an var lite svår att göra "små" rörelser med, men det problemet tror jag alla gyromöss har. A1 buggade också ur så att den konstant drog muspekaren neråt. Den slutade dock när jag tog ut batterierna och stoppade tillbaka dem. Om det händer ofta så blir man nog lite frustrerad.

    F10:an hade också märkbart svårare att registrera alla knapptryck på tangentbordet. Det kan ha att göra med räckvidden, så behöver mer testning.

    Hojta till om det är något som ni vill att jag ska testa explicit så ska jag göra mitt bästa. Ska försöka ta lite bilder också.