Aktier och handel med värdepapper

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av FuckVlingo, 11 jul 2016.

  1. FuckVlingo

    FuckVlingo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2011
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Hejsan Swedroid, tittade runt på forumet och lyckades inte hitta nå tråd som specifikt behandlar aktiemarknaden eller andra sätt man kan placera pengarna i madrassen på

    Anser att det är på tiden att en sådan tråd skapas, kan även börja med att ge det första aktietipset här i tråden
     
    bernard gillar detta.
  2. FuckVlingo

    FuckVlingo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2011
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag själv är relativt erfaren inom denna bransch och spenderar ärligt talat minst 2-3h/dag på att lära mig mer om marknaden samt att läsa om nya såkallade "raketer"(aktier med stor potential). Kan tillägga att desto mer man lärt sig desto mer vet man att man inte kan om aktier. Kom ihåg att ingen av oss här i tråden är experter och alla placeringar sker på egen risk. Det är även stor sannolikhet att vi som ger råd/tips om vissa aktier förmodligen äger aktier i de bolag vi nämner.

    Swedroid-folket undrar nu "varför ska vi ta hänsyn till dina tips och råd?", först och främst är det för att sprida min senaste "nyfunna raket". Men även för att Swedroid är en riktigt skön community som jag gärna vill ska kunna få lite mer pengar i kassan till nya mobiler och annat skoj

    Min första "raket" var Fingerprint Cards B, hoppade in lite sent, men hoppade i tillräckligt bra tid för att få en bra avkastning. Denna aktie är ingen raket längre, dock kommer den fortsätta att öka på sikt. Företaget sägs föra samtal med ASSA (tillverkare av dörrar) för att eventuellt leverera fingeravtrycks-skanner till företaget såkallade "smarta dörrar". Går denna affär igenom kommer vi få se aktie rusa, dock e detta bara en teori och inget bekräftat.

    Nog talat om Fingerprint Cards, årets nykomling och årets raket är The Marketing Group (TMG).Potentialen för detta företag är OTROLIG!
    Planen för detta år är simpel men effektiv, man kommer att växa genom förvärv vilket är väldigt lönsamt då de generellt sätt får det till ett rabatterat pris och på köpet nya kompetenta CEOs till ledningen som tillför nya kundkontakter och potentiella förvärv. VDn (Jeremy) har även sagt att målet är att bli topp 50 största marketing-företaget i världen och Chris Reed (TMG's största ägare) har nämnt att de har som mål att vara minst 100 företag i gruppen i framtiden och det har påpekats att det är mellan 20 och 25 förvärv planerade i år redan. TMG lovade även att göra det första förvärvet max en månad efter börsnotering, vilket är något företaget genomförde.

    Mer om företaget går att läsa på Avanzas forum men även här: http://www.redeye.se/aktiebloggen/marketing-group/tmg-tripplingschans-till-reapris

    Besvarar gärna alla frågor så gott som jag kan
     
    Last edited: 12 jul 2016
    bernard gillar detta.
  3. Utzutz

    Utzutz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2016
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag har skummat igenom det här forumet ett tag nu men har aldrig känt behovet av att bli medlem och delta i diskussioner förrän nu! Kul å se att det diskuteras aktier här.

    Jag har haft ögonen på TMG länge nu. Det är definitivt en pärla som jag skulle rekommendera alla att ta en titt på. För den som vill lära sig mer om bolaget hänvisar jag till;

    http://www.redeye.se/aktiebloggen/marketing-group/tmg-tripplingschans-till-reapris
     
    indika och bernard gillar detta.
  4. FuckVlingo

    FuckVlingo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2011
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER


    Kul att fler än jag här på Swedroid har intresse för aktier och ännu roligare att en swedroidare har lyckats hitta sig till raketen TMG!! Vi har mycket gott att se framemot på TMG:D:D:D
     
  5. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Är man reggad på en massa olika forum och piskar upp en positiv bild på alla dessa har man skapat en egen miniraket! Jag frågar mig varför man tipsar om nån "säker investering", varför är man inte tyst och köper mer själv. Att tipsa om nåt gör man väl bara när man vill att andra skall köpa det man själv vill sälja eller har jag totalt fel?
     
  6. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Ding dong ding dong...
     
  7. FuckVlingo

    FuckVlingo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2011
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Ville påbörja denna tråd med ett par aktie-tips som jag och väldigt många anser som en säker aktie.

    Jag själv har gått in med nästan alla pengar jag har på denna aktie, jag tror även att om du eller fler skulle ta sig tiden att läsa igenom inlägget på RedEye skulle fler göra som mig. Att jag vill sälja mina aktier kommer inte ske på ett bra tag, tvärtom, jag försöker få tag på mer pengar för att köpa på mig mer!

    Sen nämner jag även i min text att man inte ska tro blint på allt som skrivs här, detta då de som tipsar om en aktie oftast innehar aktier i bolaget själv. Med detta menas att DU själv ska tro på aktien och ska lita på att du gjort en bra placering:)
     
  8. FuckVlingo

    FuckVlingo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2011
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Pling plong, har herr'n/dam'n några frågor eller annat än roliga ljud att komma med?o_O
     
  9. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    ... Jag förtydligar... Jag tyckte @drzap@drzap har en poäng. "Säkra aktietips" är nåt som triggar alla varningsklockor hos mig och hos många andra... Säljarsnack är en sak, dialog och synpunkter en annan...
    Det är en annan sak om man tror på aktien själv innan den tipsas om.

    Sen tycker jag att du förtydligade själv:
     
  10. FuckVlingo

    FuckVlingo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2011
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Gäller att läsa rätt första gången I guess ;)
    Nej men skämt åt sido, bra att ni påpekar sånt. Mitt syfte är inte att försöka luras eller annat som gynnar mig. Ville bara starta en tråd om aktier på forumet och samtidigt passa på att tipsa om ett bra och intressant bolag. Så ta gärna en titt på bolaget och bilda er en egen uppfattning om den:)
     
  11. Alligatorn

    Alligatorn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2013
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    46
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Kan väl slänga in ett lite halvhjärtat tips.

    Ska nämnas att jag äger en liten post.
    Dedicare
    https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/286778/dedicare-b

    Kom nyss en bra rapport och tror dom har potential att fortsätta ånga på. Sjönk såklart vid utdelningen i våras och skulle inte rekommendera köp idag men brukar komma en rekyl nån dag senare efter att den sticker upp såhär. Kan vara något att kika på.

    Bra utdelning och tillväxtpotential så skulle lägga den i 2års portfölj eller liknande.
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det låter som en vågad strategi som talar mot det alla som börjar med aktier får lära sig; placera aldrig alla ägg i samma korg.

    Har bara i all hast ögnat igenom rapporten, men några frågor:

    De har för närvarande sex stycken agenturer i sin portfölj med sammantaget nio kontor. Planen är att expandera med ett 20-tal ytterligare agenturer under 2016? Det låter minst sagt optimistiskt - växtvärk? I antal agenturer räknat innebär det en expansion med runt 330% :eek:.

    Det behöver dock inte betyda någonting då det av rapporten inte framgår något om vad det handlar om för storlek på nyförvärven. Hur små/stora är agenturerna man har i sikte?

    Eftersom TMG, enligt rapporten, tänker låta agenturerna sköta sig själva får man nog fråga sig hur de plötsligt skall attrahera de stora kontrakten? Var finns moroten för de blivande kunderna?

    Kunder tittar rimligtvis på vad en agentur tidigare uträttat/vilka kunder som finns i portföljen samt hur stor räckvidden är. Utökas räckvidden för att ägarstrukturen förändrats?

    Det talas inte om några planer på att slå ihop mindre agenturer till större, vilket talat för större synergieffekter och större möjligheter att locka större kontrakt, än en uppsjö med bolag som drivs oberoende av varandra.

    Får vid en första anblick ett lätt luddigt intryck av affärsidén och de stora expansionsplanerna, men tiden får förstås utvisa hur det går.
     
    Last edited: 14 jul 2016
  13. FuckVlingo

    FuckVlingo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2011
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Nog allt är det vågat, men tror man på bolaget lika mycket som jag gör så är det inget man ens bryr sig om. TMG's har sagt att målet är att ha ett börsvärde på 1000 miljarder sek för att uppnå detta kommer bolaget att genomföra flertalet förvärv. Det vill säga att de kommande förvärven kommer kommer tillsammans ha ett värde av omkring 500m sek.

    Ledningen har lovat 14-20 förvärv i år (inte "ett 20-tal"), hittills har man gjort 1 förvärv som räknas som 2 iom att WBB Group (deras senaste förvärv) har ett dotterbolag. Visst är det optimistisk, men detta är möjligt tack vare ledningen som TMG har, VDn har i åratal gett "privatlektioner" till ett 100-tal personer som betalat tusentals euro. Resultatet av detta är att Jeremy har hundratals "lärjungar" som förstår hans affärstänkande som förmodligen även i sin tur fört vidare dessa kunskaper.

    Att man väljer låter bolagen fortsatt vara oberoende av ledningen kan förklaras med att man inte vill röra det som redan funkar, TMG köper endast skuldfria och vinstdrivande bolag. Vidare är det så att dessa mindre bolag har tillgång till samtliga bolag och kan ta hjälp av dem, på så sätt lockar dessa till sig dessa större kontrakt.

    Säg gärna till om jag är otydlig någonstans:)
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har som sagt svårt att tro på den lite luddiga affärsidén. Det är märkligt att å ena sidan påstå att bolagen kommer attrahera nya kontrakt med anledning av att ägarstrukturen förändrats och samtidigt påstå att bolagen skall drivas helt fristående. Det blir ju onekligen en typ av internkonkurrens i sådana fall. Har mycket svårt att se hur de små agenturerna plötsligt skall attrahera de stora internationella kontrakten med anledning av att TMG står som moderbolag.

    Det är också vanskligt med en så explosionsartad tillväxt/lova en så stor mängd nyförvärv. De har som sagt sex stycken agenturer i portföljen och skall mer än dubblera detta antal bara i år.

    Förvärven skall dessutom ske med 60% rabatt eftersom agenturerna är så ivriga om att sälja till TMG i och med de positiva synergieffekterna (vilka är?). Agenturerna är ju redan framgångsrika; vad för mervärde ger TMG för att de skall sälja under marknadspris? Att vissa vill göra en exit kan jag förstå, men inte gärna säljer man under marknadspris.

    Vad VD:n uträttat har för min del ingen större betydelse om jag inte tycker att affärsidén är rakt igenom glasklar.
     
    Last edited: 15 jul 2016
  15. FuckVlingo

    FuckVlingo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2011
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Synergieffekterna är bland annat det nya stora nätverket man nu har tillgång till samt kan ta del av, de kan även utnyttja skalfördelar då agenturerna tillhör "något större" och kan lägga större order tillsammans.

    Vidare kan rabatten förklaras av att dessa agenturer får betalt i TMG aktier med en "lock-up" på 1 år. Ägarna av dessa agenturer är insatta i TMG och dess strategi och förstår att det rabatterade priset på 60% kommer tas igen i och med nya förvärv vilket leder till ett högre börsvärde. Detta betyder att desto snabbare du kommer in i TMG desto större är sannolikheten för en högre avkastning (i och med framtida förvärv).

    Titta exempelvis på det senaste förvärvet som gjorde till ett aktiepris av 1,85 euro, man betalade med "3 802 787 nya stamaktier (7 035 156 euro)". Med dagens börsvärde är dessa 3,8m aktier värda ungefär 12,3m euro. Du kan även ta en snabbtitt på "Indutrade" vars strategi varit snarlik densamma som TMG's.

    Sen är det givet att det är omöjligt att förvärv ett par år fram i tiden kommer ge samma effekt som förvärven gör nu.
     
  16. FuckVlingo

    FuckVlingo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2011
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    För er som dunkar huvudet i bordet varje dag ni ser TMG's kurs stiga kan jag säga er att ni fortfarande kan göra ett par goda % ifall ni tänker sitta på aktierna :)
     
  17. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Absolut... kul, jag ser att i skrivande stund så har TMG gått upp 133% sen du tipsade om den aktien.

    Det är naturligtvis en otrolig uppgång, jag gissar på att den så småningom kommer dyka rejält och lägga sig på rätt värde... Men kul för alla som gör pengar (jag har själv gjort några spänn på TMG:) )!!

    Jag vidhåller nog ändå att ska man tjäna pengar på aktier i längden så ska man absolut sprida riskerna, minst 7-10 olika aktier och satsa långsiktigt. Snabba klipp brukar sällan löna sig, blir oftast nån felsatsning mellan varven som förtar all upparbetad vinst.

     
  18. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Vad tror ni om olja/gas marknaden... varit kräftgång ett tag, tror säkert det kommer bestå ett tag till, men att dra upp skifferkolja i all evighet kommer nog inte gå?! Någon med synpunkter?!
     
  19. FuckVlingo

    FuckVlingo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2011
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Tror att de flesta tror som dig, oljemarknaden KAN bli riktigt het i framtiden, största frågan är dock när? Sen får man tänka på att elbildbranschen är på uppgång och börjar bli lönsam, detta skulle kunna få oljebranschen att ta ännu större smällar.
     
  20. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Hade varit intressant att investera i elteknologin istället då det är det som kommer att vara framtidens grej men helt klart svårt att veta vilken teknologi som kommer vara standarden i framtiden ganska rejäl chansning med andra ord