Aktier och Fonder

Discussion in 'Applikationer' started by Roq, Aug 30, 2009.

1. devnull

devnull Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Har tyvärr inte kommit mycket längre då jag varit upptagen med jobb och familj - hoppas att det lugnar ner sig efter påsk.

2. pruzze

pruzze Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har börjat med en liten Avanza-applikation, inloggning funkar bra i emulatorn, men tyvärr har jag inte lyckats testa i telefonen, se ( https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=84218).

Kan man räkna med att det som funkar i emulatorn funkar i telefonen?

3. pruzze

MINA ENHETER

YES! Nu funkar det!

Min Android-app loggar in och visar saldot på kontot! En bra början.

Kul att jag inte behövde ändra nånting i min kod som jag körde från vanliga java! Blev ganska glad när jag märkte att org.apache.http.* fanns även på Android.

En intressant fråga är hur Avanza ställer sig till att man göra en applikation som kommunicera med deras servrar... I princip är det ju som om man klickar i en vanlig browser.

4. matokt

matokt Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Var kan man ladda ner programmet och testa?

5. pruzze

MINA ENHETER

Just nu är det hårdkodat med mina inloggningsuppgifter, så det kanske inte är så lämpligt. :-)

Ska fixa till det, och lägga in lite mer funktioner. Önskemål?

6. pruzze

MINA ENHETER

Jag har skickat iväg en fråga till Avanza hur de ställer sig att man utvecklar ett program som emulerar en browser och hämtar uppgifter programmatiskt...

Last edited: Mar 22, 2010
  7. pruzze

MINA ENHETER

Svar från Avanza:

Från användarvillkoren:

8. JadedHeart

JadedHeart Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad tror ni skulle hända om man erbjöd sig att implementera en klient till Android som sen donerades till Avanza. Kanske till och med erbjuder sig att porta deras redan befintliga app till iPhone?

Bara en tanke... tycker det är galet att de inte vill att man skall utveckla en app till deras tjänst som kan göra att människor i slutändan väljer att ta deras tjänst före konkurrenterna som inte har en liknande app!

9. MartinVis

MartinVis Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej,

Med tanke på frågan om aktieappar, har ni någon som streamar kurserna? Såg en polare med iphone som hade en app där som uppdaterades streamat, dvs du såg hur det blinka i orderdjup och volym osv i realtid.

10. pruzze

MINA ENHETER

De är troligen lite oroliga att program som hämtar data från deras sajt skulle tynga ner deras system. Dessutom är de rädda om informationen. De vill inte att någon tar info från dem och presenterar på en egen sajt.

Sen har vi säkerhetsaspekten... Hur skulle man kunna lita på ett program som inte kommer från Avanza där man anger sina inloggningsuppgifter. Avanza är rädd för bad will om det kommer ut dåliga program.

11. pruzze

MINA ENHETER

https://www.nordnet.se/mux/page/nordnet-iphone-app.html

12. Eiktyrner

Eiktyrner Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

13. pruzze

MINA ENHETER

Jo, jag förstod det också!

Jag länkade till sidan för det fanns en film på hur iPhone-applikationen fungerade. Lite inspiration till de som kanske gör en Android-applikation...

(Intressant att det stod "null" på skärmen vid ett tillfälle.)

14. MartinVis

MartinVis Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Exakt, tänkte om det fanns nåt liknande med streamade kurser för android.
    I min htc hero finns ju en aktieapp som visar kurser men är inte streamad utan man måste uppdatera den för att få hyggliga kurser.

Någon som vet nån android app som är mer "rörlig" ?

15. janne

janne Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

sök efter Market Millionaire på marknaden... är ett spel men mycket intressant :)

16. falken

falken Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

jag är i hopp om att hitta en lösning på det som diskuteras här.. vore fantastiskt om Avanza får loss tummen... men känner inget större hopp. Fick samma svar som tidigare talare av Avanza idag. (tänkte det fanns en ide med att mailbomba dem lite...) :)

jag dök dock in på IDG's lista över bästa mobilsiter 2006. Där hittade jag Privataaffärer.. Jippi tänkte jag.. här kan vara någon form av lösning kanske... dock får man detta meddelande på deras hemsida 2010..:

Privata affärer i mobilen

- Privata Affärers mobilsajt är stängd.

Härligt att se att utvecklingen går mot att avveckla internet :)

17. devnull

devnull Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Asch då, jag har kollat efter Avanza's avtalstexter innan men hittade inget så specifikt som det ovan. Inte oväntat, men tråkigt...

18. Teel

Teel Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej

Intressant! Jag är också ute efter en App för att enklare nå info från mitt Avanza konto.

Jag förstår egentligen inte varför du/ni är bekymrad över Avanzas villkor för att använda deras tjänster?

Deras villkor som man pekat på är främst för att skydda mot stöld och vidarebefordring av deras information. T.ex om man med hjälp av datamining skapar en publik servertjänst som t.ex. visar deras senaste aktiekurser och som man kanske sätter eget namn på.

Vad jag menar är att det enda din App egentligen gör, är bara att vara en egen typ av webbläsare som du valfritt låter användare (som har Avanza konto) installera och använda, endast för att logga in hämtar specifik /personlig information från deras egna konton för deras eget bruk.

Denna "Avanza browser" App används individuellt av varje enskild användare/kund hos Avanza som har ett konto, och gör alltså inget annat än skicka http request liksom man gör från en browser i mobilen. Den enda skillnaden är att den har ett optimerat gränssnitt för en bättre användarupplevelse.

Och, den som tillverkar denna gör absolut inte något fel eller olagligt eftersom att det är upp till varje användare som själv väljer att använda denna app.

Så Devnull och alla andra glada entusiaster fortsätt gärna utveckla en "Avanza browser" ni, jag kommer att använda den och gladeligen ta en eventuell diskussion med Avanza om dom skulle ha någon åsikt.

Inte för att jag ens kan drömma om att dom skulle komma på tanken att bestrida deras egna kunder men, Väldigt intressant att se hur de juridiskt sett skulle kunna hindra mig att använda vilken webbläsare jag vill för att använda deras tjänster ;-)

Mvh
    Teel, Advokat

19. Teel

Teel Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

DevNull, Hoppas detta ger ny energi till fortsatt utveckling

App namförslag: AvanzaBrow
    (Brow = uttalas Bro som i bror... alltså Avanzas browser brorsa)

;-)

20. Teel

Teel Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Eller kanske AvanzaDroid :-D