Guide: Aktivera OEM unlock / Flasha firmware

Diskussion i 'Mate 20 Pro' startad av gooner, 23 jan 2019.

1. gooner

gooner Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    733
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Hej!

Tänkte tipsa om Funkyhuawei som säljer en tjänst som innebär att man kan, utan att behöva mecka speciellt mycket, flasha in olika firmwares. När uppdateringarna här i Sverige är lagom långsamma så tänkte jag berätta lite om hur man kan gå tillväga.

För att uppdatera behöver man köpa credits på sidan, 1 credit, kostar $18 (flashning av en mjukvara). Denna kan man exempelvis använda för att köra in GLOBAL versionen, då får man senaste versionen. Vad jag har märkt spelar det ingen roll om man har den eller den normala mjukvaran i telefonen. Google pay och allt fungerar ändå.

Vill man låsa upp sin bootloader blir det genast DYRARE nämligen $99. Då ska man flasha in den HÄR (.171) så kommer OEM unlock att kunna aktiveras. Sedan får man ju då fylla i sina uppgifter och glatt betala. Detta för att kunna flasha TWRP och custom roms (just nu finns de inte mer än en vad jag har sett). Så hur gör man då?

1. Betala för credits på hemsidan, funkyhuawei.club.
    2. Installera HISUITE (Måste vara den här versionen) -> X
    3. Aktivera utvecklarinställningarna (Tryck 7 gånger på VERSION under inställningar/om telefonen.
    4. Aktivera USB-felsökning (under inställningar/system/utvecklaralternativ.
    5. Välj mjukvara på funkyhuawei.club (LYA-Global)
    6. Tanka hem https://funkyhuawei.club/static/FHHiSuiteInstaller.zip och packa upp. Kör filen FHHiSuiteInstaller.exe om administratör. (Detta tror jag tillfälligt ändrar DNS-servern).
    7. Starta om telefonen i fastboot mode (stäng av, håll sedan inne volym ner och sätt i usbkabeln i telefonen, som du redan pluggat in i datorn).
    8. I HiSUITE så trycker du på System recovery så kommer allting gå per automatik. Ingen stress, det tar en halvtimma eller så.

Nu kommer telefonen startas upp med ditt nya firmware. Den rensas inte utan allt är kvar. och VOILA! Kolla utvecklaralternativ; OEM-unlock är nu inte gråmarkerad (om du valt version .171 som firmware) :P

Den verkade byta region för mig från C432 (europa) till C636 (asien) men som sagt det verkar inte spela någon roll. Fråga på om det är något ni undrar. Jag väntar själv på min kod för att låsa upp bootloadern as we speak.

johanruda och bernard gillar detta.
  2. wenom666

wenom666 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 514
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Tänk på att din garanti är förbrukad ifall du ändrat Cust från C432 (Europa) till C636 (Asia) eller C185 (Africa/Middle East Pacific)
    Jag rekommenderar att ni inte ändrar på region ifall ni har C432!
    Bara för att andra regioner har en högre siffra i firmwaren betyder det inte att den är nyare än eran region!

3. gooner

Mottagna gillanden:
    733
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Aha! Garantin ryker alltså..illa.
    Går väl iofs branda om den igen till c432, borde va rätt enkelt.

4. wenom666

wenom666 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 514
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Det går, du ska alltid välja C432 Firmware till din lur när du använder FH.

Debranda är bra ifall du köpt din lur utomlands, Kina eller eBay osv... Ifall du vill debranda den till Europa så man slipper alla Kina grejer.

5. gooner

Mottagna gillanden:
    733
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Finns just nu inte c432 att välja på FH. Men det lär komma och jag tror man kan fixa det ändå. Återkommer med en sådan guide isåfall, nu ska jag invänta koden för att låsa upp..