Fråga: Aktivera simkort tele2?

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av Virtual, 12 maj 2012.

  1. Virtual

    Virtual Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Hej på er :) jo det är så att min mor tog ett abonnemang från tele2, då dom hade det fina erbjudandet som många nappa på maxi unlimited tror jag det heter. Jo till saken hon köpte en Htc one x och fick med ett micro sim. Nu vill hon aktivera detta detta men det går ej. Hon skriver in sitt nummer på tele2's hemsida, och då står det att hon fått ett sms med en kod. Nu till min fråga hur kan hon nu få ett sms med kod om kortet inte är aktiverat? hon får ingen sändning/kortet är inte aktiverat så hur skulle hon då kunna ta emot sms?
    Lite hjälp vore trevligt :) hon var inne på expert och dom försökte också aktivera det, då hon fick detta råd av tele2's sketna support. Är det verkligen så att supporten inte kan aktivera kortet direkt hos dom?


    //virtual
     
  2. Merley

    Merley Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Är det när hon skapar ett konto på Tele2.se som det står att hon ska ha fått ett SMS? För när jag aktiverade mitt microSIM-kort så behövde jag bara logga in med mina gamla uppgifter och sedan leta mig fram till "Aktivera SIM-kort", där ens nummer bör redan stå (om man inte får skriva in det själv) och sedan skriva in den långa nummerkombinationen som står på SIM-kortet. Jag har inget minne av att man använde någon SMS-funktion när man registrerade sig på sidan, men det var många år sedan så..
     
  3. Virtual

    Virtual Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Nej hon är registrerad och så. Hon hade Comviq innan och hon flyttade sitt nummer till Tele2. Nu ska hon binda sitt nummer till detta abonnemang som samtidigt då aktiverar hennes simkort. Då ska hon få ett sms till sin mobil står det och det går ju inte då hon inte får sändning tack vare att det inte är aktiverat. Hon har pratat med support, men dom verkar ju ge alla IQ befriade människor jobb. Dom säger att dom inte kan göra något, men hallå dom har sålt sin vara till henne. Det är Tele2 som bär ansvarat i denna fråga då, och dom verkar skita/inte kunna något om detta. Fler förslag på vad som kan göras är välkomna :)

    //Virtual
     
  4. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Det verkar som att det tar ca 7dagar efter leverans innan det nya kortet blir aktiverat när man byter från comviq kontant till Tele2, sms:et går till det kort som är aktivt, dvs det gamla i detta fall. Så funkade det i alla fall när jag bytte från comviq kontant till tele2 maxi unlimited förra veckan. Kan ju vara att detta bara gäller kontantkort från comviq.
     
  5. Virtual

    Virtual Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Hehe hon har haft den i iaf 9-10 dagar. Det roliga är att hon försökte skriva in sitt nummer tidigt då och knyta hennes nummer till det nya sim kortet. Det gick dock inte vid den tid punkten. Då ringde hon upp dom för 2-3 dagar sen och snackar med dom, då av aktiverar dom hennes gamla kort och säger att nu ska ditt nya aktiveras och allt låter jätte bara. Men icke! nu kan hon ju inte få sms:et eftersom inget av korten är aktiva. Eftersom det inte gick att knyta hennes nummer till kortet när hennes Comviq kort var aktivt, kunde hon aldrig få sms:et. Nu när Comviq kortet är inaktivt så kan hon skriva in sitt nummer och då kommer hon till steg nummer två som är att få sms:et, men det går ju inte nu för att sim kortet är inaktivt.

    //Virtual
     
  6. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Hade hon korten i 2 olika telefoner och Tele2kortet i den ena telefon och den har varit påslagen? Starta då om telefonen med det nya kortet i, det fick jag lov att göra, det stod bara att simkortet var inaktivt (iPhone4s) innan jag startade om, sedan fungerade allt och sms-en kom till det nya kortet. Jag pratade med kundtjänst samma dag som comviq-kortet blev inaktivt och de sa att de aktiverar det automatiskt men det kunde krävas en omstart av telefonen och som sagt, det fungerade efter en omstart.
     
  7. tola63

    tola63 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej!!
    Vid konvertering från kontant till abonnemang, aktiveras simkortet automatiskt när konverteringen är genomförd, vilket i normal fallet tar ca 7 dagar. När konverteringen startas, slutar kontantkortet att fungera ca 03:00 och det nya simkortet aktiveras ca 07:00. Man kan inte påskynda aktivering genom mitt tele2 eller genom kundservice...Bara att avvakta alltså !! :-)
     
  8. Virtual

    Virtual Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Hej igen. Jo startat om mobilen har hon gjort flera gånger, så det fungerar ej :/
    Men dom på tele2 säger att den ska fungera nu, att den ska vara aktiverad och så men inget fungerar. Dom säger olika saker varje gång hon ringer :/

    //Virtual
     
  9. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Har hon testat att ta ur sim-kortet, kanske inte har fått bra kontakt? I annat fall är det nog bara att felanmäla i närmaste Tele2butik eller via kundtjänst.

    Skickat från min MZ601 via Tapatalk 2
     
  10. Virtual

    Virtual Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Ja hon har testat att ta ut simkortet och sätta i det igen =/ hehe jadu dom på tele2 kundtjänst/support är nog inte så mycket att tala med, då ingen kan något om detta verkar det som. Läste på flashback om en kille som hade samma problem. Han fick hålla på och ringa till dom i över 3 veckor och få massa lovord om att det skulle fungera, till en dag då han fick nog och fick tjafsa med dom som fan. Då efter mycket om och men så fick dom det att fungera, då dom äntligen fatta att problemet låg hos dom/tele2. Tror att min mor kommer få göra samma sak, vilket jag sagt till henne. Det är mer eller mindre bara att kräva att dom ska lösa problemet, eftersom dom sålt varan.
    Senaste svaret hon fick var att hon helt enkelt skulle åka till en affär som sålde mobiler. Dom skulle fixa det, detta blev då Expert som Tele2 rekommenderade. Vad jag inte förstår är vad Expert har med saken att göra, dom har inte sålt varan utan det är ju Tele2. Lustigt att dom vill att andra företag ska ta på sig ansvaret att fixa deras varor.

    //Virtual
     
  11. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det är inte så konstigt om dom rekommenderar en butik som säljer deras varor. dom kan enkelt ge henne ett nytt simkort som aktiveras direkt i butik ist. förmodligen därför.
     
  12. Virtual

    Virtual Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Jaså? hur som helst dom har ju varit på expert, och dom klarade ej heller av att aktivera hennes simkort. Dom testade ett nytt simkort där också och det fungerade ej =/ för det gick inte aktivera det kortet heller.

    //Virtual
     
  13. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    då är det ju nån makalöst skön specialare det handlar om.. att bara aktivera ett simkort klarar nog alla av.