Aktuell hastighetsgräns I Google Maps?

Diskussion i 'Applikationer' startad av daspunner, 30 dec 2019.

  1. daspunner

    daspunner Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Tja!

    Skulle vilja kunna se hastighetsgräns på samma vis som i Waze men i Google Maps. Hittar en del guider (på engelska) där de beskriver hur man får igång den funktionen men det valet hittar jag inte i Maps.

    Varför då?


    /D
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    För att det rullas ut i omgångar, sedan har jag inte sett att hastighetgräns finns i Google Maps i Sverige, bara nuvarande hastighet
     
    Kristy gillar detta.
  3. daspunner

    daspunner Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Verkar vara som du säger att den funktionen inte kommit till oss i Svedala ännu. Antagligen därför jag bara sett engelskspråkiga guider.
     
  4. daspunner

    daspunner Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Jäkla märkligt att det skall vara så svårt o få till...
     
  5. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Velicoraptor har jag kört med förut för både hastighet och hastighetsgräns, men den går att konfigurera att bara visa hastighetsgränsen.
     
  6. Marianne

    Marianne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2010
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    85
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10"
    Jag har den i min Samsung Galaxy S10+.

    "The full list of countries that now has speed limit information on Google Maps includes Australia, Brazil, U.S., Canada, U.K., India, Mexico, Russia, Japan, Andorra, Bosnia and Herzegovina, Bulgaria, Croatia, Czechia, Estonia, Finland, Greece, Hungary, Iceland, Israel, Italy, Jordan, Kuwait, Latvia, Lithuania, Malta, Morocco, Namibia, Netherlands, Norway, Oman, Poland, Portugal, Qatar, Romania, Saudi Arabia, Serbia, Slovakia, South Africa, Spain, Sweden, Tunisia, and Zimbabwe"

    Har du testat dessa instruktioner?
    How to Show a Speed Limit on Google Maps - Make Tech Easier
     
    Kristy gillar detta.
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Hos mig finns inte "hastighetsgränser" bara hastighetsmätare iallafall
    [​IMG]
     
  8. daspunner

    daspunner Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Japp det har jag och jag har inte den funktionen bland mina inställningar. Har du lust o kolla version på din Maps?
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Väldigt många gånger spelar versionen av appen ingen roll, när det gäller nya funktioner hos en Google app, då det rullas ut från server sidan
     
  10. Marianne

    Marianne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2010
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    85
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10"
    Kollade nu och funktionen är borta... :(
     
  11. jesper_w

    jesper_w Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2017
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    42
    Hittar inte heller den funktionen, trots senaste versionen av appen. Samsung Note 9 med Android 9.
     
  12. wamiduku

    wamiduku Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Ett litet trådlyft: Nu har hastighetsgränser funnits ett tag i Google Maps (jag minns inte när den funktionen kom). Tidigare hade den inte många siffror rätt. T ex visade den 50 på 40-sträckan genom Åhus (östra Skåne). När man kom till 60-sträckan visade den fortfarande 50. Därefter kommer en 80-sträcka där Maps visar rätt, fram till 70-sträckan där den fortfarande gladeligen visar 80.

    Därutöver har jag sett den visa fel hastighetsgränser även på många andra ställen men inte memorerat exakt var. Jag konstaterade bara att Maps som regel inte gick att lita på i det avseendet. Here Navigator visade däremot alltid rätt fartgräns överallt, så det fanns korrekt grunddata att tillgå någonstans.

    För ett par veckor sedan noterade jag dock en ändring: Google Maps har börjat visa korrekta hastighetsgränser. Är det fler som har upplevt samma runt om i landet, eller är det kanske regionala grunddata som skiljer?
     
    Last edited: 19 sept 2021
    Kristy gillar detta.
  13. wamiduku

    wamiduku Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Tillägg: En gång, innan Google Maps visade hastighetsgränser, provade jag en av dessa appar som skapar en overlay som visar aktuell hastighetsgräns ovanpå aktuell app. Den hade inte många rätt.

    Alltså verkar det antingen finnas en allmän datakälla med felaktiga hastighetsgränser (var nu den skulle komma ifrån), eller fantiserar vissa appar ihop en hastighetsgräns beroende på hur vägen är klassificerad (dvs "mindre väg", "större väg", "riksväg" etc).
     
  14. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det finns nog ingen allmän källa, däremot finns det säkert många olika källor (som hålls uppdaterade på olika sätt).

    Och Google Maps visar inte alltid rätt, det finns en eftersläpning som ibland verkar kunna vara flera år. Jag har t.ex. åkt på vägar som förut växlade mellan 90 och 70, men numera är det 80 hela vägen. Men Maps visar fortfarande 70 respektive 90.
     
    bernard gillar detta.
  15. wamiduku

    wamiduku Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Förra veckan upplevde jag samma sak, bl a mellan Osby och Halmstad där Google Maps visar 90 på 80-väg. På Österlen saknas hastighetsgräns helt och hållet på flera vägar.

    Here Navigator hade däremot korrekta data men den är inte lika bra att skapa rutter. De blir ofta längre både i tid och avstånd räknat. Dessutom brukar Google pricka rätt på ankomsttid trots sina felaktiga hastighetsgränser, medan jag har dåliga erfarenheter av Heres tidsberäkning.
     
    Kristy gillar detta.
  16. wamiduku

    wamiduku Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Ett exempel på vad jag menar med skillnad mellan skapade rutter. Google Maps rutt (överst) är 7 km kortare och även 7 minuter snabbare är Here Navigators rutt (nederst).

    upload_2022-4-26_12-27-28.png
     
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Svenska myndigheter har några olika databaser som avser vägar och tillhörande trafikregler.

    Trafikverket har sin nationella vägdatabas (NVDB).
    NVDB på webb

    Transportstyrelsen har Svensk trafikföreskriftssamling:
    Svensk trafikföreskriftssamling - Transportstyrelsen

    Länsstyrelsen ger varje år ut en sammanställning över allmänna vägar och andra viktigare vägar. Till exempel:
    https://www.lansstyrelsen.se/downlo...la trafikföreskrifter inom Stockholms län.pdf

    Ovanstående tre resurser hänger antagligen samman i mångt och mycket och bygger på samma grunddata. Information om hastighetsbegränsningar verkar finnas i de två förstnämnda källorna ovan.

    Sen bör man komma ihåg att det i Sverige finns tre olika typer av vägar, nämligen statlig väg, kommunal väg/gata och enskild väg. Kommunal väg kan även innefatta större vägar såsom motorvägar i vissa fall, så uppdelningen är inte alltid logisk för en utomstående. T.ex. Dag Hammarskjöldsleden och Hisingsbron i Göteborg är kommunala vägar, medan de flesta andra trafikleder i stan inklusive vägbroar och vägtunnlar är statliga vägar. Men oavsett vem som är väghållare så bör informationen i ovannämnda databaser vara uppdaterad, och ha den senaste hastighetsbegränsningen inlagd.

    Den som vill gräva djupare, kan ju gå in och kolla upp de vägar som nämnts i tråden som haft felaktig hastighetsinformation i diverse appar. Jag gissar att apputvecklarna använder utdaterad information, hur det nu kommer sig. Det kostar kanske att få ut den senaste informationen från myndigheterna i API-form, så att vissa tjänster/appar halkar efter? Eller så har vissa tjänster "lånat" information från någon konkurrerande tjänst, och får därför inga uppdateringar.
     
    Kristy och wamiduku gillar detta.