Jag har förklarat vid tidigare tillfällen varför vissa uppdateringar kan dröja lite längre tid än normalt, allt beror inte bara på Samsung, det kan vara Qualcomm, operatörerna och även Google som inte godkänner utrullningen när de upptäcker vissa problem och vill de vara först fixade vilket är faktiskt också bra för oss då vi inte vill ha en mjukvara som sabbar för oss.
Tycker fortfarande att Samsung är snabbaste på rulla ut nya uppdateringar än andra tillverkare, till o med snabbare än Google Pixel. När jag skannar och läser nyheter om olika tillverkare så ser jag inte nån snabbare på den fronten. Det kanske ibland hända att man släpper mjukvaran först till en äldre modell men det är som sagt inte på grund av Samsung utan det finns andra aktörer som behöver också göra sitt.
Summering:
En uppdatering behöver godkännas av följande aktörer:
1. Google service approval (det sker alltid oavsett)
2. Plattformtillverkare approval (Qualcomm exempelvis, det sker bara om det finns nån uppdatering som berör plattformen)
3. Operator approval (det sker alltid då det finns många anpassningar i mjukvaran som kan ställa till för slutkunden)
4. Manufacturing company approval (såklart tillverkaren ska godkänna sin egen mjukvara för utrullning).
Det jag skrivit ovan är min egen erfarenhet av den processen som jag jobbat med i cirka 17 år inom telekombranschen.
Last edited: 15 sept 2023