Diskussion: Aktuella uppdateringar Samsung Galaxy S8

Diskussion i 'Galaxy S8 - Allmänt' startad av Swedroid, 11 mar 2017.

  1. lestander

    lestander Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    885
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    Japp det stämmee väldigt bra det.
    :)
     
  2. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    De 2 senaste stora uppdateringarna typ från Android 5 till 6 så har 3s Samsung telefoner varit de som uppdaterats först... Små updates är de senare med....
     
  3. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 245
    Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    kan man obranda en telenor mobil?
     
  4. kallo

    kallo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

  5. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Obrandat är alltid snabbast. Eftersom det inte behöver gå igenom någon operatör.
     
    Android2015 gillar detta.
  6. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Man kan tycka det men historien gällande S6 & S7 och deras uppdateringar till de stora uppdateringarna såsom mellan Android 5 till 6 och Android 6 till 7 så var 3s version först, med någon veckas marginal...
     
  7. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Måste bero på något fel hos Samsung då. Varför skulle 3 hinna göra sina skittillägg innan olåsta hinner få?
     
  8. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    De har väl betalat...
     
  9. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Fast skillnaden är ju i regel inte stor alls numera då operatörerna ändå måste godkänna uppdateringarna så kan de styra den tiden rätt hårt. Tycker det är ren jävla ynkedom att det går så långsamt som det gör.
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Säkerhetsuppdateringar verkar ju ändå komma till den olåsa lång tid före. T.ex Telenor brandade fick nyss november uppdateringen medans olästa fick den för 2 månader sedan.
     
    difference gillar detta.
  11. DalaRille

    DalaRille Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S10+
    Telefon 2:
    Galaxy S8
    Platta:
    Galaxy Tab S 10.5 LTE
    Ursäkta en okunnig fråga,
    men vad är nu det här med att "operatörer måste godkänna uppdateringarna"??
    Varför skulle t.ex Telia ha någonting överhuvudtaget att göra med vad jag har för
    Android-version eller säkerhetspatch på min olåsta Samsung S8?

    Jag har länge använt Nexus-telefoner, och där kommer OTA uppdateringarna direkt
    när Google trycker på start-knappen... Varför är det skillnad när Samsung släpper en
    uppdatering? Jag vet att Samsung gör sin egen variant/anpassning av Android, men
    vad har operatörerna med det att göra? Har jag missuppfattat någonting?
     
  12. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det är så det funkar.. inte bara en operatör måste acceptera en release.. ALLA operatörer dvs samtliga måste godkänna en release innan den släpps. Det har variot så i många år och fungerar likadant i hela världen. Det är ett jävla gissel och den absolut största anledningen till att det tar tid för releaser att komma. Det är inte tex bara samsungs fel det är i allra högsta grad operatörernas fel som drar ut på tiden. tyvärr :/
     
  13. DalaRille

    DalaRille Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S10+
    Telefon 2:
    Galaxy S8
    Platta:
    Galaxy Tab S 10.5 LTE
    Men varför går det plötsligt så fort när Google släpper en OTA uppdatering? Dessa versioner skjuts ju ut
    på Nexus/Pixel telefonerna i princip i samma ögonblick som de släpps? Jag tvivlar på att Telia var inblandade i någon form av "kvalitetsgranskning" av Googles releaser när jag hade mina Nexus-telefoner.
    Eller är Googles releaser alltid "godkända" per default? Då kan man ju verkligen fråga sig varför en svensk operatör plötsligt skulle kunna ha någonting att säga till om när Samsungs gigantiska utv.avdelning släpper en ny mjukvaruversion till sina telefoner?

    För vad är det dom "granskar" och "godkänner"? Vem/vilka skulle ha mandat och kunskap att fatta de besluten hos operatören? Varför finns den här godkännande-processen överhuvudtaget, när man kan blåsa in vilken modifierad OS variant som helst, och börja använda telefonen i operatörernas nät ändå?

    Missförstå mig rätt @neddie@neddie, jag ifrågasätter inte ditt svar att det är så. ;)
    Jag bara tycker att det låter märkligt. Kanske för att jag inte förstår syftet.
     
  14. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    apple och google är annorlunda pga devicerna i sig det är inget som skiljer om man säger så...
    Jag har heller aldrig riktigt fattat varför det ska vara så förbannat komplicerat.

    I min värld vore det absolut bästa att ALLA var TVUNGA att köra stock android..
    sen kunde man som tillval själv välja att köra tillverkaren tappning och på så vis hamna i uppdateringssveket. Jag bryr miginte om uppgraderingar så mycket längre oftast ger det inte några supervinster iaf förutom just säkerhetsuppdateringar då men android överlag känns så hopplöst ibland.. tungdrivet system och google själva lyckas ju inte lösa några buggar på egen hand ens i sitt eget system numera. Ibland känns det som android bara har växt till nån konstig jävla best som inte lägnre går att kontrollera. Från ingenstans dag till dag kan man drabbas av suspekta drains osv på batteriet. Det är ju tyvärr kostnaden av det mer öppna systemet men ... tröttsamt i längden. Har en iphone i jobbet och även om jag gillar android mer just pga friheten så... det är som skillnad på natt och dag när det gäller uppdateringar, konsekvent performance i systemet, kvalitet på appar osv.

    Nu driftade jag väl iväg för mycket från ämnet kanske men men det är måndag och jag blev måndags-sur ;) Jag tycker google skulle göra en total kovändning i hur de kräver att uppdateringar osv skall skötas från tillverkare men med tanke på hur vissa tillverkare tex samsuns byggt sitt system så är det väl helt enkelt försent för att göra det bra.

    EDIT: btw.. anledningen till att det går segt har ju förklaringen kommit från telia tex att alal devicer med alla konfigurationer tom mängd storage måste godkännas och säkerställas att just den uppdatieringen fungerar i deras nät... därav problematiken. Tycker själv det låter konstigt och frågan är hur lång tid kan det ta eg? känns ju som att operatörernas system för att testa saker och ting är lika segt som besluftsfattande i regeringen.
     
    DalaRille gillar detta.
  15. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    För att vissa operatörer "brander" firmwaren. Nu vet jag inte hur det är idag men har för mig att lurar man köper från tre när man startar upp luren så kommer det en tre logga på den. Tre hade tidigare några förinstallerade appar som dom slängde med luren och så har det varit med några operatörer.

    Vad det gäller Nexus så har dom aldrig varit brandade (med undantag av några variationer galaxy nexus och kanske pixel lurarna genom verizon i Amerika (påverkar inte oss i norden)). Dom nexus lurar som har sålts via operatörer har varit obrandade och operatören har inte nått avtal med google till att branda dom. Nexus lurarnas nisch var att uppdateringarna kom direkt från google. Andra märken har haft avtal med operatörer och några ut av dom har skapat ett avtal där dom brander lurarna. Blir en form av reklam. Detta gör att uppdateringarna gå till operatören. Operatören behöver branda och lägga in all skräp som dom anser vara nödvändig reklam och sen skjuta ut uppdateringarna vilket gör att det tar tid.
     
  16. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Faktum är att branding inte tar extra tid alls för de får mjukvaran tidigare det är inte branding som tar tid det är certifieringen. Det där med branding känns mest naturligt men det är faktiskt inte något annat än en gammal skröna numera.
     
  17. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Kan väl tillägga att det är vad tex Telia sagt så ingen tar det som min absoluta sanning :) förbannat jävla tröttsamt är det iaf... Oreo har funnits länge men det finns ju fan knappt tillgängligt och att samsung inte kan påverka mer är skamligt för att inte tala om Google
     
  18. Arju

    Arju Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2013
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    268
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Fast det är väl brandingen som certifieras eller?
     
  19. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Nej enligt utsago är det initiella uppdateringen som skall godkännas av samtliga operatörer. Sen den versionen som tex tre kör som är brandad certifieras separat.
     
  20. DalaRille

    DalaRille Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    128
    Telefon:
    Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S10+
    Telefon 2:
    Galaxy S8
    Platta:
    Galaxy Tab S 10.5 LTE
    Fast jag (och många andra) har ju helt olåsta/obrand'ade telefoner?
    Ingen operatörskoppling överhuvudtaget. Från Samsungs fabrik, via Elgigantens lager, till min hand.

    Som jag ser det har (i mitt fall) Telia ingenting att göra med vad jag har för OS version på min telefon. Jag skulle t.ex kunna blåsa in LineageOS nu, om jag vill.

    Att operatörer har positionen/makten att bromsa/fördröja OS uppdateringar och säkerhetspatchar etc. ser jag som en enorm tankevurpa, och dessutom en stor brist i säkerhetstänkandet när det gäller att skydda samhället mot kända brister och sårbarheter i våra enheter.