Åland/Finland och tillåtna appar

Diskussion i 'Allmänt' startad av TheHoff, 25 apr 2012.

1. TheHoff

TheHoff Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjenixen
    Jag sitter med ett otroligt störande problem sedan några veckor tillbaka. Ett problem jag håller på att dra med Google Play support och även en spelutvecklare.
    I början av februari anlände min Asus Prime som jag raskt lät uppgradera till ICS och har sedan dess låtit den uppgradera sig själv efter behov. Ingen root eller liknande. Som sig bör började jag fylla den med appar och spel, bland annat Galaxy on Fire 2 som jag tokfastnade för. Det är ett så kallat in-game-purchasespel, d.v.s gratis att köra en stund men vill en bit in i spelet ha betalt. Lite då och då får man göra om kontrollen att man betalt, gissar att det görs mot Google Play eller liknande. All installation och köp av appar skedde fram till sista mars hemmifrån via en svensk ISP (BBB).
    Saken är nu att jag flyttat till Åland och där sitter jag på en åländsk ISP. Strax efter flytten skulle Galaxy on Fire ut och verifiera sig och då dök felmeddelandet "Market service not available" upp, inte ett spelgenererat fel utan från Play eller Android. Ok eller avbryt var allt som gick att välja på och eftersom GOF2 inte fick som den ville funkade inte spelet längre. Jag felanmälde till utvecklaren, de hänvisade inte helt oväntat till Google som till slut föreslog en factory reset. Jag har ändå all data "i molnet" så jag körde en reset här på Åland för några dagar sedan.

Det som hänt nu är att 70% av alla appar och spel, gratis eller köpta, som jag tidigare haft installerade inte syns i Google Play på enheten och när jag försöker återinstallera dem via Google Play på datorn får jag meddelandet "this item is not available in your devices country".

Jag har flyttat från Uppsala till Åland. Inte långt men tydligen, enligt Google, har jag begett mig till världens ände där inga licenser är giltiga. Enda utvägen jag ser är att kampera hos släkt och vänner i Sverige en helg, resetta Primen och få den "försvenskad" igen.

Helt sjukt!
    Synpunkter, feedback eller tröst önskas.

/Fredrik

2. Talisman

Talisman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

1) Root
    2) Market enabler

3. Zawaq

Zawaq Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    ROM:
    Stock
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Samsung S22
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Kan det vara så att Google inte ser Åland som en del av Finland? Fråga utvecklaren om appen är tillåten på Åland.

4. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Har inte Åland sina egna skatteregler? Det kanske har nåt med beskattningen att göra??