Alcatel 995 rootas och får ett nyare operativ.

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av torbjorn, 15 nov 2014.

  1. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    I min ambition att få liv i mina gamla mobiler har turen kommit till min fina Alcatel 995.


    Mobilens batteri laddades upp och mobilen anslöts till windoesdatorn. Programmet IROOT kopplades till telefonen vars usbport måste vara i debugläge – vilket gäller alla mobilers anslutningar till ett program som detta (inställningen finns i mobilen). Och några minuter senare hade jag fått tre program i mobilen varav två kastades omgående. Det tredje är superuser som är detsamma som SU i en Linuxmaskin.

    Det man gör sedan är att leta reda på en Recovery till mobilen. Mina brukar jag hitta via CWM. Med hjälp av linux-programmet (som också finns för Windoes) Fastboot var det en smal sak att få mobilen att fastna i ett recoveryläge och sålunda inte kunna starta operativsystemet i mobilen.

    Av detta kan man lära sig att man FÖRST ska ha den operativfil man vill använda på sitt minneskort i telefonen innan man lägger in en Recovery-fil.

    Jag löste det med att ta ur minneskortet, pillra in det i en adapter och sedan i min dator, där jag kopierade ut den mycket vackra cm-10-20121219-UNOFFICIAL-cocktail.zip på kortet.

    Starta om mobilen - och har du liksom jag redan gjort en boot-flashning av Recovery-filen behöver du inte göra annat än att vänta på CWM att starta (vilket går mycket fort). Välj sedan zip-fil från minneskortet. Och njut av en mycket vacker dist som också är Andoid 4.1.2 (till skillnad från originalets 2.3.6).
     
  2. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Saknar man Google Play (eller de appar man når) finns det två sätt (kanske fler) att lösa det på. Enklast för mig har varit att ladda ner apparna på datorn och kopiera in dem i mobilen.

    På min andra play-lösa mobil valde jag att installera gapps (dvs Google Apps-paketet) och vips är jag tillbaka till tvångsuppdateringsförfrågningar igen. Men Google Maps måste jag helt enkelt ha.