Algoritmer för Rubiks kub

Diskussion i 'Spelutveckling' startad av bysse, 25 maj 2010.

  1. bysse

    bysse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,
    jag håller på att knåpar lite på en app iaf jag känner behov av, att lista algoritmerna för sista lagret på kuben. Tänkte kolla om det finns några kubare, eller någon annan givetvis, som har förslag på hur jag kan förbättras appen.

    Nu i senaste uppdateringen har jag testat att lägga in reklam från AdMob i appen. Rätt enkelt men helt värdelöst för den mängden användare, sedan känner man ju sig lite som en hora också :)

    Jag tar gärna emot synpunkter:
    Appen heter "Rubik's Cube Algorithms", finns på market för 2.1.

    [​IMG]
     
  2. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Löser den rubiks kub elr vadå? ;D Aldrig varit ett proffs på matte direkt.
     
  3. bysse

    bysse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  4. Mattan

    Mattan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hm förstår inte heller vad som önskas här, men när jag gör en kub så använder jag en formel för att skapa andra lagret. Två formler för mitten-bitarna på tredje och ytterligare två formler för hörnorna på tredje lagret... totalt behöver man bara kunna dessa fem formler för att fixa kuben.
     
  5. kria

    kria Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  6. Skerved

    Skerved Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Det finns ju många specialalgoritmer för att kunna lösa kuben snabbare, det är kanske det som menas? Jag är ingen expert, men jag kan ta en titt vid tillfälle. :)
     
  7. bysse

    bysse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jupp helt olikt.
    Detta handlar om att lösa en IRL kub på så kort tid som möjligt och även att kunna lösa den när batteriet är slut :)

    Jag använder appen för att jag inte kan alla algoritmer som jag vill kunna, ju mer algoritmer destå snabbare lösning. Så min app är egentligen bara ett cheatsheet kan man säga.
     
  8. Mattan

    Mattan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag antar att du kan få ihop kuben som jag, men då du har två lager så ser jag inte behov av många formler än de fyra som krävs för att slutföra uppgiften. Själv tar det ca 3-4 minuter för mig att få ihop den, men gissar att man kan träna upp sig till nära 2 minuter med dessa få formler. Ska telefonen själv lösa kuben så borde väl så få olika formler som möjligt vara det optimala? Formlerna blir ju också mer än de fem då de kan köras medurs eller moturs osv.

    Vill du skapa kuben med så få drag som möjligt så är ju formelvalen viktiga men då borde inga lager skapas utan alla positioner körs parallellt antar jag. Och ja denna mattematik skulle jag vilja förstå :) tänk att röra till en kub på 8 drag och sen kunna skapa den igen på bara dessa 8 drag!

    Ni som vill lösa drygt 2,5 lager... http://www.rubikssolver.com/
     
    Last edited: 26 maj 2010
  9. bysse

    bysse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det stora antalet formler kommer ifrån att man vill täcka in alla kombinationer av orienteringar och positioner som sista lagret kan ha. De två första lagren använder man generellt sett inte så många formler till eftersom de är rätt enkla att lösa.

    Om telefonen skulle lösa kuben så vill man ha så få som möjligt, helt rätt. Men nu är det användaren som ska lösa kuben och använda appen som minnesstöd om man inte kommer ihop eller håller på att lära sig alla specialfall. En jävla börda när man väl börjat :)

    Om ni vill lösa alla lager kolla in svekub.se eller http://cubefreak.net/Fridrich/main.html
     
  10. trass

    trass Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

     
  11. trass

    trass Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vet inte om det är rödvinet eller att jag inte har haft tid att sova den närmsta veckan men jag kippade efter luft efter att ha skrattat konstant i ett par minuter. :)
     
  12. gholam

    gholam Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Man borde kunna ta foton av en kub som man håller i handen och låta appen föreslå den snabbaste lösningen...