AliExpress.com

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Swedroid, 4 jul 2017.

  1. Johnh3

    Johnh3 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    3 723
    Mottagna gillanden:
    2 387
    Operatör:
    Com Hem
    Telefon:
    iPhone SE.

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Com Hem
    Telefon:
    iPhone SE.
    Platta:
    iPad Mini
  2. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 432
    Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 128GB
    Efter en mycket dålig erfarenhet nyligen så måste jag starkt ge ett varningens finger att spendera några större summor på Aliexpress, för om något går snett så är det nästintill omöjligt att få hjälp av Aliexpress att få pengarna tillbaka via deras dispytsystem. Detta efter både personlig erfarenhet av just detta och av att det inte verkar helt ovanligt enligt den information som jag hittat online.

    För mig började problemet med att jag köpte en scooter för nästan 600 dollar och när jag fick försändelsen ser det ut som att någon stulit innehållet under fraktgången samt ersatt innehållet med skrot. Direkt så börjar säljaren skylla på mig och det går inte att komma fram till något vettigt den vägen, så då blev det att öppna upp en dispyt för denna transaktion som jag genomförde via Aliexpress.

    Följande bevismaterial skickades in i samband med att dispyten öppnades till AliExpress:
    * Summering av Postnords undersökning som tydligt meddelar att avsändaren är skyldig att reklamera försändelsen
    * En kopia på en polisrapport som öppnades i samband med att jag mottog den stulna försändelsen
    * Video/bilder på det innehåll som fanns i lådan efter att den faktiska varan stulits, även video på när lådan öppnades när jag fick den som visar allt.
    * Bilder på alla etiketter och även information från spårningen somn indikerar fel vikt

    Även med allt detta bevis och tydlig information som påvisar att det är säljaren som gjort fel så vägrar de återbetala inte ens en krona, de tycker helt enkelt att säljaren har rätt även om de inte kommit med några konkreta bevis alls som styrker deras påstående.

    I detta fallet har jag däremot tur som betalat med ett kreditkort som har goda köpskydd och genom detta kommer jag få tillbaka allt jag spenderat, men alla har inte den turen och har förlorat tusentals kronor på detta.
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    30 945
    Mottagna gillanden:
    27 838
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3
    ROM:
    Stock
    Platta:
    IPad Pro 12.9
    ROM:
    IOS 14
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant. Ja, det var ju inte mycket till köpskydd trots ett gott underlag. Säger de nej kan man ju inte göra mycket annat, så det var som du säger tur att du valde att betala med kreditkortet. Jag brukar också nästan enbart handla på kreditkortet online av den anledningen, men det är också en process att reklamera ett köp den vägen.
     
  4. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 432
    Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 128GB
    Jo precis och jag är förvånad att de inte håller ett dugg av det som de faktiskt lovar, lär inte bli mer köp där av den anledningen för min del.

    American Express har iallafall en enkel process för tvistemål och jag ligger inte ute med några pengar under tiden som de undersöker. Så de har varit hur bra som helst att göra med i motsatsen till AliExpress. :P
     
    bernard gillar detta.