Övrigt: All in med Xiaomi - Xiaomi Mi Smart Home

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av sydeu, 6 okt 2017.

  1. lojden

    lojden Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    60
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 5
    ROM:
    xXx
    Mindir gillar detta.
  2. nortish

    nortish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Jag har två såna. De fungerar fint men låter rätt mycket när man slår av/på. Har dock bara provat dem mot en Conbee [emoji16]
     
    perampere gillar detta.
  3. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    Har du fått Homekit stöd ännu eller ?
    Min gissning är att det en en specifik Aqara gateway som stödjer Homekit och en annan som stödjer Mi home men är inte säker. dvs att det är olika modellbeteckningar på sjävla gatewayn.

    Kan vara bra att veta om man är intresserad specifikt av Homekit stödet så man inte köper fel Aqara gateway.

    Såg något också om att G2 bara stödjer Aqara sensorer och inte alla prylar som fungerar ihop med Mi home och G1 idag.
    Dock skriver de nedan också att den bara fungerar med Aqaras egen app och inte med Mi home.

    Xiaomi Aqara G2 REVIEW: Artificial Intelligence on Guard Of Your Home!

    Du använder dig av Mi home appen eller ?

    Troligen kanske fungerar den varianten som du köpte i Kina mer bredare mot Mi home och den som släpps för väst fokuserar på Aqara appen och homekit etc. Tråkigt i så fall


    Tyder ju på att det finns olika HW varianter av G2an.

    Tror G1 har en variant för MI home och sedan en Homekit variant som är ganska ny som svenska återförsäljare promotar.

    Första G1 för Mi home är ju väldigt flexibel och tar samtliga saker som funkar i Mi Home.

    Så hoppas inte att G2 innehåller allt för mycket begränsningar i förhållande till G1 på den punkten.

    Även det en viktigt parameter att tänka på innan man köper G1 vs G2.

    Jag har tex satt upp en automation att om min Xiaomi brandvarnare utöses så skall jag få meddelande till mobilen, lampor och smartplugar tändas etc. Är ju många av dem som inte har något alls med Aqara sensorerna att göra.

    Du har bara Aqara prylar uppsatta mot G2 idagsläget i MI HOME eller ?

    Hade varit intressant att se om det gick även med andra Xiaomi ecosystem sensorer också.
     
    Last edited: 25 apr 2019
  4. jaqob

    jaqob Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Kan jag köpa en Aqara Smart G2 kamera, och använda den att koppla sensorer till, så som "Xiaomi Aqara temperature humidity sensor"? Inte glasklart när man läser.
     
  5. phbjoh

    phbjoh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,
    även jag har ett Mi Home system igång i vårat hus som vi trivs bra med. Men nu har vi skaffat oss en övernattningslägenhet som jag också skulle vilja kitta upp och styra med Mi Home men hittar ingen information om att jag kan ha två "hem" någon som har testat eller har någon bra info att dela med sig av?

    Vill helst ha två separata hem
    * Huset
    * Lägenheten
    där mana bara ser de sensorer som är kopplade till det hemmet.

    Mvh
    /Peter
     
  6. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Det ska nog gå. Prova:
    1. Öppna Mi Home appen
    2. Klicka på ditt hemsnamn. Ex: "phbjoh's home"
    3. Klicka på ditt hemsnamn igen för att fälla ut menyn
    4. Välj Manage home
    5. Längst ner på skärmen välj: "Create new home"
     
  7. phbjoh

    phbjoh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack,
    den menyn hade jag inte hittat till :-)

    Nu blir det att inhandla mer prylar...
     
  8. nortish

    nortish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Kör ni xiaomi kamerorna med deras gw? Deras molntjänst ligger väl i Kina antar jag? Kameror!
    [emoji32]
     
  9. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Ja, det är risken man får ta med kinesiska produkter :-)
     
  10. nortish

    nortish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Ja om det inte går att flasha om dem eller plocka ut streamen iaf. Min billiga Kina kameror ligger på eget VLAN utan nät.
     
    Kiddy gillar detta.
  11. Thomas.b

    Thomas.b Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Är brandlarm något xiaomi har också? Behöver nya och skulle gärna ha smart version :)
     
  12. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

  13. johanho

    johanho Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    89
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Är det fler än jag som från och till har problem med notifikationerna till Android-telefoner? Jag har en Gateway, ett antal sensorer och en kamera. Notifikationerna när olika event triggas fungerar väldigt skakigt över mobildata och lite bättre på wifi - men inte klockrent. Även att ansluta via Mi Home-appen till olika sensorer går lite segt ibland, särskilt över mobildata.

    Däremot fungerar både notifikationer samt anslutning till sensorerna rappt och klockrent över mobildata på min jobbtelefon som är en Iphone.

    Trist att de verkar ha grova problem med just andoid-appen :/
     
  14. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Notifikationerna har alltid funkat bra för mig i Android 9.
    Det är inte din mobil som går ner i energisparläge och stänger av bakgrundsdata eller notifikationerna?
     
  15. johanho

    johanho Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    89
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Nja, det skulle vara den enda appen på min Pixel 3 som inte lyckas leverera notifikationer under energisparläge.

    Efter lite googlande uppfattar jag det som att det verkar vara ett utbrett problem för Mi Home på Android. För mig (och även andra tydligen) brukar det lösas under en period genom att rensa cache och data för appen. Så något knas är det. Är hoppfull över att det borde lösas i framtida uppdateringar :)
     
  16. Thomas.b

    Thomas.b Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Jag gjorde en blunder och köpte några smart sockets i tron att dessa funkar i Mi Home appen utan något mer, tji fick jag när jag hållt på ett tag och försöka connecta och inser att man måste ha en gateway....

    Då jag tänkt köpa några fler sockets, Roborock, brandlarmen, utomhus kamerorna (YI outdoor camera). Tempmätare, dörrlåset och lite sånt... är det något mer jag behöver än gateway för att allt ska fungera?
     
  17. iMPOSTER

    iMPOSTER Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    En gateway är det du behöver alternativt en kamera med inbyggd gateway. Har för mig att varje gateway är begränsad till max 30 enheter.
    Dock får du kontrollera att alla enheter stödjs av just Mi Home appen annars får du nog använda tillverkarens egna appar. Just Yi kamerorna är jag lite osäker på om de stöds av Mi home
     
  18. Thomas.b

    Thomas.b Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Jag köpte smart socket zigbee version, funkar väl med Mi Home?
    Man blir lite lätt förvirrad alltså, varför gör dom inte samtliga kompatibla i sina egna system direkt...
     
  19. Marre HK

    Marre HK Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2019
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    Jo, förvirrad hör ihop med hela Xiaomi eco systemet :)
    Mi Smart plugs, kinesisk zigbee version kräver en zigbee gateway att fungera. Dem fungerar med alla Mijia gateways och Aqara HomeKit gateway samt med alla kameror som har en zigbee gateway inbyggd, tex Aqara G2 cam. Alla dem gateways fungerar med Mi Home appen. Mija och Aqara kinesiska versioner fungerar även med Aqara appen och stödjer också Mi Smart plug (kinesisk, zigbee).
    Allt det här fungerar både på iOS och Android. Använder man Aqaras HomeKit hub på iOS då kommer också pluggen vara exponerad till Apple HomeKit. Om det är någon som inte vet redan våra 2 sticks kontakter fungerar utan problem med den här kinesiska pluggen. Man behöver bara adapter på ena sidan för att ansluta till väggkontakten.
     
  20. Thomas.b

    Thomas.b Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Tackar för info!

    Köpte en gateway, 3 brandvarnare, 2 temp mätare, nån lampa och en Yi outdoor camera igår och har dessa uttag då.
    Ska bli kul att se :)
    Yi kameran tänkte jag ha 3st om denna funkar som jag tror, då täcker jag hela tomten så ingen fara om det är annan app där känner jag.