Alla som trodde att Android inte kunde bli laggfritt

Diskussion i 'Allmänt' startad av monty, 29 jun 2012.

1. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 251
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Ok tack.

Har du någon aning om hur de har löst det på WP? Om jag laddar Aftonbladet på min WP och skrollar samtidigt så fortsätter den att ladda data samtidigt som allt flyter som smör med bara kanske några mindre småhack för sidan är så tung. Men att den hantera AB som den gör finner jag grymt imponerande.

2. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Antagligen på något vis som android har med 4.1 så att gpun och cpun kan jobba på ganska duktigt samtidigt. I 4.1 kan man också scrolla smooth medan en sida laddar medans det iaf i 2.3 gick segt och hackigt.

3. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

suck.. nej det handlar inte om att google inte vill ha det så.. det är ett designfel i grunden och har påpekats ett flertal ggr av både officiella personer på google och även inom folk som jobbar där. Jag har 2 st personer som jobbar på google som är gamla arbetskamrater som verifierar detta.. kan vi sluta gissa nu snälla...

4. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Återkom när det gått 2 månader och du installerat och avinstallerat hundratalet program. Android varken är eller kommer att bli laggfritt någonsin.

Men vad gör det? Jag skiter blankt i om det hackar lite när jag scrollar.

5. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Precis, fanns en tråd om detta för ett tag sedan. Designfelet går så klart att ändra men då skulle alla appar behövas skriva om. Därför försöker man få bort lagget med andra metoder som inte alls är lika effektiva.

6. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Jag fattar verkligen inte vilka iphones en del av er använt för _ALLA_ iphones och ipads inklusive "new ipad" har hackat och haft microfrysningar när jag använt dem... eller struntar ni att använda dessa "glasögon" när ni kollar på äppletelefoner?

7. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Fram med bevisen, jag hoppas inte du menar personen som jobbade som prao på google som kom med en del halvsanningar...

8. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Självklart hackar även ios-enheter, men i mina ögon är det betydligt mindre än Android. Det handlar inte om att man är någon Apple-taliban (tvärtom!). Men hackandet på Androider jämfört med framförallt WP7 sticker i mina ögon. Och för många som köper mobil så gör det att iphone vid en första anblick verkar mycket snabbare än "en seg Android". Att en fyrkärnig mobil som S3:an hackar är väldigt märkligt....

Edit: Innan jag blir påhoppad så kan jag berätta att jag har en iPhone i jobbet som jag är allt annat än nöjd med. Men flytet slår SGS3 med hästlängder.

Last edited: 2 jul 2012
  9. Wimz3n

Wimz3n Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Jag känner en viss trend just nu. Känns som om antalet "fanboys" har minskat radikalt de senaste året (mig inkluderat). Hur e de med de egentligen är det så att flertalet (som jag) börjar se problemen och att Android inte är bäst på allt. Jämfört lite äldre inlägg med nyare och ser nu att många jämför Android med Iphone och WP. Slutsatserna är oftast att Iphone har sina fördelar och WP har sina medans Android har en del egna.
    För några månader sedan när någon skrev något nedvärderande om Android blev denne snabbt "tillrättalaggd" av div. "fanboys". Nu verkar det mer som flertalet håller med.

Jaja, jag stal tråden lite. (Förlåt monty som skapat tråden) Lämnar tillbaka den nu :D

10. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

nej mina kamratar är inte prao-elever. Jag tror jag kan få det ganska knapert med att få fram bevis för vad de har sagt då dom knappast skulle gå ut och påpeka det officiellt utan reprisalier kan jag tänka mig ;)

11. Playstation

Playstation Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Jag måste vara helt dum i huvudet, men det här lagget ni talar om upplever jag inte. Självklart är inte min x10 mini pro helt flytande i drawern, men tex. Min HOX laggar ju absolut inte?

Exakt när är det som det laggar för er?

Skickat från min U20i via Tapatalk 2

Last edited: 2 jul 2012
  12. Playstation

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Jag har kamrater som säger att du ljuger.

13. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

lagg har ju uppenbarligen olika betydelse och upplevelsegrad hos olika människor så där många tycker att det laggar tycker förmodligen lika många eller fler att det inte gör det. Kort sagt upplever du det inte var glad med att du är nöjd och anser det vara mjukt som smör ;)

14. Playstation

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Det där var ju helt jävla intetsägande svar. Jag frågar när och var du/ni upplever problem med bilduppdateringen(lagg).

15. Wimz3n

Wimz3n Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

O jag har kompisar som säger att detta blivit snäppet löjligt. :P

16. Wimz3n

Wimz3n Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Mina laggerfarenheter
    Stock: scroll mellan hemskärmarna, vissa spel (dungeon hunter II bl.a.), snurra runt på webben (ex. aftonbladet). m.m.
    MIUI: Mindre scrolllagg mellan hemskärmarna, spelen fortfarande laggiga trots OC ~1400MHz, webben något bättre.

Att överklocka påverkar inte lagget eller microfrysningarna.

17. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 251
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Vanligtvis är det väldigt random. Kan uppstå lite vart som helst i gränssnittet. Vid öppning av appdrawer, skrollning i listor/appdrawer. Play Store har varit väldigt seg och hackig i alla fall förut. Arbetar telefonen samtidigt blir det ofta mycket mycket värre.

Testa t.ex att skicka ett SMS och börja bläddra runt i telefonen på en gång samtidigt som det skickas. Det brukar framkalla hack som bara tusan. Så ibland vet man i förväg när ett SMS är på väg om man pillar på luren för den kan börja hacka som en galning ibland.

Webbläsare brukar vara riktigt hackiga också.

I stort sett överallt med andra ord. Men oregelbundet i vissa fall. Alla märker det inte eller tänker inte på det. Folk är olika känsliga.

18. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Spel laggiga? När det gnälls på Android är det väl aldrig spel det snackas om utan UI + browser ?
    Eller tänker jag fel ?

Alla jämför med S3 som har starkast hårdvara. Syrrans Xperia S flyter bättre än tantens S3.

Min GN flyter bättre i UI än S3 och lite sämre än Xperia S (jag har mer skit i min).

Syrrans jobblur, iPhone 4S laggar minst lika mycket som min GN.
    Tantens iPhone 4 jobblur laggar ungefär som hennes exlur, Xperia arc med ICS.

Jag har provat (finns en tråd jag postat för ett halvår sedan) att göra precis som google - mäta med höghastighetskamera.
    Nu är min inte lika avancerad och klarar bara VGA i 300fps men det enda som visar skillnad
    är tiden det tar från att du rör fingret på skärmen tills något reagerar.
    I övrigt (förutom 4S) så är uppdateringsstegen ungefär lika många pixlar på bägge enheterna. 4S är vass i övrigt.. Men det upplevs ungefär som om den tar 5-7 pixlar
    för varje uppdatering medans t.ex min GN tar 10 pixlar.
    Lite svårt att avgöra utan jag höftar lite.

Däremot - reaktionen från att fingret nuddar tills något händer är det STOR++ skillnad på.

Jag har ingen WP7 som jag kan ta med hem och jämföra.

Lilla miniskärmen på iPhone gör att man inte ser småhacken lika bra.
    Min iPad däremot kallar jag ju inte utan anledning för iLag.

// A

19. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    iOS hanterar inte heller lika mycket "information" som Android. Android har stöd för hiskeligt massa bakgrundsbilder, live wallpaper och så vidare. Klart det flyter bättre utan det.

20. Wimz3n

Wimz3n Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Jodå, spel laggar en del. Det var faktiskt första anledningen till att jag bytte rom från stock. Körde Dungeon Hunter 1 och hade små problem med microfrys. När jag bytte rom så funkade det bättre men inte bra. Nu sitter jag iofs på skittelefonen LG O2X så det kanske är den överreklamerade tegraprocessorn som ställer till det. Har inga andra belägg för det då jag inte testat spel på andra Androidenheter.

Däremot så verkar inte iphone ha lag nämnvärt på samma sätt som android. Min fru har en och när dessa laggtjafsande uppstod har jag testat hennes och det verkar inte lagga (nämnvärt iaf).