Allmän religionsdebatt (tråden utvecklats)

Diskussion i 'Trådar som inte leder någonstans' startad av Dirk Diggler, 23 sept 2012.

1. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jo men det var inte det jag frågade.

För att komma till himlen måste du tro på gud och följa guds regler, right?

Om man föds i en annan världsdel, där din gud och dina regler du måste tro på och följa för att komma till himlen, är man rejält körd.

Hur funkar det?

2. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Jao, nu tänker du så att det bara finns en gud som är den rätta osv. Det är vad jag som kristen tror, men i en annan religion tänker man annorlunda eller hur? Det är ju ingen som vet vad som är rätt, eller när man pratar med icke troende, ingen som vet om det som sägs är sant. Sett från ditt perspektiv, vem vet, hinduer kanske egentligen har svaren till allt och resten av världen återföds till kryp om o om igen :)

3. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det där är för mig ganska skrämmande. Att man tror på något blint utan att själv känna att man förstår det fungerar inte många andra situationer än religion.

Varför jag bryr mig är helt enkelt för att jag vet hur mycket skit religion ställer till med. Jag tycker helt enkelt inte att den tryggheten som skapas är värd priset världen har fått, får och kommer att få betala. Det finns andra sätt att få trygghet. Det finns andra sätt att skapa gemenskap.

4. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Precis. Det är ingen som vet. Det finns inga belägg för att du har mer rätt än andra religioner. Alla religioner har lika rätt och har samma belägg. Samma ickeexisterande bevis.

Är det inte lite jobbigt när man tror på något? Vill man inte vara säker på det man tror på? Eller skiter man i det och tror blint på den religion man själv blivit uppfostrad till att tro på?

Min hjärna fungerar inte så. Det är därför det är så chockerande för mig att man inte är kritisk för fem öre utan tror på något utan några som helst bevis :)

5. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Håller med till 100%! Cudos som fan! Har försökt att på ett bra sätt fråga och få svar ifrån andra kristna men aldrig lyckats.

Det är jäkligt skönt att faktiskt kunna få förståelse för hur en riktigt kristen person tänker eftersom jag själv inte förstår hur det funkar.

6. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Vi tror inte blint på något, vi behöver bara inte se en logik bakom det hela. Det är iaf inom min tro rätt att ifrågasätta när man har frågor, och det gör jag. Till folk som vet bättre än mig.

Sen kan jag hålla med om och förstår att religion har skapat problem, inte pga religionen i sig utan pga makthavare som missbrukar den(om kungen inte hade varit girig skulle inte alla svenskar födas som protestanter tex). MEN, vi som inte skapar problem, vi som vill det här, varför är det vi som står till svars för och argumenterar mot er? Hur mycket problem religion än skapar har ingen, ingen rätt att ta det ifrån en människa, när det är hans/hennes portal till ett bra liv. Ni behöver inte erbjuda alternativ, vi trivs med det vi har.

Men för sakens skull. Säg att en närstående har dött, jag som troende söker tröst hos mina medmänniskor, jag ber, och jag tillägnar en söndag i kyrkan till dennes minne där alla som vill får be med mig och prästen finns där för stöd. Även om jag inte känner en endaste person så nära så den kan trösta mig, finns alltid tröst i kyrkan, för alla. Är inte det bättre än att en stackars människa desperat super sig full och kör ihjäl någon tex?

EDIT: Vad jag alltså försöker få sagt här är att man inte bör skylla på medlet utan på hur det nyttjas. En parallell kanske kan dras till kärnkraft(energi/massförstörelsevapen)?

Last edited: 24 sept 2012
  7. simpleminds

simpleminds Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Har inte läst allt nu men jag antar att Googleye är Muslim. Rätta mig om jag har fel.

Har letat runt, men Koranen säger ingenting om fientligt ställningstagande gentemot homosexuella.

Islam är inte heller emot kvinnors rättigheter; tvärtom. Det är känt att Muhammed kämpade för kvinnornas rättigheter, vilket var väldigt sällsynt av en man under deras tid.

Jag är ledsen, men jag är rädd för att du mixar den autentiska Islam med det lallarislam dagens s.k. "muslimer" har målat upp, vilket förvränger Islams originella budskap ganska grovt.

Det är viktigt att distansera religionen i sig från kulturen.

Nevermind,
    Dirk hänvisar till Googleye som kristen. Har inget att säga om vad kristendomen detaljerat säger om homosexualitet och kvinnors rättigheter då jag inte har läst på om det.

8. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Jag är kristen ortodox. Det står i bibeln att en man hör ihop med en kvinna mer eller mindre, det står dock inte att man ska hata någon, oavsett. Respekt och att vända andra kinden till är viktigt för oss. Utöver det gör vi ingen skillnad på kvinnor och män som så.

Och calletrummacalletrumma; trots det har jag svårt att tycka gott om muslimer som trycker ner sina kvinnor på det sättet, jag är starkt emot kvinnofientlighet och du bör verkligen läsa ordentligt innan du skriver något.

9. simpleminds

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Sedan får man se till att vara lite kritisk mot vissa delar ur bibeln. Det är ganska allmänt känt att det originella budskapet inte har förvarats. Ponerar man att det finns en gud och att han har givit ett budskap får man vara väldigt källkritisk i och med att det antagligen har funnits människor som säkerligen hade velat ta del av denna auktoritet genom att använda religionen som ett maktverktyg och därför ha kunnat ändrat vissa delar.

Speciellt med tanke på att det oftast var eliten som bestämde vid den tiden, och det var de i majoritet som kunde läsa. Inte konstigt ifall någon maktgalen individ bestämde sig för att lägga till vissa saker för att det bättre skulle passa hen, och inte konstigt att det inte fanns folk som kunde rätta till dem då de enda som hade anledning var folket under eliten, men majoriteten av dem kunde varken läsa eller tilläts antagligen helt enkelt inte.

En sak är säker, människans girighet kommer alltid få henne att begå korkade dåd.

10. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Jösses vad det regnar in svar här :) simplemindssimpleminds; Jag kan inte tala för alla men jag har aldrig hört en kristen påstå att kristendomen är bäst.
    SmackSmack; Det jag syftade på var om alla konverterade, det är en annan sak om det sker mha våld men då har det som sagt igen med medlen att göra. Sen att boken är 2000 år gammal spelar mindre roll, tycker du inte att tex de 10 budorden passar bra in på dagens samhälle? Du skall icke stjäla, dräpa, vara otrogen osv?
    calletrummacalletrumma; Hoppas att dina tidigare svar utgick från att jag var muslim då jag absolut inte kan hålla med dig om att kristendomen förtrycker någon, eller påtvingar sig på någon heller.
    simplemindssimpleminds; Ja jag tycker också det är löjligt att man inte får avbilda honom, i det här fallet tycker jag dock att det är kränkande. Fast omvärldens respons äcklar mig än mer.

Vet inte om jag lyckades svara kort på alla nu.. Har fått gå över lite till att tala för kristendomen istället för religion då jag knappt hinner med och kan svara på allt, jag vet inte allt heller :P

11. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag fortsätter inte för att försöka vända dig eller vända mig utan för att jag vill förstå hur du som kristen tänker. Om jag låter kort ibland är det inte för att jag är irriterad eller försöka sätta dit dig utan det är helt enkelt för att jag försöker vara saklig :)

Men att det inte finns några reella bevis för att bibeln är sann spelar alltså ingen egentlig roll?

Precis. Religionen i sig skapar inga problem men religion i dagens värld gör det. Det skiljer jag på stenhårt. Religion är inte givet dumt (även om det finns religioner som förtrycker även idag) utan det beror på hur den används och utnyttjas.

Det är klart att det är bättre men jag tror inte motpolen till att be i kyrkan är att desperat supa sig full och köra ihjäl någon. Det är inte svart/vitt.

Samma tröst som du känner i kyrkan känner jag med min familj och min flickvän. Människan behöver inte religion för att överleva. Det är väl mest det jag blir lite trött på.

Människor klarar sig utan religion vilken dag i veckan som helst och eftersom religion samtidigt som tröstar förstör ofantligt för människors liv är det inget stort steg för mig att helt enkelt avskaffa all religion. Men det är ju så jag fungerar.

Men det finns samtidigt mycket märkligt i samma text som du lever efter.

"A man is the image and glory of God; but the woman is the glory of man." (1 Cor. 11:7)

"Husbands, in the same way be considerate as you live with your wives, and treat them with respect as the weaker partner" (1 Peter 3:7)

"Slaves, submit yourselves to your masters with all respect, not only to the good and gentle but also to the cruel." (1 Peter 2:18)

Hur ser man som kristen på det? Är det jobbigt eller är det något som man bara ignorerar?

12. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    då kör vi igen.
    Dirk DigglerDirk Diggler; Det handlar inte om sanningshalten, den handlar om styrkan i en människas tro, den är sann för oss. Ursäkta om jag svarar lite kort nu men orkar knappt skriva mer.

Nu utgår du ifrån att alla människor har någon att vända sig till, så är inte fallet, speciellt inte i länder där folket har det sämre än oss.

Som sagt kan inte allt men försöker förklara citaten, först och främst vill jag säga att har du hittat de i gamla testamentet så följer vi inte det :)

Den första förklarar att Eva, den första kvinnan, skapades ur Adam, skulle jag tro. Alltså inte som en direkt avbild av gud utan som en "komplettering" till mannen.

Den andra menar inte att kvinnan är mindre betydelsefull. Den menar att det är mannens jobb att beskydda och ta hand om sin fru.

Den sista förstår jag inte, sålänge du inte råkar hålla ett par slavar hemma?

Med det sagt bär det av till gymmet, dags o maxa bänkpressen! :) Ha det

13. simpleminds

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Nejdå, hoppas verkligen inte att jag gav dig det intrycket. Jag tycker tvärtemot, kristna brukar oftast vara mycket mer ödmjuka än muslimer. Muslimer är oftast aggressiva och väldigt korkade på det sättet att de är trångssynta, oftast brukar det vara så att "Islam är bäst" och tycker man annorlunda svarar oftast någon ghettokid med att "walla brushan möt mig tc 5 [insert foul word for prostitute] ska [insert foul word for reproduction] dig och din mamma". Man blir bara besviken.

Vet faktiskt inte om jag kan hålla med där. Omvärlden har mer putsat de lättkränkta muslimernas fötter för att skulle de göra annorlunda skulle de kallas för rasister. Så jag väljer att inte hålla med, muslimerna är tyvärr extrema.

Innan någon typiskt kallar mig för rasist med korkad aggressivitet till "argument" (host, förutser ViLANDERs respons) kan jag hänvisa till denne att det inte funkar. Jag är nämligen av arabisk härkomst och född muslim. Så, där fick jag automatiskt immunitet, vilket i sig är ganska illa att det tillåts men faktumet att det gör det påvisar ännu en gång att alla invandrare är för bortskämda med att svenskar är ödmjuka gentemot dem.

14. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Så om jag förstår dig som kristen rätt spelar det alltså egentligen roll vad som står i bibeln utan mer att man skall tro?

Det är vansinnigt svårt för mig att greppa hur man blint kan tro på något. Jag förstår det helt enkelt inte. Det är väl kanske därför jag är kritiskt mot religion och inte troende själv. Tro blint = tro på något utan att titta efter reella bevis eller belägg.

Det var inte citat i sig själva som jag undrade över utan just hur man som kristen tacklar vissa saker som kanske inte går att leva efter. Men jag förstår det som att det inte spelar så mycket roll utan att det är tron i sig som är viktig. Inte vad man tror på exakt eller om det man tror på ens går att bevisa. Tro är något större, något annorlunda och något som man inte kan bevisa med logik. Det är något man "bara vet".

Förstår jag rätt då?

EDIT:
    Citaten ifrån 1 Peter är ifrån första testamentet förresten :)

15. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    simplemindssimpleminds; Med omvärldens respons syftade jag självklart på det som händer överallt i arabländer just nu, dvs att folk dödar pga ett klipp, så vi är på samma sida där.
    Dirk DigglerDirk Diggler; Har rätt svårt att förklara det här märker jag. Det allra viktigaste är att leva som en god människa. Bibeln är där för att följas, den är visserligen inte bevisad(även om det finns visst belägg för vissa händelser i andra orelaterade skrifter) men den är inte heller motbevisad. Sen måste man nog säga att vissa saker är föråldrade där, tex slavdelen om man ska fokusera på citaten, som förvisso handlar om judendom. Man får helt enkelt tolka det som man vill, tro är ett väldigt stort begrepp och alla gör på sitt eget sätt.

Sen tror jag, eller för mig är det så, att det inte handlar om att den kan eller inte kan bevisas med logik. För mig behöver det helt enkelt inte bevisas, att tro på det här gör mig bara gott, så varför sluta? :) Och så är det nog för de flesta troende, antingen det eller så är alla troende hjärntvättade och oförmögna att ta egna beslut och tänka själva, vilket jag hoppas att ni inte tror. Det kan dock mycket väl se så ut när jag tänker efter. Många invandrare 25-30+ är första generationen invandrare som är här utan utbildning och har svårt för språket varför många kan ses som blinda.

Personligen är jag andra gen invandrare, född här i Sverige och starkt påverkad av både min och svensk kultur. Anser mig kunna tillräckligt mycket för att vara med i debatten här iaf :)

EDIT: Det går ju utmärkt att skilja på kristendom, gud och tro också. För ett par år sedan träffade jag en person i Tyskland som totalvägrade religion. Vi blev rätt bra vänner och hon berättade att hon ändå tror starkt på att det finns en gud, utan "det där extra", och jag personligen tror att det där är det viktigaste. Så Dirk, om man finner att kristendomen och alla andra religionen för den delen inte passar in i sitt liv kan man ändå leva som en troende människa. Jag har tyckt att budskapen i kristendomen många gånger hjälpt mig från dumheter.

16. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag är troende, om vetenskap och logik räknas. Jag kan aldrig se mig ens tro på något som står i t.ex. bibeln, för det som står i den är bortom all rim, reson och logik.

17. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Det intressanta i ditt inlägg var inte huruvida jag ger korkade argument. Det intressanta är hur man kan födas in i en religion, det gäller inte bara islam utan alla religioner i allmänhet, det verkar som att religion och trosuppfattning är något genetiskt. Se bara på alla dop som kyrkan anordnar, barnet vet inte ens hur man går och den vigs redan in i en religion. Den har verkligen ingen uppfattning om någonting. Det är grunden för att indoktrinera barn till att tro vad som helst.

Jag tycker bara religioners skrifter och budord är vackra sagor, men inget mer. Ungefär som Hans och Greta eller Snövit, fantastiskt charmerande men fortfarande så surrealistiska för att jag ska kunna ta något utav det seriöst, eller än mindre, övertyga andra om att ett stort pepparkakshus existerar.

18. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det beror väl på hur man ser på bevis antar jag. Att bibeln inte har rätt är bevisat flera gånger om men det verkar inte vara det som spelar någon roll gällande gemenskapen och tron ni har. Bibeln behöver inte stämma. Det är tron som är starkast.

Jag själv är på tok för nyfiken för att kunna bli religiös. Jag hade aldrig kunnat göra så som du gör som bara tro på något. Jag måste veta. Och vetenskap är inte samma sak som tro så det är inte så märkligt att du tror och jag vill veta.

Men som du säger; Varför sluta om det får en att må gott?

Härdsmältan i mitt huvud händer när man skriver att man medvetet har valt det man tror på samtidigt som man säger att man inte vet exakt vad man tror på. Så det SER UT som hjärntvätt utifrån även om jag vet att det är långt ifrån sanningen :)

19. simpleminds

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Hoppas inte att du tror att jag är indoktrinerad. Notera att jag skrev att jag föddes muslim, men övergav den tron precis som alla svenskar som föds som kristna och gör detsamma.

Angående det tidigare var jag bara tvungen att försvara mig själv för det tråkiga angrepp du utsatte mig för i tidigare tråd, och jag klargjorde generellt att det gällde vem som helst så att jag inte skulle få likadan respons av flera andra.

Håller för övrigt med ditt sista stycke, ser även det som vackra sagor.

20. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Nej, jag åsyftade människor som föds in i en religion och i vuxen ålder fortsätta leva från det som ens föräldrar trodde på.

Nu vet jag inte riktigt vad du menar, men jag kan uttrycka mig klumpigt i stundens hetta, det gör jag även IRL med personer som jag diskuterar invandring med (det sker i offentlig media dagligen, så uppenbarligen ett känsligt ämne). Det är åsikten jag emot, och det vet du om, dig som person vet jag ingenting om överlag förutom det jag ser dig skriva i det här forumet. Ta gärna saken vidare i PM eftersom jag inte riktigt minns. Annars får jag be om ursäkt.