simpleminds; Med omvärldens respons syftade jag självklart på det som händer överallt i arabländer just nu, dvs att folk dödar pga ett klipp, så vi är på samma sida där.
Dirk Diggler; Har rätt svårt att förklara det här märker jag. Det allra viktigaste är att leva som en god människa. Bibeln är där för att följas, den är visserligen inte bevisad(även om det finns visst belägg för vissa händelser i andra orelaterade skrifter) men den är inte heller motbevisad. Sen måste man nog säga att vissa saker är föråldrade där, tex slavdelen om man ska fokusera på citaten, som förvisso handlar om judendom. Man får helt enkelt tolka det som man vill, tro är ett väldigt stort begrepp och alla gör på sitt eget sätt.
Sen tror jag, eller för mig är det så, att det inte handlar om att den kan eller inte kan bevisas med logik. För mig behöver det helt enkelt inte bevisas, att tro på det här gör mig bara gott, så varför sluta?

Och så är det nog för de flesta troende, antingen det eller så är alla troende hjärntvättade och oförmögna att ta egna beslut och tänka själva, vilket jag hoppas att ni inte tror. Det kan dock mycket väl se så ut när jag tänker efter. Många invandrare 25-30+ är första generationen invandrare som är här utan utbildning och har svårt för språket varför många kan ses som blinda.
Personligen är jag andra gen invandrare, född här i Sverige och starkt påverkad av både min och svensk kultur. Anser mig kunna tillräckligt mycket för att vara med i debatten här iaf
EDIT: Det går ju utmärkt att skilja på kristendom, gud och tro också. För ett par år sedan träffade jag en person i Tyskland som totalvägrade religion. Vi blev rätt bra vänner och hon berättade att hon ändå tror starkt på att det finns en gud, utan "det där extra", och jag personligen tror att det där är det viktigaste. Så Dirk, om man finner att kristendomen och alla andra religionen för den delen inte passar in i sitt liv kan man ändå leva som en troende människa. Jag har tyckt att budskapen i kristendomen många gånger hjälpt mig från dumheter.
Click to expand...