Isf uttryckte jag mig otydligt. Jag anser nämligen inte att det ligger på personnivå - åtminstone inte enbart. Även om vi inte lär enas om varför religioner uppstått så tror jag att vi åtminstone kan enas om att människor i religionens namn tillämpat nedanstående punkter i religionens namn:
-Religion kan användas till att styra/leda folk (jmfr: politik)
-Religion kan användas till att vägleda folk (jmfr: etiska/moraliska normer)
-Religion kan användas till att förklara saker man inte förstår sig på. (jmfr: substitut till vetenskap)
Ska jag vara lite krass tror jag att punkt 1 och 2 var viktiga vid valfri religions uppkomst. Punkt 3 är lite av en biprodukt.
Punkt 1 och 2 är också väldigt framträdande i många religioner. Kristendomen är i det avseendet tämligen liberal, vilket blir väldigt tydligt när vi tittar på valfri orolighet i mellanöstern.
Slutligen: Det som gör att en enskild människa väljer en religion tror jag snarare är punkt 2, att känna vägledning. Så länge det är på grund av punkt 2 kan jag inte annat än gratulera till att personen i fråga funnit något den trivs med! Tveklöst!
Att någon skulle välja att bli kristen med motiveringen "jag tror inte, eller förstår inte, big bang" sker sannolikt bara i rena undantagsfall.
Nja, det är inte riktigt vetenskap som ligger till grund utan snarare kontrollbehov eller rädsla för instabilitet i området. Vi får inte glömma att USA (och världen i övrigt också för den delen) har stora ekonomiska intressen på Koreahalvön. Sedan vill ju ingen heller att det ska finnas en galen stat med beväpning som kan göra enorm skada (kärnvapen).
Andra världskriget däremot grundade sig, enligt nazisterna, delvis på vetenskap. Vissa folkgrupper var ju enligt den självklara rasforskningen mindre värda och behövde därför inte heller leva. Praktiskt nog kunde tyskarna då ta deras land. (Människor med sunt förnuft inser dock att den verkliga bakomliggande orsaken inte är vetenskap utan snarare storhetsvansinne och hämndbegär). Ibland kan vetenskap mycket väl däremot anges som svepskäl till det ena och det andra.
En kul grej på temat är South Park-avsnitten Go God Go 1+2, där vetenskap ersatt religion. Att höra skälen till varför de olika folken krigar får en att le litegrann...
http://en.wikipedia.org/wiki/Go_God_GoClick to expand...