Allmän tråd för efterlysningar och frågor om appar och spel

Diskussion i 'Applikationer' startad av HAL, 13 jun 2009.

1. ostress

ostress Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Är det någon som vet om det kommer att komma en riktig Task Manager till Android? Då menar jag en officiell som Google har kommit ut med? Hade ju vart skönt att kunna hoppa snabbt mellan olika program också!

2. ZilverZurfarn

ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Android funkar inte riktigt så (som exempelvis Windows)- Android hanterar sina program själv, och dödar (och återstartar) program allt eftersom omständigheterna så kräver. Att lägga sådant i händerna på användaren skulle nog sätta mer krokben för systemet än det skulle göra nytta.
    Du kan få fram en lista på dina senast använda program och växla mellan dem genom att hålla inne Home.

/Mats

3. Frohike

Frohike Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag har hört detta innan, men vad innebär det egentligen? Antar att dessa omständigheter är brist på minne. Men med tanke på att många apps saknar funktion för att avsluta, så vore det ju fint om man kunde stänga av app. Eller tänker jag galet? Jag erkänner på förhand att jag inte har koll på hur Android/Linux hanterar processer.

4. ZilverZurfarn

ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Linux hanterar processer ungefär på ett sätt liknande Windows, Android däremot, är mer likt (avlägsna) kusinerna Symbian och Windows CE/Mobile. Inga appar behöver egentligen någon "exit". Behövs mer minne till ditt aktiva program, laddas det du inte använder ur helt automagiskt. Allt du startar är igång (teoretiskt) tills du bootar om (eller dess utrymme behövs till något mer prioriterat). Men visst, det finns task managers för de som tror sig bättre på minneshantering än Android. Jag har själv aldrig bekymrat mig med sånt, och heller aldrig sett något behov.

/Mats

5. Frohike

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Okej, då förstår jag bättre. Tack. Applikationer kan alltså vara igång utan att använda någon nämnvärd mängd minne?
    Task manager kan vara bra om t ex en app har hängt sig så man behöver starta om det.

6. Speedwest

Speedwest Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Går det på något sätt stänga av lampan till trackbollen?

7. ostress

ostress Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Men när man har på massa program så blir ju mobilen seg har jag hört! Det hade ju ändå vart bra om man hade koll på allt som va öppet! Annars dör ju batteriet fort kan jag tänka mig. Eller?

8. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Nej den blir inte seg, alla som säger nåt annat & använder taskkillers för jämnan borde testa att låta Android sköta det hela. Om mobilen blir seg så ligger problemet någon annanstans, jag var själv en taskillermissbrukare men upptäckte att det varken gjorde till eller från, snarare så tror jag att det i längden kan skapa problem när man dödar många apps ofta. För övrigt så kan man med ett antal apps hålla koll på vad som är öppet (om man av nån anledning vill det) & en taskkiller är bra att ha för att stänga ned program som krånglar eller som man helt enkelt av någon anledning inte vill ha igång.

Program som ligger vilande i bakgrunden drar inget men de som ligger & arbetar mot nätet drar självfallet en del, dessutom så finns vissa batteribovar typ batterinivåwidgets som kan dra sanslöst mycket. Dessa avinstallerar jag dock.

Jag har en liten app som heter system monitor, där kan man bl.a. se hur mycket av internminnet som används & min Hero använder aldrig mer än 88-89% av internminnet & om den ligger så högt & man startar nåt tungt så ser man att den stänger ned nåt annat, ligger oftast på 78-88% & det är inga problem.

Något som däremot kan göra att luren laggar emellanåt är program som ligger & uppdaterar mot nätet, jag hade tidigare en mycket tät uppdatering på News rob (RSS-läsare) & upptäckte att luren vid varje uppdatering laggade en del. Ökade uppdateringstiden & vips så blev det bra! Har nu uppdatering var tolfte timme vilket räcker för mig & jag kan nog ta att det laggar till lite lätt då. Finns säkert andra program som man bör ställa upp uppdateringsintervallen på, om inte annat för batterilivslängdens skull.

EDIT: oops, ser att jag hamnat en del offtopic, apprekommendationer var det ja:) Då kan jag rekommendera denna system monitor, jag har den på startsidan enbart för att kolla batterinivån exakt. Det är ingen widget men den ligger inte & dränerar ur batteriet som de snygga batteriwidgetsarna jag testat, nackdelen med den är att man måste öppna den för att kolla men då får man en del annan info också. Finns en batteriwidget (kommer inte ihåg namnet) som man kan ställa om uppdateringsfrekvensen på så den inte drar lika mycket ström men då kan man lika gärna använda system monitor som inte drar ett dugg annat än när man öppnar den...

Last edited: 18 dec 2009
  9. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Om jag tar fulvägen och laddar ner och installerar en betalapp, kommer jag då via My downloads i Market notifieras om uppdateringar? Om ja, måste någon typ av bekräftelse göras innan jag kan uppdatera appen eller är det bara att tuta och köra, på samma sätt som när en uppdatering finns tillgänglig för gratisapps?

10. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Nej, du kommer inte att där se om uppdateringar finns. Jag använder dock aTrackDog för att se om uppdateringar finns & den säger till om så är fallet, sen så funkar det dock ej att dra hem de nya versionerna om de som i mitt fall är betalapps.

11. Frohike

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Tips på bra spel? Alla kategorier.

12. Bob

Bob Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej

Vet inte om det är rätt forum men jag provar endå, kanske finns någon talangfull utvecklare som vill göra något men inte vet vad.

Som ni har märkt finns det ett ton med olika appar för en radio kanal eller så är det en app med möjlighet till flera kanaler, men med vissa begränsningar.Jag saknar något likt "screamer radio" för PC fast med lite mer utvecklade features...

En som verkligen "indexerar" och snappar upp alla världens hörn. Inte bara en typ av stream utan fler. Jag framför allt önskar att det fanns en app där man på utvecklarens hemsida "bidrog" med länkar till radio kanalers streaming länkar, fyller i kategori, land, språk, etc. Självklart skall man kunna flagga för kanaler om dom anses olämpliga, rösta eller låta utvecklaren granska, radera samt banna url:en för fler post till databasen.

Vet att ni tänker på A online Radio, dock tycker jag den inte håller måttet alltid. Saknar en smart möjlighet att bidra med url:er, spela in från radion, mm. Det är något jag ser gärna i kommande Radio apps.

13. Speedwest

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Någon som vet hur man enkelt kan redigera sina kontakter (förnamn och efternamn)? Mina kontakter har blivit helt knasiga efter det att jag bytt telefon fram o tillbaka genom åren.
    Tog backup genom Wavesecure men där gick det inte att redigera uppgifterna.

Kör med HTC Hero.

14. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Synca moot Google och gör det på deras webb...

15. Speedwest

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Förklara, hittar inte riktigt rätt.

16. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    I telefonboken väljer du meny > visa.
    Där väljer du vilka kontaktkällor du vill ha. Jag valde google och laddade upp alla mina kontakter från min gamla telefon till google (via outlook och en csv-fil) men jag tror det ska bra att bara välja google och sen ta meny > importera. Sen har du dina kontakter på din gmail och kan enkelt redigera dem där.
    --------
    För er som vill kontrollera datorn och inte tycker gmote gör hela jobbet kan jag rekommendera Eventghost. Där sätter du upp en server på din dator, lägger upp egna knappar i programmet och konfigurerar sedan i datorn vad som ska hända när du trycker på den. Kan med fördel användas för att kontrollera t.ex. Spotify.

17. Oskar1

Oskar1 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Inte så att nån vet en app som är typ en brandvãgg så jag kan ge bara vissa program tillgång till internet? Skulle behõva stänga av eray från internet för den är bara 15dagars trial...

18. adisban1

adisban1 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Varken robodefense eller gem miner går att tanka, någon som har ny länk?

19. koltrast

koltrast Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Droidwall i marketen borde lösa dina problem.

20. Speedwest

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej, det fungerar inte. Börjar importera men stänger ner efter ca 5 sek.
    Någon som har tips på hur man kan redigera sina kontakter?