Allmäna klagotråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 10 aug 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Zargoth

Zargoth Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Etnisk härkomst huvudsakligen, kulturella aspekten spelar in men inte i lika stor grad är min syn på hur man definierar en svensk.

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Vart går den etniska gränsen? Samer är en folkgrupp med annan etnicitet än dig (förmodar att du inte är same). Skall de inte få driva politik i Sverige?

Judar är en annan folkgrupp. Skall inte dessa få ha en maktposition i Sverige?

Eller så förstår jag kanske inte hur du menar.

3. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Jag vill klaga på att just den invandraren jag snackar om är helt virrig i huvudet.
    Igår kom en invandrare in genom våran dörr, in i vår lägenhet och ställde sig på dörrmattan och glodde in i lägenheten. Den bara öppnade dörren och gick in. Sen när den skulle gå så mumlade den massa konstiga ord och gick ut.
    Fan jag blev rädd där för en stund. Tänk om det skulle varit en självmordsbombare :O

4. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

När jag läser sånt blir jag glad över inte att våra svenska!

EDIT: Kanske är det bra om Sverige fick en lagstiftning om ett obligatorisk och offentligt DNA-register. Plötslig skulle en hel del svenskar upptäcka att de inte var helt så etniska som dom tror.
    ___
    MiniMax (HTC Desire Z, standard ROM, 2.2.1)

Android is a trademark of Google Inc. Use of this trademark is subject to Google Permissions.

Last edited: 25 apr 2011
  5. Zargoth

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Samer är samer och jag är inte främmande för att samerna ska få ett eget land förslagsvis belagt i de norra delarna av Norge, Sverige, Finland och Ryssland där större population av samer finns. Om detta är förankrat i partiet vet jag inte utan det är min egna åsikt.

Samma sak med judarna som med samerna, bara det att judarna redan har sitt egna land.

6. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det var ju inte riktigt svar på frågan. Jag ställer en ja- eller nejfråga.

Vill du förbjuda en jude att ha en maktposition i Sverige?

EDIT, detta kanske borde tas i en annan tråd.

Last edited: 25 apr 2011
  7. Zargoth

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Ja, ser ingen anledning till hur det skulle gagna Sverige med en Jude på maktpositon när sagda jude förmodligen skulle kunna göra mer nytta för sitt folk i Israel med en maktposition i Israel.

8. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Så svaret är att du skulle vilja tillåta en jude ha en maktposition i Sverige? Det vill säga "ja"? Tyckte ditt svar talade emot sig självt lite :)

9. Zargoth

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Din fråga var om jag ville förbjuda det och svaret blev ja plus en förklaring till varför :P

10. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ja det var jag som var lite förvirrad där :P Svaret i sig tycker jag är rasistiskt. Men jag kanske inte förstår skillnaden på din åsikt och de som funnits bakåt i historien.

Vi kanske borde flytta diskussionen till en annan tråd. Förhoppningsvis kan någon driftig moderator klippa och klistra lite med inlägget en sida bakåt. Det är intressant att försöka förstå sig på folk som tycker annorlunda än en själv.

11. AndroidFtw

AndroidFtw Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Ja det hade varit kul med en politiktråd.

12. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Kaoz :teeth:

13. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Ursäkta om jag lägger mig i diskussion mellan dig och dirk men jag undrar över en sak. Du skriver:
    Men, fjärde punkten på ert punktprogram lyder:
    "4, Sverige skall styras på ett så ändamålsenligt sätt som möjligt: Statsapparaten skall ledas av ett modernt statsskick som så effektivt som möjligt gagnar svenskarna. Statsskicket måste bygga på kompetens och ansvar, och dess uppgift skall alltid vara att tjäna befolkningen, aldrig tvärtom. Det styrande systemets ledord skall vara förbättring, utveckling och hela folkets väl."

Detta är enligt mig oförenligt med ditt påstående. Det är väl allom bekant att judar i regel är mer intelligenta/välutbildade än människor av andra etniciteter. Jag citerar New York Times kolumnisten David Brooks: "Jews are a famously accomplished group. They make up 0.2 percent of the world population, but 54 percent of the world chess champions, 27 percent of the Nobel physics laureates and 31 percent of the medicine laureates."

Se det på vilket sätt du vill men jag bor hellre i ett land styrt av den mest kompetente oavsett etnicitet, än i ett styrt av en mindre lämplig svensk.

14. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Men det där visar väl inte att de är mer intelligenta än andra folkslag? Det kan ju till exempel betyda att de har flera hundra år långa traditioner av att spela schack och därmed har blivit bättre på det. Och hur definierar man intelligens? Rainman är rätt 'smart' men det skulle ju inte gå att ha honom i någon styrande institution då han, tyvärr, i princip helt saknar sociala förmågor.

15. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Visst jag kan sträcka mig till att de kanske har en lång tradition av att spela schack men det förklarar inte varför de är så överrepresenterade i alla andra yrken som kräver hög utbildning. Mer än 10% av USA:s senatorer är av judisk härkomst. Detta i ett land där mindre än 2% av befolkningen är judar. Att ta upp Rainman var helt onödigt då han knappast kan klassas som "smart".

16. Zargoth

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Självfallet är judar framträdande inom diverse olika områden, inte minst ekonomi vilket gett upphov till mer eller mindre trovärdiga konspirationsteorier. Problemet är att jag är övertygad om att en person i maktposition medvetet eller omedvetet kommer att göra beslut som gagnar sin egna etniska grupp. Uppenbarligen är det inte så idag mycket pga fel ledare som väljer sin egna/sin klass framgång före sitt lands/etniska grupp.

17. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

På vilket sätt tror du att till exempel en judisk statsminister skulle kunna gagna sitt "folk"? Jag håller med om att han/hon förmodligen är mer villig att till exempel sluta ett handelsavtal med israel framför palestina eller något annat land huvudsakligen befolkat av muslimer, men, så länge fördelarna med avtalet med Israel, inte är betydligt mindre än om det hade slutits med något arabland, så kvittar det enligt mig.

18. Zargoth

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

I första hand i "idealfallet" med en ledare som inte är driven av sin egna eller sin klass framgång så skulle dennes etniska grupp inom landet gagnas förmodligen väldigt subtilt om det är medvetet då det inte ska upptäckas och även subtilt om det är omedvetet då han inte är medveten om att han gör beslut som gagnar hans etniska grupp. Hur detta skulle kunna manifestera sig vet jag inte. I andra hand skulle det förmodligen kunna bli som du säger mer benägen att upprätta handelsavtal med tex Israel om vi som i exemplet har en judisk statsminister.

19. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Det finns ca 20 000 judar i Sverige för tillfället. Hur skulle samtliga kunna gagnas av en judisk statsminister? Han/hon kan väl knappast låta stifta någon lag som ger svenska judar skattelättnader eller dylikt? Fördelarna av att ha en mer kompetent statsminister överväger eventuell frikostighet denne kan tänkas hysa för sina landsmän.

20. Zargoth

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Beror helt på hur subtilt det hela görs, personligen kan jag inte tänka mig en ledare som har kluven lojalitet mellan sitt folk och landet han styr.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.