Allmänna frågor/diskussion rörande HTC Wildfire

Diskussion i 'Wildfire' startad av goa200, 23 maj 2010.

1. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Instämmer. Wildfire är i mitt tycke den snyggaste HTC hittils (Desire är ett riktigt botten-napp, ergonomiskt såväl som designmässigt) men prestandan är helt enkelt för låg. Jag vill inte ha en enorm telefon bara för att jag vill ha en telefon som inte laggar och kraschar; men tyvärr är alternativen få. Upplever min Legend som rejält problematisk, och den har samma processor som X10 Mini...

Saken är ju den att Android bara funnits på marknaden i ett år. Det kommer nog komma telefoner som passar de allra flesta bara man ger det lite tid. Resistiva skärmar är på väg ut nu och på sikt blir nog alla skärmar kapacitiva med OK upplösning. Personligen har jag inget emot X10 Mini förutom att den kanske känns lite VÄL liten. Just Wildfire (och HTC Tattoo bl.a.) har samma upplösning, och jag upplevde den inte som särskilt plågsam. Den bör göra sig bättre på en mindre skärm eftersom pixlarna blir mindre.

Hade jag inte haft en AMOLED-skärm med bra upplösning vid sidan om hade jag nog inte tyckt att Wildfire är lågupplöst. Den funkar fint till det mesta. Personligen tycker jag att Wildfire (och andra QVGA-enheter, som de ovan nämnda) funkar finfint såvida man inte ska pyssla alltför mycket med multimedia - men något som stör mig rejält är att färgerna blir så blaskiga.

Drog upp Wildfires ljusstyrka på max (ser inte så superbra så jag kör alltid på max) och då försvann all kontrast, det svarta blev grått i princip. Gillas inte!

2. knabb

knabb Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är inte bara den snyggaste, den är i mitt tycke precis lagom i storlek och låg riktigt fint i min hand. Tror dock inte jag kommer att köra den så den buggar, mitt teknik användande verkar av någon anledning fungera på ganska kass hårdvara (min dator har sämre processor än wildfire på pappret). Men när man står med en desire och en wildfire sida vid sida så blir tyvärr skillnaden på skärmen väldigt stor.

3. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jämförde den med min Legend, skärmen är uppenbart sämre. Men det beror på hur man ser det. Ljusstyrkan i en TFT-skärm som Wildfires är bättre. Skulle tro att det beror på att det inte absorberas av färgerna. Dessutom har AMOLED-skärmer i mitt tycke väldigt överdrivna färger; blått och rött skär nästan i ögonen. Tror starkt på STFT tekniken som HTC kikar på nu enligt ryktena; det bästa av båda världar! :)

Som sagt kommer det nog kraftfullare "Wildfires" framöver också men jag tror ändå att behovet måste avgöra. För 9 av 10 telefonanvändare räcker en Wildfire och blir över, så enkelt är det. För 9 av 10 Swedroid-medlemmar räcker den inte, så enkelt är det :)

4. quietlybrilliant

quietlybrilliant Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nu har ganska många här köpt sig Wildfires, och jag har en obesvarad fråga som jag gärna vill ha ett svar på: Kan man ha live wallpapers i en Wildfire? Själv kan jag inte testa då jag inte har köpt min ännu...

Jag har fått höra blandade svar; i en review (kommer inte ihåg var riktigt) påstår man att det faktiskt går, medans man samtidigt har förnekat det på andra sidor. Vad är sanningen? o_O

EDIT: Det var här någonstans jag läste om live wallpapers till WF:

http://www.techradar.com/reviews/phones/mobile-phones/htc-wildfire-690067/review

P.S. Väldigt bra review :P

Last edited: 15 jul 2010
  5. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Svar nej! Det kan bli möjligt efter Android 2.2 men chansen är liten! Det är tekniskt möjlighet med Android 2.1, men HTC har blockerat det (går inte komma runt utan att "roota") på alla modeller förutom Desire i nuläget såvitt jag vet. Detta för att hårdvaran inte räcker till. Live Wallpapers på en Wildfire skulle innebära att den skulle gå i slow-motion, antagligen krascha.

6. quietlybrilliant

quietlybrilliant Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jo, den skulle nog inte hålla som lovat om live wallpapers fanns...
    Äsch! Live wallpapers drar ju så mycket onödig batteritid ändå :P

7. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

That said, jag irriterar mig hårt på att min Legend inte heller pallar live wallpapers när en lika dyr Desire gör det. Suck.

8. Bumbsan

Bumbsan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Vad tycker ni som testat wildfiren, lönar det sig att köpa den nu som mobil för ~1 år framåt? Valet står mellan den och en x10 mini pro. Har inte nu lust att sätta ut alltför stora summor på en mobil, och vill ha en billig som duger till det mesta.

9. knabb

knabb Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tror det kommer att fungera utmärkt med en wildfire ett ental år, det går såklart inte att spela de senaste spelen och ett stort antal appar kommer inte fungera. Men alla de grundläggande funktionerna och troligen massor av appar kommer att fungera hur fint som helst. Om jag jämför min gamla k810i som jag fortfarande har som telefon, så är det lite små förändringar och vissa stora förändringar som skett på 4år. Jag kan ringa, sms, mms, videosamtal, surfa och ta bilder. Inget av detta är så jätte mycket bättre på nya telefoner. Men sen får man till lite nya funktioner med en ny mobil som gps och lite annat. Det största skillnaden är enligt mig är möjligheten med appar.
    Såklart skulle en mobil nörd ha många invändningar i mitt resonemang och då tror jag inte att wildfire är ett bra val. Det är enligt min mening inte en mobil som ligger i framkanten men den ligger grymt fint i min hand och kan det mesta, varför jag troligen kommer att välja den. Desire är för klumpig i min hand.

10. Bumbsan

Bumbsan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Fint, blir att beställa en. Går till wildfiren från en 3310 :)D) så kan inte bli besviken.

11. malte74

malte74 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

En fråga.. Hur funkar ert wlan? I min wildfire verkar det rätt..kasst... En meter ifrån routern får jag bara den första av "halvcirklarna" tänd, i vardagsrummet 6-7m ifrån routern är bara cirkeln i mitten tänd (och där har jag fortfarande full mottagning i mina bärbara datorer samt htpc:n) och ytterligare ett par meter bort på altanen är det dött.. Där surfade jag utan problem med min gamla Nokia E61.. Är det så dåligt, eller har jag fel på min?

12. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

I det lilla jag testat på kompisens så funkar det riktigt bra. Men jag skulle rekommendera att du provar med en annan router. Jag kan tänka mig att vissa telefoner funkar olika med olika routrar, t.ex. så har ju WiFi i Wildfire jämfört med Xperia X10 Mini stöd för olika protokoll.

13. Hisagi

Hisagi Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har spanat på WFen nu i några dagar sedan min gamla Nokia 6267 deltog i simhopps VM 10 meters höjd utan bassäng under. Gjorde en jämförelse med Legenden och Desirern (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=563573,621093,563575) och den verkar riktigt lovande. Är rätt ny på detta med android och har en kanske udda fundering ifall nån har en susning: Wildfire har inte JAVA enligt prisjakt.nu + en del andra sidor. Är inte appar baserade på JAVA? Vad betyder avsaknaden av JAVA för WF? Är det bara så att webläsaren i WF inte klarar JAVA eller är jag helt ute och cyklar på djupt vatten?

Jättetacksam ifall någon har svaret och vill hjälpa mej räta ut frågetecknen..
    :P

14. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det stämmer att apparna till både Android och äldre telefoner är baserade på Java, men apparna till Android är betydligt mer avancerade och körs inte på samma sätt som de äldre, mer primitiva apparna som finns på icke-smarta telefoner.

Webbläsaren klarar förmodligen Java (jag har aldrig stött på en sida som inte funkat)! :)

Last edited: 18 jul 2010
  15. Hisagi

Hisagi Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ah tackar!
    Hittade dessutom motsägelsefullt nog uppgifter som säger att JAVA finns genom tredje part till WF. Verkar som om höger och vänster hand är osynkade igen ;).
    Får se om android är något för mej överhuvudtaget, smsar, mejlar och ringer mest (i sagda ordning) med mina lurar, hade jag haft WF hade min först åtgärd varit att kasta Fakebook och Kvitter + annat sånt bondfångarskräp åt helvete ... Är riktigt trött på alla trillioner grupper/sidor/communities man bara måste vara med för att ens ha chans att få tag på folk nuförtiden ... Sorry, off-topicgnäll här ...

16. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Då kanske Xperia X10 Mini är ett bättre köp?

17. fprick

fprick Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fick hem den nu, ojoj vad fin den är!

Men, nu har jag satt den på laddning och den röda lampan lyser. När vet jag om den är färdigladdad? Kan jag starta mobilen redan nu även fast den inte är laddad ännu?

Hoppas någon hoppar in med ett snabbt svar här :D

18. swedebear

swedebear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3T
    Japps du kan slå på den även om den laddar.

19. MiXiE

MiXiE Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Last edited: 19 jul 2010
  20. essius

essius Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tack så jättemycket för länkarna. Denna typ av genomgång av teknikprylar gillar jag, dvs vad det är snarare än vad det icke är; särskilt som jag är helt ny på dessa "smarta telefoner" och saknar prefs. för vad många jämför med.

Hittade hit genom att googla "duger htc wildfire?", för det enda jag tidigare hade sett var genomgångar om hur värdelös WF är samt de saker den saknar vilka jag aldrig hört talas om eller ens vet vad det är. Även "officiella" reklamfilmer är usla på det viset, då det icke ger mig något att se ett glatt kompisgäng som till poppig musik och färgglada scener visar hur obesvärligt livet är bara man har deras mobil i näven.

Att döma av de lev.tider som skrivits i tråden hinns det nu med att fundera ett tag. Har varit inne på "den äldre ifån" med iOS4 som den nya strax kommer.. men prispress uteblir väl kanske ändå.. ta betalt för sina äpplen är de duktiga på. Dock anser jag att HTC känns något mera vuxet.