Rekommenderar att prova då det blir en annan smak än när man brygger med varmt vatten, sedan är det ju upp till dig själv att bedöma om det är någonting som smakar bra eller ej för dig

Cold brew kan drickas som det är, med mjölk eller med tonic.
Det fungerar att göra på båda visen, jag brukar brygga ett starkare koncentrat och späda ut det direkt i ett glas med mjölk och några isbitar. Framför allt är det lättare att förvara en liten mängd koncentrat än en stor kanna drickfärdigt kaffe.
Du kan tänka 6-7 gram kaffe per 100 ml vatten om du ska brygga för att dricka det som det är och kanske 15 gram kaffe för samma vattenmängd att göra ett koncentrat för att späda ut.
Så prova häll 300 ml vatten över 45 g kaffe i kannan under kvällen och låt stå på köksbänken över natten (såg att jag skrivit i kylen tidigare men menade köksbänken, i kylen hamnar sen flaskan med koncentratet jag brukar göra haha). Smaka sedan utspätt med lite kallvatten bara för att se smakskillnaden mot kylt varmbryggt kaffe och sedan späder du ut resten med mjölk och sötar om du vill för att få en iskaffe.
Detta tipset är för övrigt utmärkt svinntips om man köpt kaffebönor man inte gillar när man bryggt det enligt sin vanliga metod. Smakprofilen går oftast hem lättare när det ändå ska spädas ut till en kall, söt mjölkdryck.
Click to expand...