Diskussion: Allmänna tråden om Samsung Galaxy S8

Diskussion i 'Galaxy S8 - Allmänt' startad av Swedroid, 11 mar 2017.

1. difference

difference Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Jag inaktiverade Samsungs webbläsare av ren vana. Kört Chrome i flera år. Men nu när jag läste en artikel om den så tänkte jag att jag borde testa den lite. Och den är ju rätt grym alltså. Chrome framstår som omodern utseendemässigt. Och man kan lägga till Ad-blocker direkt i Samsungs webbläsare. Med Chrome måste man roota. Den känns även snabbare på att ladda sidor än Chrome. Och scrollningen går minst lika fort, sannolikt fortare. Vet dock inte om den stödjer anchoring, som Chrome gör numera, för att förhindra hopp i webbsidor. Klockrent att menyn med fram/bak/hem/tabs ligger nere istället för uppe. Och att man hoppar mellan tabs genom att svajpa höger/vänster både nere och uppe. :) Nu ska jag bara lyckas synka in mina Google-bokmärken. Kan lova att det inte går... Bara för att...

Edit: Jodå, det gick. Med ett tillägg i Chrome på PCn som synkar bokmärkena till Samsung Internet (Samsung Account).

Last edited: 7 jun 2017
  2. Oggenator

Oggenator Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    Allt är en fråga om vad du är ute efter. Hur du använder din telefon, samt vilken deal du får.

I mitt fall är XZ Premium det självklara valet. Först och främst får jag en kanonbra deal. XZ Premium + trådlösa hörlurar från Sony (MDR-1000X) och 60GB surf för 639:-/mån hos Tre. Får väldigt mycket bra hårdvara för pengarna. Billigare blir det såklart för den som inte behöver lika mycket surf. Plus så får jag byta ut min mobil under bindningstiden till en annan.

Varför är XZ Premium ett bra val då?

Jo, dels får du Quick Charge 3.0 med XZ Premium, vilket inte Samsung Galaxy S8 har. Utan Galaxy S8 har Quick Charge 2.0, vilket ger snäppet sämre laddning. Sen har XZ Premium stereohögtalare som är riktade mot användaren. Galaxy S8 har högtalaren vid USB-C uttaget och inga stereohögtalare med andra ord.

Sen har XZ Premium Qnovo adaptive charging som gör så att batteriet laddas på ett mer hälsosamt sätt. Vilket betyder att batteriet mår bättre på längre sikt och slits inte ut lika snabbt.

Jag personligen tycker att XZ Premium har en betydligt bättre placering av fingeravtrycksläsaren, som då sitter vid sidan av telefonen. Medan Galaxy S8 har sin läsare på vänstra sidan brevid kameran. Risk för att man petar på kameralinsen är stor och det kändes inte ergonomiskt rätt för mig när jag testade den. Föredrar då att man istället har den placerad mer mot mitten som med t ex de flesta Huawei-lurarna eller där hemknappen brukar sitta, är två andra bra alternativ också.

4K HDR display är XZ Premium först med. Såvida man inte vill räkna med Z5 Premium som hade en vanlig 4K display. Finns förnärvarande inte jättemycket material för 4K HDR. Men det lär nog dyka upp allt mer på sikt. Annars har skärmen 807ppi vilket är rekordhögt och telefonen levererar grym skärmkvalité. Galaxy S8 har visserligen en riktigt tjusig AMOLED display också, men jag stör mig lite på kurvorna och formatet till en viss del. Föredrar platta skärmar som då XZ Premium erbjuder, man får som bättre fokus då.

Enligt de tester jag har sett så är XZ Premium den snabbaste telefonen åtminstone bland de snabbaste. HTC U11 och Galaxy S8 är tillsammans med XZ Premium snarlika kring den punkten. Men Sony är kända för att ha mer rent och mer optimerad mjukvara. De håller det simpelt helt enkelt. Vilket jag inte tycker Galaxy S8 riktigt erbjuder. Även fast Galaxy S8 känns bättre än S7 på många sätt.

Sen rullar uppdateringarna på i lagom takt för kommande Android-uppdateringar från Sonys håll kan jag då tycka. Vet inte hur det kommer bli nu framöver dock.

Tillsammans med MDR-1000X hörlurarna så får du en superb ljudupplevelse med XZ Premium. Tack vare LDAC-tekniken som finns i telefonen som gör så att du får runt tre gånger bättre ljudkvalié än med vanlig Bluetooth-anslutning. Så gillar du att lyssna på musik och glo på film så är XZ Premium ett bra val med dessa hörlurar som du just nu får för en riktigt billig peng när du föhandsbokar XZ Premium i diverse butiker.

Men som sagt, Galaxy S8 är bra på sitt sätt. Kameran är snäppet bättre när det kommer till bland annat low light. Men skillnaderna är inte så pass stora att kameran blir avgörande för min del. XZ Premium knäpper fortfarande riktigt naturtrogna bilder och 960 FPS kameran är riktigt trevlig att tricksa med. Sen är 4K-videoinspelningen riktigt jäkla bra vad jag har sett. Så kameran kommer inte göra dig missnöjd i slutändan.

Sen ska XZ Premium vara väldigt sval, vilket också ger den en ökad livslängd. Det är med andra ord en väldigt hållbar telefon på så vis. Det ser kanske ut som en telefon från 2013-2016. Men den är praktisk och fortfarande tjusig trots sin äldre look.

Galaxy S8 må ha positiva saker som en mer futuristisk look, häftig display som täcker större delen av luren, bra kamera, möjlighet till trådlösladdning och sådant. Men det är inte tillräckligt för mig. När jag vet vad XZ Premium ger mig istället. :)

Sweden2 och night77 gillar detta.
  3. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Vad jag kan se på Youtube så spöar faktiskt S8an med Exynos XZ premium i både Antutu och Geekbench med flera.

De mätte även temp efter benchmark. Ungefär samma resultat för båda. Kul att Sony äntligen lyckats avveckla stekpanne-funktionen. ;)

Flera påpekar att skärmen är rätt mörk. Och att de får dra upp ljusstyrkan på XZ. Är väl inte förvånad. Min Z3+ hade enorma problem ute i starkt solljus. Räckte inte ens med full ljusstyrka. Verkar tyvärr som problemet finns kvar än idag. I ett benchmark jag såg körde han full ljusstyrka på Sonyn för det skulle synas bra, och påpekade det hela.

4k i all ära. Men skillnaden på det och 3k på kring 5,5" är inte märkbar. Hdr-stöd finns i S8. Men skärmen är helt fantastiskt. Detaljer och färgåtergivning. XZ har säkert bra också. Men att den har relativt dålig ljusstyrka IRL bådar tyvärr inte gått. Enligt techradar har S8 en bättre display trots avsaknad av 4k. Som är rätt meningslöst ännu.

Ang laddning. Såg ett test där de första 42% tog 30 min för XZ premium. Ungefär samma som S8. Grejen är att S8 stänger av fast charge vid 60% för att skona batteriet. Så den är också snäll. :) Min Oneplus 3 laddade upp 60% på 30 min. Totalt tog 100% en dryg timme. S8 är något långsammare. Men det stör mig inte. Jag laddar trådlöst då och då under dagen på kontoret. :) Smidigt att ha telefonen stående när viktiga notiser väcker skärmen där på skrivbordet. Och laddar samtidigt. :)

Ljudet är absolut bättre i XZ premium. Med dubbla högtalare och riktade mot en. Dock lyssnar jag extremt lite på ljud utan hörlurar eller utan att casta till stereo. Men absolut. Dock är det ju en av anledningarna till att XZ premium är fruktansvärt stor och klumpig och med enorma kanter. 1 cm (!) bredare än S8 och 7 mm högre. Trots 0,3" mindre skärm! Galet.

Men bortser man från storleken/klumpigheten och att det är svårt att se skärmen i ljusa miljöer så är det en grym lur.
    Vilket också techradar (tror jag det var) skriver. Men att S8 har bättre och snyggare design, något bättre kamera, bättre display (om man inte är beroende av 4k). Och jag håller med dem.

Jag kunde valt en XZ premium gratis genom jobbet istället för S8. Men gjorde inte det. [emoji14] Och jag är sjukt nöjd med S8. Speciellt pga formatet och storleken. Den är fruktansvärt skön att hålla i. Och den går att hantera med en hand även vid skrift längst bort på tangentbordet. :) Och kameran är så sjukt bra. Och inte minst kamera-appen.

S8 filmar ju i 4k också. Använder det inte dock. Blir alldeles för stora filer. Sen kan man köra riktig hög fps i slow motion även med S8. Dock inte lika mycket. Men tillräckligt om man inte är actionfilmare. Men då har man förmodligen ännu bättre utrustning. [emoji14]

4. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Vet inte varför Sony skulle vara snabbare? Min Z3+ och Z3c var inte direkt snabba jämför med konkurrenter. Ej heller frugans Z5c.

Samsung har inte mycket bloatware numera. Men för den delen så slöar ju inte medföljande appar ner telefonen. Speciellt då de går att avinstallera eller inaktivera.

Min OP3 var sjukt rapp och har blivit prisad för det. Men S8 är lätt i klass med den efter senaste uppdateringen.

Även om Sony mot förmodan skulle öppna appar 0,1 sek snabbare. Så faller den på de tre stora negativa sakerna ovan. (klumpighet/kanter), display (speciellt i ljus) och kamera.

Men Samsung har väldigt långsamma fönsteranimeringar som gör att den är öppnar appar slöare. Stängde av det för att testa. Jävla vilken skillnad! Och då var den inte direkt slö innan.

dannejanne gillar detta.
  5. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Jag önskar verlkigen Samsung kunde optimera deras mjukvara väldigt väl! De borde vara kapabla till det känns det som. Råkraften finns ju där. För jag tycker de har fått ordning på mjukvaran ordentligt överlag idag om än kanske lite för mycket funktioner. Men de har rätt snyggt UI idag tycker jag.

6. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Tycke den är lika rapp som konkurrenterna iaf.
    Vad menar du med för mycket funktioner? Kan man ha det? [emoji16]

Ja. Jag är också positivt överraskad. Senaste Samsung var en S3. TouchWiz var fruktansvärt fult då.

7. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Men ett tips är att stänga av fönsteranimationer under developer options. Även om det mest är psykologiskt så gör det stor skillnad. Men visst går det snabbare också.

8. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Mycket onödigt som jag inte använder som bidrar till lite seghet. Du har säkert sett vad mycket processer som finns i telefonen i bakgrunden som folk gärna fryser [emoji4]

Ja herregud Touchwiz (eller GraceUI som det heter nu eller nåt sånt) har kommit en extremt lång väg på relativt kort tid när det gäller utseende!

9. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Frågan är hur mycket det gör. Jag har bara inaktiverat några appar som jag inte använder.
    Oneplus som nästan har noll bloatware har ju också en massa skumma processer igång. Även andra tillverkare. Och frågan är varför de skulle låta onödiga processer slöa ner medvetet? Om jag avinstallerar eller inaktiverar de appar jag tycker är onödiga så finns ju inga processer för dem. :) Tror mest det är psykologiskt. Som med så mycket annat. ;)
    Jag intalade mig själv att appar och vissa systemprocesser gjorde skillnad förut. Såväl i telefon som på PCn. Men har slutat bry mig. Orkar inte. :) Men tycker inte det går slött. Eller skulle kunna gå mycket fortare om jag inaktiverade processer som ej är kopplade till appar jag använder. :)

10. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Men jag måste ju säga. Den minimala delay man ser för S8 jämfört med vissa i speed tests där man öppnar appar. Den beror definitivt på den i sammanhanget rätt sega fönsteranimationen som är standard i S8.

Eventuellt även pga att klippen är gjorda innan S8 fått sina första uppdateringar. Samsung har alltid en tendens att vara lite sega innan första uppdateringarna. Skumt!

11. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Givetvis gör det förmodligen inte mycket i det stora hela. För de flesta ligger väl "ostartade" tills man faktiskt använder dem kan jag tro.

12. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Jo precis. Och med dagens hårdvara fyller man knappast upp varken processorer eller ram förutom ev vid något tungt spel. Men då får ju det prio.

Men de flesta appar man använder är ju icke Samsung-appar. Dock. Som jag skrev tidigare idag; Samsung internet känns rejält mycket rappare än Chrome. Iaf på S8. Får se om jag kan vänja mig bort från Chrome. [emoji14] Men gillar även några funktioner och designval i Samsung internet. Som tex stt menyn är längst ner. Och man kan även svajpa över den för att bläddra mellan tabbar. Och köra Adblocker utan root! :)

13. Oggenator

Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    Har sett samtliga jämförelser med XZ Premium och vad jag kan se så är det väldigt varierande i en hel del tester.

Spolar man fram till 12:14 i klippet nedan så kan man se ett exempel på hur telefonerna ligger till efter hans tester:
    View: https://youtu.be/QfTL5RC1roM

XZ Premium drar igång appar snäppet snabbare och browsern är kvick:
    View: https://youtu.be/k7vLoFJcfsI

&

View: https://youtu.be/vKWjMnURDPw

I det här testet ser man helt annat resultat:

View: https://youtu.be/XR87PAY-wkw

Därför får vi avvakta lite och se när XZ Premium har hunnit landa bland alla konsumenter. Samt någon uppdatering på det eventuellt.

Gällande ljusstyrka så lär det inte bli något problem. Min nuvarande Huawei P9 Plus har enbart 370 nits i max ljusstyrka. Då har jag ändå klarat mig i dagsljus. Medan XZ Premium har 700 nits, vilket nästan är det dubbla. Sen har vi Galaxy S8 med 1020 nits, vilket är väldigt mycket. Visst har då Galaxy S8 ljusare skärm i maxat läge, men det betyder inte att 700 nits är dåligt. :)

Det är skönt att ha lite utrymme när man tippar mobilen för att kolla på film eller när man spelar spel. Då kan man få ett ännu stadigare grepp dessutom, lite mer praktiskt. Samtidigt är mobilen lite luftigare och de varma kretsarna kan hålla sig på ett lämpligt avstånd från varandra. Vilket gör mobilen svalare: https://www.google.se/search?q=xz+p...gB&biw=360&bih=520&dpr=2#imgrc=uqXf435VZpJ8gM:

Ja, S8 har givetvis HDR men 1440p HDR och ja, 4K-videoinspelning har funnits länge. Till och med min Xperia Z2 hade det. Det jag menade var mer generellt över vad jag uppskattar med Xperia XZ Premium att den har just 4K HDR och att den är väldigt bra på filma i 4K. Där ljudet också blir väldigt bra under inspelningen bland annat. :)

Blir hur som helst väldigt spännande och se hur telefonerna står sig de kommande månaderna. Jag tror dock att OnePlus 5 och kommande ZTE Nubia Z17 kan bli lite saftigare alternativ, OM inte bättre. Men jag är redigt nöjd med min deal, så jag avstår från dessa medvetet. :)

14. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Ja som sagt. De är och bör vara jämnsnabba. Men de tidiga S8 innan uppdateringar var långsammare. Och jag kan inte säga det nog. Fönsteranimationerna i S8 är verkligen sega. Ett måste att justera eller stänga av. Vilket bara är skönt. På vilken telefon som helst. :)
    Sen är det inte Exynos i många av testerna på Youtube. Den verkar helt klart snabbare och mer optimerad än SD835.

Har inga som helst problem att få ett bra grepp om S8. Mycket skönare än OP3an eller Z3+ var. Och har aldrig kommit åt att trycka på displayen på någon kant. :) Täcker heller inte över skärmen på något ställe. Den ligger så bra i händerna att man liksom håller perfekt runt den. (det där lät fel...)

Och S8 blir ju inte märkbart varmare så utrymmet verkar inte göra så stor skillnad där.

Men jag vidhåller att du inte kan se någon skillnad på 4k och full HD på 5,5 tum. ;) Möjligtvis med VR-headset. Men ofta man går runt med det. [emoji14] HDR däremot. Men det har ju båda. Är dock lite kluven till det, av det jag sett hittils. Fotar inte med det heller. Det känns lite för konstgjort.

Ang ljuset så är problemet inte ljusstyrkan i sig. Utan hur den hanterar reflektionerna. Sony har haft problem med det länge. Konstigt att de inte fått mer bukt på det än de fått.

Ja jag är nöjd med min deal också. Gratis telefon och betalt abonnemang av jobbet. [emoji14] 24 GB data vilket är dubbelt så mycket som jag behöver. :)

Men det Sony faller på tungt är storleken, speciellt kontra lilla displayen i förhållande. Och skärmen ute i solljus.

Jag kanske är lite färgad efter att ha haft värdelösa Z3+ och frugans strulade Z5c. Men de ovanstående två sakerna gäller ju faktiskt oavsett för mig. Deal breakers. Men låter som du är/blir nöjd iaf. Ska inte skriva mer om XZ premium nu. Då vi är i en S8-tråd. Har redan gett mina åsikter och noteringar. :)

15. Oggenator

Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    Tycker det är skönt att kunna vila tummarna över den "döda" ytan på min nuvarande Huawei när jag kollar på film och sådant. Vilket jag inte kunde göra på samma sätt med Galaxy S8 de gånger jag har testat den. :)

Det är speciellt vid VR som det blir riktigt skönt och samtidigt ligger XZ Premium skärmen på 807 ppi, medan S8 har 571 ppi. Visst är klipp och dylikt vackra på S8, men jag blev snäppet mer impad när jag testade XZ Premium i butik. Stod och jämförde bilderna också.

Inget jag reagerade på i butiken. Kan tänka mig att vissa modeller har haft problem med det. Har bara haft en mobil från Sony tidigare och det var Z2. Men ska kolla upp det där när jag är ute i dagsljus om det reflekterar och har sig. Perfekt årstid för sådant. ;)

Jag behöver minst 40-60GB surf i och med att jag kommer dela data till min blivande surfplatta och mitt Nintendo Switch när jag lirar online under lunchtid på jobbet (vi saknar Wi-Fi på jobbet). :)

Både Z3+ och Z5C ogillade jag skarpt. Dels för att jag kände tokigt många bekanta och vänner som hade problem med Z3+ där den överhettades eller dog helt. Sen har man hört en hel del om den luren. Z5C var inget för mig, kändes som en leksak. :)

XZ Premium vs Galaxy S8 -ämnet uppstod egentligen efter en förfrågan över vilken lur han/hon eventuellt borde köpa. Men nu har han eller hon lite att gå på, hehe! :)

16. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Mm. Och VR kör jag aldrig. :)

Men det är ju klipp man oftast kollar. Inte hela filmer eller ens serier. Alldeles för små skärmar för det. [emoji14]

Man kan ställa in S8s skärm rätt mycket efter behag. Sen finns video enhancer för appar som visar video. Gör en hel del faktiskt. Man kan till och med köra basic mode om man vill ha helt naturliga färger. Har svårt att välja där faktiskt. Gillar naturliga färger. Men också Samsungs adaptive som ger ganska mättade färger. Skönt att kunna välja. Och det ger också två helt olika upplevelse i video och bilder. Plus att man kan köra lite mellanläge.

Jag vilar tummarna upp runt över hörnen eftersom telefonen är så behändig och slimmad. :) Tar dock några dagar att vänja sig vid att man kan göra så. Men när jag vant mig känns det ännu bättre. Jag har till och med vant mig vid fingeravtrycksläsaren. Det trodde jag inte. ;)

17. Oggenator

Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    Mobilen är prylen jag använder mest i hushållet. Ibland när sambon vill se någon serie eller program på TV:n så myser jag ner mig med mobilen med Netflix, HBO Nordic eller Viaplay. Sker ju även då när man reser. Jag är van vid 5,5" skärmar. Alltid varit mycket för handhållet. :)

XZ Premium har också inställningar för hur färgerna och dylikt ska vara på skärmen. Oftast en standardinställning vad jag vet. Det enda jag kommer sakna är väl möjligheten till att ställa in upplösning manuellt. Vilket man t ex kan göra på min nuvarande Huawei och sen såklart på Galaxy S8. Men ingen dealbreaker för mig.

Beror på vilket läge jag har mobilen i och vad jag sysslar med. Har ganska många olika grepp när jag håller i mobilen. Det mesta kommer rätt omedvetet och faller som in naturligt om mobilen är byggd på ett smart och finurligt sätt. :)

18. Moses666

Moses666 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Bra diskussion. Jag föll på Samsungs då jag inte känner behov av 4k skärm idag eller slow motion funktionen .

Kameran är väl en smaksak enligt tester men visst får man lika bra bilder med XZs som XZ premium?

Kollar man på marknaden idag är det väl Samsung som leder kamera racet också om vi tittar på bilder då.

Frågar mer för min sambo som behöver en bra kamera på telefonen. Hon har ju z5 mini (minns ej namnet) idag och behöver byta.

Bästa kamera mobilen utan att vara partisk ?

För övrigt sjukt nöjd med s8 förutom att den är ömtålig enligt oberoende källor och batteritiden säger jag bara, snuskigt bra hittills. Är det fler än jag som laddar mobilen hela natten ? Vet inte om det är det bästa egentligen men åsikter ?

19. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nu har jag visserligen inte en S8, men jag laddar min under hela natten också, så det är inte bara du :)

20. Oggenator

Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    Okej, nej 4K-skärmen är bra på det viset att den nyttjar 4K då när det finns material för det. Annars är det uppskalad 1080p för det mesta, vilket blir riktigt snyggt. :)

Det är nästan samma kamera i XZs och XZ Premium. Det var en liten skillnad mellan de och jag minns inte riktigt vad det var.

Skulle säga att HTC U11 är erkänt som marknadens bästa kamera generellt sätt och det är helt klart lite av en smak sak i slutändan. Men det beror lite på vad man ska syssla med. HTC U11 är ganska kass på 4K-videoinspelning, medan den i övrigt knäpper riktigt fina stillbilder. Gällande 4K-videoinspelning är Galaxy S8 och XZ Premium bäst. Med andra ord, ingen kamera är helt fläckfri.

Om din sambo bara ska knäppa bilder för det mesta och inte filma allt för mycket. Då rekommenderar i alla fall jag HTC U11. :)

Bästa är att jämföra själv mellan olika bilder, videoklipp och kanske till och med testa själv i någon butik. För det är en fråga där man kommer få många olika svar. :)

Spana in det här klippet som ett exempel bara:
    View: https://youtu.be/F6xdLb_DCgQ

Last edited: 8 jun 2017