Allt är en fråga om vad du är ute efter. Hur du använder din telefon, samt vilken deal du får.
I mitt fall är XZ Premium det självklara valet. Först och främst får jag en kanonbra deal. XZ Premium + trådlösa hörlurar från Sony (MDR-1000X) och 60GB surf för 639:-/mån hos
Tre. Får väldigt mycket bra hårdvara för pengarna. Billigare blir det såklart för den som inte behöver lika mycket surf. Plus så får jag byta ut min mobil under bindningstiden till en annan.
Varför är XZ Premium ett bra val då?
Jo, dels får du Quick Charge 3.0 med XZ Premium, vilket inte Samsung Galaxy S8 har. Utan Galaxy S8 har Quick Charge 2.0, vilket ger snäppet sämre laddning. Sen har XZ Premium stereohögtalare som är riktade mot användaren. Galaxy S8 har högtalaren vid USB-C uttaget och inga stereohögtalare med andra ord.
Sen har XZ Premium Qnovo adaptive charging som gör så att batteriet laddas på ett mer hälsosamt sätt. Vilket betyder att batteriet mår bättre på längre sikt och slits inte ut lika snabbt.
Jag personligen tycker att XZ Premium har en betydligt bättre placering av fingeravtrycksläsaren, som då sitter vid sidan av telefonen. Medan Galaxy S8 har sin läsare på vänstra sidan brevid kameran. Risk för att man petar på kameralinsen är stor och det kändes inte ergonomiskt rätt för mig när jag testade den. Föredrar då att man istället har den placerad mer mot mitten som med t ex de flesta Huawei-lurarna eller där hemknappen brukar sitta, är två andra bra alternativ också.
4K HDR display är XZ Premium först med. Såvida man inte vill räkna med Z5 Premium som hade en vanlig 4K display. Finns förnärvarande inte jättemycket material för 4K HDR. Men det lär nog dyka upp allt mer på sikt. Annars har skärmen 807ppi vilket är rekordhögt och telefonen levererar grym skärmkvalité. Galaxy S8 har visserligen en riktigt tjusig AMOLED display också, men jag stör mig lite på kurvorna och formatet till en viss del. Föredrar platta skärmar som då XZ Premium erbjuder, man får som bättre fokus då.
Enligt de tester jag har sett så är XZ Premium den snabbaste telefonen åtminstone bland de snabbaste. HTC U11 och Galaxy S8 är tillsammans med XZ Premium snarlika kring den punkten. Men Sony är kända för att ha mer rent och mer optimerad mjukvara. De håller det simpelt helt enkelt. Vilket jag inte tycker Galaxy S8 riktigt erbjuder. Även fast Galaxy S8 känns bättre än S7 på många sätt.
Sen rullar uppdateringarna på i lagom takt för kommande Android-uppdateringar från Sonys håll kan jag då tycka. Vet inte hur det kommer bli nu framöver dock.
Tillsammans med MDR-1000X hörlurarna så får du en superb ljudupplevelse med XZ Premium. Tack vare LDAC-tekniken som finns i telefonen som gör så att du får runt tre gånger bättre ljudkvalié än med vanlig Bluetooth-anslutning. Så gillar du att lyssna på musik och glo på film så är XZ Premium ett bra val med dessa hörlurar som du just nu får för en riktigt billig peng när du föhandsbokar XZ Premium i diverse butiker.
Men som sagt, Galaxy S8 är bra på sitt sätt. Kameran är snäppet bättre när det kommer till bland annat low light. Men skillnaderna är inte så pass stora att kameran blir avgörande för min del. XZ Premium knäpper fortfarande riktigt naturtrogna bilder och 960 FPS kameran är riktigt trevlig att tricksa med. Sen är 4K-videoinspelningen riktigt jäkla bra vad jag har sett. Så kameran kommer inte göra dig missnöjd i slutändan.
Sen ska XZ Premium vara väldigt sval, vilket också ger den en ökad livslängd. Det är med andra ord en väldigt hållbar telefon på så vis. Det ser kanske ut som en telefon från 2013-2016. Men den är praktisk och fortfarande tjusig trots sin äldre look.
Galaxy S8 må ha positiva saker som en mer futuristisk look, häftig display som täcker större delen av luren, bra kamera, möjlighet till trådlösladdning och sådant. Men det är inte tillräckligt för mig. När jag vet vad XZ Premium ger mig istället.

Click to expand...