alphatestare till musikCube-client

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av doep, 25 aug 2009.

1. doep

doep Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tyvär inte.. Har ingen tid över alls för detta, men jag kan inte se att det borde vara några problem att göra det eftersom allting är skrivet plattformsoberoende (förutom själva GUIt då).
    Någon frivillig? ;)

2. windmark

windmark Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hallå där!
    Måste först och främst säga att det är en otroligt nice app du har gjort! Riktigt trevlig för de som inte orkar ha Spotify :)

Nu har jag i och för sig inte läst igenom hela tråden men en funktion som jag skulle vilja ha är att bläddra bland musiken i mapparna så som de ligger i datorn. Det gör det iallafall för mig mycket lättare att hitta musiken.

3. alexbergsland

alexbergsland Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus One

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus One
    ROM:
    LineageOS 14
    Nu var det ju i och för sig felrapportering du vill ha.
    Jag saknar "Browse by Album".
    Eller om man redan kan det så har jag missat hur man gör.

4. doep

doep Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar!
    Jo det är en hel del som har påpekat detta och jag börjar inse att jag måste implementera detta någon gång.
    Personligen har jag dock ingen nytta av detta (vilket inte höjer min motivationsnivå) eftersom min mappstruktur är identisk med genre/artist/album-strukturen, men jag inser att inte alla har lagt ner lika mycket tid på att tagga sin musik som jag har :)

5. doep

doep Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Finns tyvär inte som direkt val. Dock skulle du kunna gå till "Artists" och sedan välja det översta valet "-All artists-" så får du upp alla album.
    Jag sitter för närvarande och experimenterar med en album-vy där även omslagen är med. Men det kommer nog att ta lite tid eftersom jag experimenterar med openGL för att göra en "cover-flow" funktion.

6. doep

doep Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fan.. varför kan man inte bara göra en liten grej utan att man får storflygande planer :)
    Har påbörjat "cover-flow" för album, men skulle helst vilja göra något mycket större. Typ en 3D värld där man väljer musik: Först får man upp bokhyllor med alla genres, klickar på en bokhylla som vänder sig mot dig där varje hyllplan är artister, väljer artist då slutligen albumen åker ut ur hyllplanet och man får upp den traditionella cover-flow funktionen.
    Hade varit riktigt coolt, men hur tusan ska jag ha tid med det ;)

7. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det låter både svårt och grymt coolt.

8. Meshuggah

Meshuggah Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Drog igång MC igår och har testat lite. Servern är föredömligt enkel att få igång, och det är verkligen inga problem att "connecta" med mobilen som i detta fall är en HTC Desire.

Men jag har samma problem som jag har läst en del andra ha här i tråden. Den hoppar helt enkelt förbi den stora majoriteten av alla låtar. Ibland stannar den och buffrar vissa låtar, men vill inte spela dom. Ytterst få låtar blir faktiskt uppspelade.
    Jag har ingen aning om vad det kan bero på. Om en låt funkar på ett album verkar chanserna vara högre att fler låtar från samma album går att spela, men det är långt ifrån säkert att den spelar alla. Om jag hittar ett album den spelar från början till slut ska jag försöka komma på vad som skiljer sig från andra låtar/album.
    Vore verkligen kul att få det att funka, då det lätt skulle vara en av mina absoluta favorit-appar.

Nu har jag fått appen att gå på knäna. Den hänger inte alls med vid scrolling, och uppspelningskontrollerna svarar väldigt långsamt.

Sen verkar den inte läsa taggar på samma sätt som Win Media Player, men jag antar att det beror på att WMP inte följer ID3 standard helt och hållet va? Bara ett iakttagande.

9. doep

doep Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har noterat att en del har problem och jag har lite svårt att hitta vad det egentligen beror på.
    När jag gjorde musikCube initialt så utvecklade jag på min dåvarande magic som körde android 1.5 och jag hade inga problem att spela 99% av all min musik.
    När jag sedan fick min nexus med 2.1 på så blev helt plötsligt problemen mycket större av någon underlig anledning. Det visade sig efter mycket felsökande att problemet verkade ligga i att webservern (musikServer) skickade felaktiga "Content-Type" headers, men underligt nog verkade inte android 1.5 ha problem med detta.
    I vilket fall som helst så uppgraderade jag musikServer så att den skickade korrekta headers och problemet verkade vara löst (iallafall med mitt egna musikbibliotek).
    Men jag har noterat att jag själv också fortfarande har problem med ca 5% av mina egna filer och dessutom att en del av filerna måste cacha hela filen innan de kan börja spela. Mycket underligt och väldigt irriterande problem och den enda lösningen som jag har i dagsläget skulle vara att skriva en plugin till musikServer som re-encodar alla filer till OGG innan de streamas (OGG-formatet verkar vara det format som android hantera bäst).

Lite historia där, men jag jobbar på problemet och har även noterat att jag tydligen inte är den enda som har detta problemet.

10. doep

doep Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hehe.. har hittat en liten bugg dock. Om filerna har filändelse med stora bokstäver (tex musik.MP3 istället för musik.mp3) så fungerar det tydligen inte.
    Klantig miss från min sida. Ska fixa så snart som möjligt.
    Dock är det fortfarande problem med en del filer som inte är relaterat till detta.

11. doep

doep Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

12. Manzzon

Manzzon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det där med att köra en reencode till ogg-formatet låter som en mycket intressant ide om det skulle gör så att buffring mm snabbas upp, som tyvärr ibland är segt men numera märker jag inga problem med skippade låtar. Men kanske dessa problem löser sig självt i kommande 2.2 uppdatering?

13. Meshuggah

Meshuggah Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Uppdaterade, och nu funkar det bättre.

14. doep

doep Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gött att höra.

15. asperon

asperon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Några planer på en widget? Något enkelt likt music widgeten i 2.1 skulle vara grymt (dvs, current track, play/pause, skip).