Alternativ för att ta betalt för appar

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av sunkas, 5 aug 2010.

1. sunkas

sunkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej

Sitter precis som flera andra och otåligt väntar på att Google ska få tummen ur och släppa så vi i Sverige kan ta betalt för våra appar. Tänkte om det fanns några andra möjligheter än den Google ger att kunna ta betalt och tjäna en slant ändå.

- Att lägga in reklam i appen är ju ett alternativ men tycker det känns som det inte ger så mkt.

- Donationsknapp till Paypal eller nått är ju ett annat alternativ, men känns även det lite fattigt.

- Funderar på om man skulle kunna ta betalt på något annat sätt. Att man skaffar en tjänst där man betalar med vanligt visa-kort eller Paypal och sen får en engångskod (krypterad) som man fyller i appen och sen låser upp viss funktionalitet. Vad tros om detta?

Skulle ju även gå manuellt om man inte får tag på nån tjänst, att man ber folk fylla i något slags unikt telefon-id när man betalar och så mailar man tillbaka en genererad kod som låser upp, men detta medför ju såklart massa merjobb vilket kanske det inte är värt.

// Jonas

2. mrmozart

mrmozart Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hm, skulle man kunna knyta det till ett telefonnr kanske? Fast då är det väl problem när folk byter nummer... Annars skulle det ju vara smidigt att man köper och reggar sitt telefonnr. Sedan när programmet startar tittar den om telefonens nr finns på servern och isåfall låses funktionen upp.

3. sunkas

sunkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har iof för mig att det finns något unikt telefon-id (rätta mig nån om jag har fel). Precis, antingen att den kollar varje gång man kör programmet, eller att kör nån form av kryptering och lagrar en "licensfil" eller nått på telefonen. Så det man köper är egentligen licensfilen.

Problemet är väl bara hur man tar betalt och "levererar" licensen?

4. asperon

asperon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    LauncherPro använder ju PayPal transaction id + epost, vilket han säkert kollar mot en service att de stämmer. Blir ju ett online uppslag, men det kan man kanske leva med. Har inte rotat runt i telefonen för att se hur han sedan lagrar det, men det finns ju lite mer eller mindre svårknäckta sätt.

5. sunkas

sunkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

ok! Låter ju kanon. Vart har du fått denna information ifrån? Eller är det från att du testat det själv?

Hur funkar det mer exakt? Behöver man fylla i transaction id + email själv eller är något automatiserat?

6. dekadans

dekadans Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

På LauncherPro så betalar man en summa via PayPal, och sedan går man ut på en "Request-Code"-sida där man skriver in email-adressen man använde vid PayPal. Då får man en kod som man fyller i under "Unlock LauncherPro Plus" i själva appen.
    Det är några steg extra, men det funkar :)

7. sunkas

sunkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

tack så mycket! Ska kolla på detta.

8. Sportmats

Sportmats Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Fan vad girigt. Gratis är det bästa som finns. Det lär inte bli många som laddar ned appar om dem blir att kosta pengar. Och varför ta betalt för något som tidigare har varit gratis? Det är väldigt korkat. I så fall skulle man ha tagit betalt från början. Det går inte att lägga på en avgift i efterhand.

9. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Klart att man kan lägga ett pris på produkten senare om man behåller gratisvarianten samt att man får något mer om man köper produkten, funkar ju för iPhone så det borde ju fungera för Android också, många appar kostar ju bara runt 10kr, inte mycket om det är en bra app.

10. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Det finns något SlideMe market, kanske fungerar?

11. Berglund

Berglund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Girigt? Sätt dig och utveckla din egen app.

12. nico

nico Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tycker du inte att det är jävligt girigt att man måste betala skatt och hyra i det här landet också?

13. Ult

Ult Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Det heter stöld inte skatt ..... ;)

14. Dalarna

Dalarna Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur smart är du då på en skala mellan 0-2? Låt mig ge dig en hint eftersom du antagligen kommer svara fel, det är inte 1 eller 2. Betalapps kommer bli underbart att få hit till Sverige, kvalitén på apps kommer skjuta i höjden då utvecklare kan få betalt för det arbete dom lägger ner. Självklart jobbas det hårdare när det finns en belöning i slutändan!

Gratisapps kommer ju fortfarande finnas, men vi kommer få chansen att köpa bra (mycket bättre) apps också!

15. falkinski

falkinski Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

+1

Se hur många kvalitativa apps det finns i App Store. Många kostar bara några få kronor, och det ræcker nær det ær tusentals som laddar hem :) LauncherPro Plus ær førsta appen jag køpt før det var så enkelt, æven om jag hade føredragit direkt i Market.

16. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Du måste ju vakna upp ur din dvala.

Jag laddar redan ner appar som kostar pengar även om Market inte är öppet i Sverige. Bland annat är följande gladeligen köpta:
    Smart keyboard
    Pure calendar
    Launcherpro plus
    Swithpro widget

/EDIT\
    Det jag gladeligen skulle betalt för:
    Get on that bus (<15:-)
    Snowstorm (<20:-)
    Battstatt (<10:-)
    Tajm (<10:-)
    AudioManager (<20:-)
    Swift keyboard (<25:-)
    /EDIT\

Självklart går det att lägga på en avgift i efterhand. Om en produkt är tillräckligt efterfrågad skall den kosta pengar. Efterfrågan bevisar att produkten är bra. Om man får pengar för en produkt gör det att man kan utveckla produkten till en ännu bättre sådan.

Så som sagt, släpp hörnflaggan, och kom in i matchen.

Last edited: 7 aug 2010
  17. dafer45

dafer45 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Att distribuera sina applikationer via marknaden men ta betalt för dem via en annan väg är inte tillåtet enligt det avtal man måste godkänna då man distribuerar sina applikationer på android market. Så detta alternativ är inte möjligt.

Jag har däremot precis publicerat en tutorial för hur man kan inkludera en flattr-knapp i sin applikation, vilket kan vara en möjlig väg att få in lite pengar på liknande sätt som via reklam och donationer. Är ni intresserade så finns denna på http://www.dafer45.com/android/for_developers/including_a_flattr_button_in_an_application.html

Jag kan också meddela att om reklam skall vara en potentiell inkomstkälla så krävs det att man siktar på en stor användarskara. Jag har för närvarande runt 5000 nedladdade applikationer som visar reklam, och snittar för tillfället på 1-2 aktiva användare dygnet runt (om jag lyckas tolka statistiken rätt), vilket genererar 10-30 cent om dagen i reklam.

18. dek

dek Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    152

MINA ENHETER

Precis, undrar om det är något att lita på? Känns inte helt säkert att skriva in kortnummer m.m på en helt "okänd" sida.

19. dafer45

dafer45 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har publicerat mina applikationer både i gratis, och betal versioner på SlideMe, och någon oro för att siten inte är seriös har jag inte. Däremot krävs det av användaren att den laddar hem en SlideMe klient till sin telefon för att ladda hem betalapplikationerna. Detta är något jag tror hindrar köp av betalapplikationer, och betalapplikationer har i allmänhet väldigt få nedladdningar där. För att ge exempel från mina egna erfarenheter ås har jag 1527 nedladdningar av mina gratis applikationer, och 1 nedladdning av en betalversion.

Ett ytteligare exempel på att distribuering via enbart SlideMe inte är hållbart är att den mest nedladdade betalapplikationen har 1243 nedladdningar. Med ett pris på $2.49 betyder det att utvecklaren tjänat ca $3000 på denna applikatione. Något lite när det är den absolut bäst säljande applikationen.

Men som en möjlig kanal, speciellt för gratis versioner, rekomenderar jag SlideMe starkt!

20. b.lindahl

b.lindahl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Det var jävligt trist för det är en riktigt trevlig lösning han har för LauncherPro plus. Frågan är om Google ser mellan fingrarna med PayPal-lösningar i och med att de pratar om en gemensam lösning. Eller om de helt enkelt inte upptäckt hans sätt att sälja appen. Jag undrar om det går att kringgå bestämmelserna att man inte får ta betalt på annat sätt än mha Checkout om man distribuerar programmet via Market om man även tillhandahåller apk-filen via sin hemsida som utvecklaren av LauncherPro gör. Man kan ju se det som att gratisversionen är den som finns i Market.