Alternativ för att ta betalt för appar

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av sunkas, 5 aug 2010.

1. alexEn

alexEn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skulle någon kunna förklara vad SlideMe är för något?

2. dafer45

dafer45 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En alternativ marknad till android market som tillåter utvecklare från alla länder att publicera både gratis- och betalapplikationer, och likväl användare från alla länder att ladda ned dessa. För att komma åt betalapplikationerna behöver man installera deras marknadsapplikation som kan laddas ned gratis från sidan.

www.slidme.org

En ny marknad vid namn appslib med liknande funktioner och som riktar sig till android pekplattor verkar för tillfället också vara under uppstart. De utför dessutom kvalitetskontroll av applikationerna och ämnar därfor att ha en högre grad av kvalitetsapplikationer jämfört med android market.

www.appslib.com

3. niklasp

niklasp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ge programmet viss funktionalitet som gratisversion, låt användare låsa upp fler funktioner genom att donera via paypal. Detta bör inte bryta mot avtalet du har med Google och det är säkerligen därför LauncherPro ligger kvar.

Paypal är annars ett bra sätt att ta betalt, vill man som användare ha fler funktioner är man helt enkelt inte för lat för att använda paypal, vilket de flesta redan har i större utsträckning än Google Checkout.

Tänk bara på att folk flashar telefoner och byter SIM-kort lite då och då, så att du inte tvingar de att betala en extra gång varje gång de har avinstallerat appen och vill ha tillbaka de extra funktionerna (sorgligt nog har vissa utvecklare gjort just detta).

4. dafer45

dafer45 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nagra utdrag ur distributionsavtalet
    http://www.android.com/us/developer-distribution-agreement.html

3.3 "...you must collect all fees for the full version of the Product through the Payment Processor on the Market"

4.4 "... . You may not use customer information obtained from the Market to sell or distribute Products outside of the Market"

Jag kan inte se att det skulle vara tilåtet att ta betalt for applikationen på det vis som görs för LauncherPro, men antar att det beror på att Google i själva verket inte håller specielt stor koll på marknaden.

7.2 "While Google does not intend, and does not undertake, to monitor the Products or their content, if Google is notified by you or otherwise becomes aware and determines in its sole discretion that a Product or any portion thereof or your Brand Features... is being distributed by you improperly... , Google may remove the Product from the Market or reclassify the Product at its sole discretion."

5. b.lindahl

b.lindahl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Nej förmodligen är det bristen på monitorering av Market som gör att inget händer.

Jag mailade programmerare för LauncherPro för att få hans syn på det hela men jag är tveksam att jag får något svar.

Oavsett är jag rätt kluven hur jag ska göra med betalförfarandet av en applikation jag är i slag att göra publik. Jag kommer ta betalt men det känns inte som annonser i programmet ger några större intäkter även om om senaste veckans artiklar om programmeraren till Advanced task manager (http://arronla.com/2010/08/android-revenue-advanced-task-manager/) verkar tjäna rätt stora pengar. Han verkar dock vara ett undantag. Att sälja applikationen i market hade ju varit det naturliga alternativet. Alternativ till Android Market verkar ju generera minimala intäkter så de känns faktiskt inte som något alternativ heller.

Jag undrar om inte Pay Pal blir den lösning jag ändå väljer även om det är tveksamt att det är helt ok. Huruvida gratisversionen inte ska innehålla annonser eller bara begränsad funktionalitet har jag inte bestämt mig för än. Ventilera gärna era åsikter/erfarenheter.

Jag tycker det diskuterats lite för lite i den här frågan även om jag sett de fåtal andra trådar på forumet som berört ämnet. Jag får känslat att det tyvärr är lite tabu att ta betalt för applikationer även om utvecklare lägger ner åtskilliga timmar på att utveckla applikationerna.