Alternativ för låsskärmsbild borta

Diskussion i 'Nexus 6P (2015) - Allmänt' startad av Kobi, 7 okt 2016.

  1. Kobi

    Kobi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2016
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6P
    Info:
    Nova Launcher
    Gjorde en sökning och försökte hitta om någon haft liknande bugg här men hitta inget. Har råkat på en helt bisarr bugg i Android 7.0 i min Nexus 6P. Alla sätt att ändra låsskärmsbild eller låsskärmsbild+bakgrund är helt borta. Försöker jag välja en app att sätta bild med via Inställningar - Display - Bakgrund - Låsskärm så hänger sig inställningsmenyn. Varken i Nova Launcher eller någon annan app finns alternativet längre. Det är enbart i Google's Stock Launcher möjligheten fortfarande finns.

    Testat så här långt att
    - Återställa app-inställningar
    - Växla mellan launchers
    - Byta galleri-appar
    - Installera om galleri-appar

    Jag vet inte vad som pågår. Tidigare kunde jag med galleri-appen Piktures ändra båda utan minsta bekymmer. Nu är möjligheten borta och jag kan inte ändra något mer än hemskärmens bakgrund. Inställningen försvann två veckor efter att Nexus 6P fick Android 7.0. Någon som har upplevt någon liknande bugg?
     
  2. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Jag har råkat ut för samma fenomen på min 5x. Lyckas inte byta bakgrund på låsskärmen hur jag än gör :)
     
  3. xberget

    xberget Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nexus 6P
    Håll inne hemskärmen för att få fram Bakgrundsbilder, Widgets och Inställningar och välj Bakgrundsbilder -> Apps & Themes -> Google Nu Översikt. Därifrån dyker alternativ upp för hem/låsskärm eller båda efter du valt en bild.
     
    rickards gillar detta.
  4. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 736
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Aha! Den va inte lätt att hitta, men nu fick jag ordning på det. Tack!
     
  5. xberget

    xberget Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nexus 6P
    Haha nej, det tog ett tag för mig att hitta det också. Förstår inte varför man ska behöva gå den vägen heller.
     
  6. Kobi

    Kobi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2016
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6P
    Info:
    Nova Launcher
    Jag känner till den, den har jag hittat vid mycket sökande. Men helt ärligt är det en jäkligt bökig lösning i jämförelse med hur det har funkat. Just det sättet är heller inte speciellt bra på att sätta specifik yta av en stor bild som bakgrund, den gör lite som den vill. Så något som var betydligt enklare förr är nu mer omständligt. Jag förstår bara inte varför det helt plötsligt blivit så :/

    Kan säga att inget förändrades vid en factory reset heller, så nu har man provat det.
     
  7. xberget

    xberget Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nexus 6P
    Håller med, det sättet är värdelöst. Speciellt om bilden är större, som du säger. Då vill den gärna hamna längst till vänster av bilden (kanske för att Google's launcher swipar även bilden om man har fler än en hemskärm så att säga?) Jag fick helt enkelt ta en screenshot på exakt den del av bilden jag ville ha.
     
  8. Kobi

    Kobi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2016
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6P
    Info:
    Nova Launcher
    Fick faktiskt ett svar om detta från utvecklaren av Piktures jag mailade till. Detta beror på ändringar Google gjort i Android och de jobbar på att fixa det liksom de flesta andra utvecklare som berörs. Mer ingående info än så fick jag inte men det var ju positivt i alla fall.