Fråga: alternativ till bixby routines?

Diskussion i 'Galaxy S22 Ultra' startad av jokke, 14 aug 2022.

  1. jokke

    jokke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hallå i stugan!

    efter några år med jobb iPhone är jag tillbaka i Androidlägret, men jag får inte Bixby routines att lira som jag vill, det verkar som att när man har flera "IF" som alla baseras på samma sak så blir det galet och man kan inte heller ha flera "platser" i en rutin, eller kan man?

    så jag frågar internets samlade elit: finns det något bra alternativ till Bixby routines? sist jag körde Android så hade jag Llama, men den verkar inte vara uppdaterad till dagens standard och menyerna ser helt fel ut...

    vad är det jag vill göra då?

    jag vill ha följande regler :
    * hög volym när jag inte är hemma, men bara om jag inte är ansluten till bilen eller hörlurarna
    * tyst när jag är på jobbet
    * tyst på natten, men bara om jag är hemma
    * oavsett när på dygnet eller vart jag är så skall barnen alltid kunna ringa / messa mig
    * inget skärmlås när jag är i bilen eller hemma
    * stänga ner skärmen när den laddar på natten

    jag har lyckats bygga dessa i bixby routines men när flera "krockar" så blir resultatet olika och så vill man ju inte ha det, t.ex. så är den bara upplåst i bilen ibland

    Har ni någon erfatenhet av appar som kan automatisera dessa inställningar baserat på tid/plats/anslutningar osv?

    har kikat runt lite, "tasker" skulle kunna vara något?

    Som alltid, tacksam för alla svar!

    /J
     
  2. Egil

    Egil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    Googles rutiner?

    Nackdelen med Bixby mfl. är att du fastnar i Samsungs nät av tjänster och får svårare att välja en mobil av annat märke senare.