Diskussion: Amazon kan ha uppdaterat return policy på hörlurar

Diskussion i 'Hörlurar' startad av erik.rahm, 18 okt 2023.

  1. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 530
    Mottagna gillanden:
    1 226

    MINA ENHETER

    Amazon har länge godkänt att man testar hörlurar och returnerar dem om de inte passar. Fick idag ett mail från deras kundtjänst att "jag returnerat en vara som ej var oanvänd" och de hotar med att stänga ner mitt konto alt. inte returnera pengarna för framtida liknande returer.

    Stod att man skulle kontakta dem om man hade frågor vilket jag har gjort och väntar på svar. Kollade deras avtal för returer och nu står det följande

    "Note: Please note that you must return each item in the same condition in which you received it. This means that new items must be returned new, unused and complete. Used items must not have any additional signs of use or damage."

    Är ganska säker på att det inte stått tidigare tbh eftersom Amazon är kända för deras return policy. Kollade även amazon.de där samma formulering finns.

    Återkommer om det stämmer men trist om så eftersom buds är sjukt svårt att köpa och veta om de passar - speciellt när de vandrar upp mot 3-4k
     
    bernard gillar detta.
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    29 017
    Mottagna gillanden:
    18 454
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det var ju märkligt. För den där texten är inte laglig för andra saker än hygienartiklar. T.ex. så får du öppna en vara för att kunna avgöra om den är som du förväntade dig när du gör köp utanför säljarens lokal
     
    Kristy gillar detta.
  3. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 530
    Mottagna gillanden:
    1 226

    MINA ENHETER

    Exakt, har kontaktat dem för att förtydliga vad som gäller. Deras ordval att stänga ner mitt konto är kanske inte heller "kundvänligt" med tanke på att jag varit prime-medlem långt innan de ens lanserades i Sverige.
     
    Kristy gillar detta.
  4. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    713
    Mottagna gillanden:
    422
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    När man hör hur det finns dom som utnyttjar eller kanske missbrukar möjligheten att prova, för sen skicka tillbaka en produkt som vart i öronen blir jag inte fövånad att dom ändrar i villkoren! Pratade med en som sätt det i system bara för att han kan och tycker det är roligt att prova nya produkter! In-ear får man räkna som en hygienartikel som bör vara privat! Om amazon sanerar innan dom skickar ut igen är tveksamt.
    Hmmm undrar om samma personer vill köpa kallingar som någon använt och sen skickar tillbaka otvättade?
     
    Pfefe och fantaapelsin gillar detta.
  5. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 530
    Mottagna gillanden:
    1 226

    MINA ENHETER

    Amazon säljer inte använda produkter som nya, däremot erbjuder de kunder att köpa refurbished products (finns som kategori under de nya produkterna) så valet är ditt som kund om du vill köpa nya eller begagnade kalsonger. Att de erbjuder möjligheten att testa hörlurar innan man bestämmer sig tycker jag är fantastiskt med tanke på hur dyra vissa hörlurar är samt hur individuell passformen är.
     
    donadoni41, jnsson och Kristy gillar detta.
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    29 017
    Mottagna gillanden:
    18 454
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det har jag inte sagt något om. Däremot är deras mening inte laglig för produkter som inte klassas som hygienartiklar
     
    trjberg gillar detta.
  7. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 551
    Mottagna gillanden:
    1 102

    MINA ENHETER

    Jag vill då vända på frågan. Vad skulle du säga om du fick en använd vara för priset av en ny?
    Om du menar att de skall sälja returnerat billigare, vem skall då stå för mellanskillnaden? Första köpare eller företaget enligt dig?
    Om du sålde en bil till mig, skulle du då acceptera att jag lämnade tillbaka den för att jag inte gillade storleken. Alla pengar tillbaka trots att jag kört upp all bensin i tanken och tappat en glass på sätet? Säg till om du accepterar det så skall jag "köpa" din bil varje helg och återlämna med tom tank.
     
    pernils94231 gillar detta.
  8. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 530
    Mottagna gillanden:
    1 226

    MINA ENHETER

    Att jag får en använd vara för priset av en ny är ju inte riktigt situationen här, Amazon sätter ner priset beroende på skicket och du kan som jag skrev själv välja om du vill köpa en ny alt. få en returnerad vara billigare.

    Kostnaden faller på handlaren eftersom det är de som tillhandahåller möjligheten att returnera varan som en tjänst till dig som kund. Om jag som bilförsäljare erbjuder att returnera bilen med tom tank och och en glass på sätet är helt upp till mig för att skapa konkurrens på marknaden i förhållande till andra bilförsäljare. Kostnaden får jag räkna in i förhoppningsvis fler sålda bilar jämfört med de som inte erbjuder återlämning.

    Personligen köper jag massor av saker via Amazon eftersom jag vet att deras return policy är otroligt smidig. Vissa saker skickar jag tillbaka majoriteten behåller jag. Amazon har utan tvekan gått med vinst på mig som kund - hence deras modell fungerar.
     
    Kristy gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    41 088
    Mottagna gillanden:
    45 248
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    In-ear är lite komplicerat. Jag kan förstå om de inte tar emot lurar som kostar låt säga 499 kr, då kostnaden för att återställa dem/ev byta proppar osv kan bli rätt stor i förhållande till priset/vinsten.

    Men om man köper "high-end"-lurar för 2.5-3k eller mer, så tycker jag man måste ge kunden en chans att testa dem. Tex Sony m.fl. borde förse återförsäljaren med proppar osv så de enkelt kan sälja dem som "refurbished" sedan utan att det blir en så stor kostnad.

    Det är supersvårt för många att hitta in-ear-lurar som passar/inte gör ont att bära eller som bara inte faller ur örat stup i kvarten, men sedan får många problem med allergier osv också beroende på materialen som används, vilket först märks efter några dagar oftast.

    Jag hade aldrig vågat köpa så dyra lurar om det inte fanns en chans att returnera dem. Möjligen kunde jag köpa att betala en liten avgift eller något vid en retur, för de nya propparna tex, men annars vettetusan hur man skall kunna köpa nya lurar i den prisklassen (?)
     
    donadoni41, kissidor, Kristy och 2 andra gillar detta.
  10. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 551
    Mottagna gillanden:
    1 102

    MINA ENHETER

    Så du tycker kostnaden skall ligga på handlaren, och sen förstår du inte att handlaren inte vill ha denna kostnad längre igenom att inte erbjuda fri retur av denna typ använda produkter. Hur tänker du nu?
     
    Pfefe gillar detta.
  11. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 551
    Mottagna gillanden:
    1 102

    MINA ENHETER

    en avgift tycker jag skulle vara ett bra alternativ. sjysst både mot dig och handlaren.
     
    kissidor, Kristy och bernard gillar detta.
  12. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 530
    Mottagna gillanden:
    1 226

    MINA ENHETER

    Känner inte att jag har påstått något av det du syftar på, allt jag gjort är att bett Amazon förtydliga deras policy eftersom de eventuellt ändrat den. Vi är många här som uppskattar deras returning policy så om de ändrat så tror jag många även uppskattar att bli informerade om det.
     
    trjberg och Ugga gillar detta.
  13. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 286
    Mottagna gillanden:
    1 273

    MINA ENHETER

    Det är många som fått den varningen. Speciellt när man Amazon öppnade och man köpte en del som inte kom fram och man tog kontakt med Amazon så fick man det mailet.

    Så har man för många returer/eller andra problem så tröttnar Amazon på en och det finns stor chans att få kontot spärrat.

    Så just nu köper jag bara sånt som skickas ifrån Amazon så jag slipper en del problem.
     
    erik.rahm gillar detta.
  14. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 551
    Mottagna gillanden:
    1 102

    MINA ENHETER

    Klockrent vad Amazon tycker och vad du tycker.
     
  15. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 375
    Mottagna gillanden:
    1 670
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag har för mig att det har stått så tidigare men de har varit medgörliga så att säga.
     
    erik.rahm gillar detta.
  16. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 530
    Mottagna gillanden:
    1 226

    MINA ENHETER

    Ja verkar så, inte fått något tydligt svar från amazon. Jag skrev att jag returnerar vissa hörlurar tex när de inte passar mina öron och då fick jag ett svar som löd

    ”Hej!

    Vi kontaktade dig för att få en bättre förståelse av aktiviteten på ditt konto och för att kunna förbättra din shoppingupplevelse.

    Om du inte har ytterligare feedback angående din shoppingupplevelse på Amazon anser vi att problemet är löst. Du kan fortsätta handla som vanligt på ditt konto.”

    Frågade om de hade ändrat något eller om det var ett problem med att testa en vara försiktig innan eventuell retur men fick inget svar så case closed I guess
     
  17. art0101

    art0101 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    502
    Mottagna gillanden:
    339

    MINA ENHETER

    Amazon bör ju följa gällande lagstiftning i de länder de är verksamma i.

    När det gäller returer, så är jag helt säker på att de har en algoritm eller två för att analysera en rimlig returfrekvens hos kunder. Jag köper liksom @erik.rahm@erik.rahm en hel del från Amazon. Returnerar en bråkdel när det är funktions- eller kvalitetsbrist men alltid fått en otrolig smidig returprocess. Så i mitt fall verkar ju returfrekvensen i relation till antalet fullgjorda köp vara helt i sin ordning.

    De flesta e-handelsföretag har ju en fair-use policy när det gäller returer. Så även Amazon.
     
    erik.rahm gillar detta.