Diskussion: Amazon Sverige - efter lanseringen

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av night77, 21 aug 2021.

  1. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 306
    Mottagna gillanden:
    8 163
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Ja jag har handlat rätt mycket från dem sen de öppnade en Svensk sajt. Men inte nödvändigtvis från Svenska handlare som finns där. Tycker de har bra priser på hushållsprylar. Typ kaffebryggare, brödrostar och liknande.
     
    Big Lenny gillar detta.
  3. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 306
    Mottagna gillanden:
    8 163
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag kollade ofta prisjakt och sen amazon.se för att jämföra priserna och tillgänglighet, så jag har faktiskt kombinerat mina köp i vanliga Svenska webb butiker och Amazon. Det som stör mig på Amazon att man behöver betala för frakt under 229kr vilket gör små köp dyrare än att köpa samma vara hos små svenska butiker, ett exempel när jag ville köpa skal till min mobil så blev det dyrt via Amazon, däremot fick jag köpa skal med fri frakt hos Skalhuset och dessutom fick 15% rabatt.
     
    Kristy gillar detta.
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Ja jag har ofta samlat ihop så det blir 2 eller 3 prylar samtidigt och då blir det för det mesta fri frakt. Men den Svenska handlare som har påverkats mest tror jag är cdon. Jag har helt slutat handla där. Många fler också antagligen:
    Förlusten ökar för Cdon
     
  5. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 306
    Mottagna gillanden:
    8 163
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det är det problemet att man blir tvungen att handla flera saker för att det ska bli lönsamt och därför har jag INTE valt att handla där för att om jag vill ha nåt enkelt o snabbt så ska jag ha det fortast möjligt och behöver inte vänta för att samla ihop flera saker..

    Amazon bör införa flera tjänster där ingår fri frakt och sånt om man är Prime medlem som finns redan i andra regioner. Jag tror CDON hade nåt liknande modell med speciella erbjudanden om man har ett medlemskap som kostar 199kr per år.
     
  6. holyjoe

    holyjoe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    518
    Telefon:
    Huawai P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawai P30 Pro
    Ge Amazon ett par år till så kommer det se helt annorlunda ut tror jag.
    Om fem år kommer de vara om inte störst i alla fall topp 3.
    Känns inte som de har bråttom.
    De som har svårt att hänga med innan det är inkört är externa handlarna vilket bekräftas i den länkade artikeln. Hur dessa blir behandlade ser vi ju resultatet av i Amazon trådarna här på forumet.
     
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Fri frakt finns väl egentligen inte utan det läggs på nåt annat istället, i slutändan på produkten. Eller så subventionerar man och tar förlusten en tid. Lyssnade på en handelspod (med Thomas Backteman från iBoxen) och de sa att frakten i princip kostar som minst 59kr om man har en supereffektiv organisation. Så nån kompromiss får varje företag göra.
     
  8. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Har inte köpt en enda grej sen dom öppnade...
     
  9. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 306
    Mottagna gillanden:
    8 163
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Vad är anledningen att du inte vill handla där?
     
  10. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Sen är det ju så att jag inte handlar allt på Amazon. Mobilfodral som man vill ha snabbt exempelvis.
    Då brukar jag gå in på Teknikmagasinet eller Kjell & Company och få på en gång. Gäller förstås att man inte har ett "udda" mobilmärke.
     
  11. Ko900

    Ko900 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2020
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Nu var det inte mig du fråga men gissningsvis amazon.se dåliga sortiment j
    Samma här, jag har handlat på amazon.co.uk och amazon.de i många år. Den svenska siten suger verkligen i jämförelse. Det kanske blir ändring om de vässar utbud, sänker priser och får ner lägsta nivån för fri frakt nu när de tagit bort fri frakt över 39 euro på amazon.de?

    Jag tror jag fortsätter samla större order och köper från .de ändå, utbudet är så sjukt mycket större.
     
    night77 gillar detta.
  12. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Underbart att läsa att CDON blir lidande av att Amazon etablerats, hatar verkligen CDON av hela mitt hjärta efter två tillfällen då jag behövt support.

    Amazon.se är ok, inte mer. Men det är betydligt bättre än för ett år sedan. Tidigare körde jag bara den tyska sidan men nu blir det iaf då och då den svenska.
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 753
    Mottagna gillanden:
    44 754
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Amazons starka kort är väl i dagsläget deras support. De byter i princip alltid ut produkterna utan att fråga och skickar ut en ny produkt innan man skickat in vad som ska returneras. Den rutinen tror jag ingen svensk ÅF har i dagsläget, utan rutinen lokalt är att man alltid skickar in produkten som behöver bytas ut först och sedan väntar på att returen blir godkänd, vilket kan ta tid.

    Dock gäller det ju endast vid FBA och jag tror inte gemene person har koll på det eller vet vad som gäller. Det där med marknadsplatser är rätt förvirrande... Inte för att man är utelämnad om en tredjepartssäljare börjar krångla, utan det går nästan alltid att lösa om man vänder sig till Amazon-supporten, men kräver mer krångel och att man är lite insatt.
     
    Kristy, Helge67 och night77 gillar detta.
  14. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Tycker ändå utbudet är ok på Amazon.se. Tänkte att att en så vanlig hempryl som en vägghängd hushållspappershållare skulle gå uppbringa på lokala butiker. Var in på Biltema, Jula, Rusta, Clas Ohlson, ÖoB etc..Inte en enda av dem hade en sån, enbart bordsmodeller. På Byggmax var det en beställningsvara och väldigt dyr.

    Amazon hade hur många som helst:
    Amazon.se : hushållspappershållare vägg

    Så det är klart man beställde där.
     
    matssoderstrom, Helge67, Pfefe och 2 andra gillar detta.
  15. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 145
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    En del gör det med billigare prylar, både Discshop och cdon har bytt filmer (skadade vid leverans) på det viset. Men Amazon kör det på mer eller mindre allt.
     
    bernard gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 753
    Mottagna gillanden:
    44 754
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Amazon hjälps inte heller av att hemsidan fortfarande är så rörig. Svårt att söka fram produkter (...brukar använda Google istället, amazon:se: produkten jag leter efter). Det är fel namn på produkter eller så listar de bara märkliga modellnummer, och produktbeskrivningar saknas ibland helt och hållet. Ett annat problem är att de har dubbletter av många produkter med olika pris bland sådant som också direkt säljs av Amazon, så man kan få olika pris för samma vara med Amazon som säljare. Det gör det tidsödande att hitta bästa pris på eftersom man måste försäkra sig om att man hittat alla listningar/varianter/namn på en viss produkt.

    Hade de haft bättre ordning på hemsidan/produktlistorna hade jag nog varit mer optimistisk, men just nu upplevs den nästan som lika rörig som vid lanseringen.
     
    Last edited: 21 aug 2021
    Kristy, Helge67, Heleg och 1 annan gillar detta.
  17. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    197
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Jag har köpt mest från Amazon i Tyskland eftersom jag 1) oftast kom över gränsen för fri frakt och 2) nån dags extra frakt, ibland, spelar sällan roll. Däremot har inte priserna varit så mycket sämre i Sverige, många är typ direktöversatta och samma som i Tyskland men med svensk moms. Flera saker jag köpt via amazon.se tycks ändå ha kommit från amazon i europa.

    Nu verkar dock Amazon.de ha strypt fri frakt, så nu beställer jag bara där när jag måste. Som när grabben skulle ha en grej till sin ångmaskin, den fanns inte på amazon.se men på amazon.de, då passade jag på att köpa en hel del annat från Tyskland samtidigt. Tidigare köpte jag mest från amazon.co.uk, den hade på många områden ännu bredare sortiment än .de, men nu har ju britterna brexitat sig så det är lite struligare.

    Svenska amazon-sidan är verkligen usel, som alla säger, men oftast funkar det att hitta ändå. Och ofta saker som är svårt att hitta i Sverige.

    Fri frakt över 229kr tycker jag inte är mycket att orda om, jag förstår att Amazon tycker att det är en bra gräns - det får många (som mig) att slänga ihop lite större beställningar, och kanske på mer än man behöver.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  18. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    1 389
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    Jag köper mina prylar från amazon pga deras support. De byter alltid ut prylarna eller så får man pengarna tillbaka. Hade jag köpt från en svensk ÅF hade de med största sannolikhet strulat till det vid retur av använda produkter.
     
    Kristy och night77 gillar detta.
  19. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    197
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    En god poäng. Man hör ibland att man ska stödja lokala handlare, även om de är dyrare, och då även stora e-handlare. För att värna servicen, minska Amazons monopol. Tja. Amazon har aldrig strulat när något varit fel. Ofta har de låtit mig behålla varan innan de snabbt skickat tillbaks pengar. Svenska handlare har gång efter annan segat, misstrott, krånglat.

    Härom sistens fick jag, från en svensk e-handlare, en laptopladdare som strulade. Istället för att snabbt skicka en ersättningsprodukt var det en massa krångel med att kolla andra vägguttag, stänga av frysen, nollställa diverse grejer i datorn, fan och hans moster, när det totalt uppenbart var fel på laddaren.
    Sedan skulle jag till slut få returnera laddaren, med hot om att få stå för frakt och felsökningsavgift om den trots allt fungerade. Vilket de efter någon vecka konstaterade att den såklart inte gjorde, varpå jag efter nån vecka till fick mina pengar tillbaks. Då hade jag lika självklart redan köpt en ny laddare från en konkurrent, och vet ett företag jag aldrig kommer att köpa ifrån igen. Det här är ingen enstaka historia, från ett annat företag fick jag en produkt som var öppnad (tidigare retur?) och saker saknades, det tog ändå typ 10 dagar att få igenom returen, med massa bildbevis och annat för en skitsak som kostade nån hundring. Eller så har de många kunder som myglar och strular för att just blåsa företaget på nån hundring, vad vet jag.

    Pirum: Den här saken funkar inte/är fel.
    Amazon: Behåll skräpet, vill du ha återbetalning eller tillgodo på ditt Amazonkonto?
    Pirum: Sätt det på mitt konto så blir det inbillningsbilligare nästa gång jag handlar.

    Så behåller man kunder.
     
    1newbie, Kristy, matssoderstrom och 3 andra gillar detta.
  20. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 503
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    Har hittills bara köpt saker med 90% rabatt från amazon.se. är det bara lite dyrare än amazon sponsrar jag gärna våra svenska företag och köper därifrån.
    Att ge Jeff bezos ännu mer pengar känns inte helt rätt. Vad gäller hemsidan är den medvetet så rörig. Att man inte alltid hittar billigaste valet av en vara är bra för amazon, de tjänar mer ju dyrare vara du köper. Ville amazon så är de stora nog att ha en bättre (perfekt?) hemsida uppe på en vecka.