1. OnePlus-nyheter: OnePlus 8T
    Stäng notis
  2. Stäng notis
  3. Apple-nyheter: 12 Pro Max | 12 Pro | 12 | 12 Mini
    Stäng notis
  4. Registrera ett konto och bli del av Sveriges förmodligen trevligaste och mest hjälpsamma community.
    Stäng notis

Diskussion: Amazon till Sverige och Norden under 2020?

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av bernard, 15 mar 2018.

1. Boris92

Boris92 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 3T
    ROM:
    OxygenOS
    Får se om svenska fackförbunden kommer att starta krig mot Amazon som dom gjorde med ToysRus på grund av slavförhållanden.

2. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 289
    Telefon:
    Google Pixel 3a XL

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 3a XL
    Platta:
    Lenovo Tab 4 10 Plus
    Blir svårt om de inte kör logistiken lokalt.

3. Oceanic

Oceanic Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 540
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    Huawei Mate 30 PRO 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    Huawei Mate 30 PRO 5G
  4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    25 239
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3
    ROM:
    Stock
    Platta:
    IPad Pro 12.9
    ROM:
    IOS 14
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Sett mycket Amazon-paket hämtas ut sedan många år tillbaka. De har varit här hela tiden, bara inte så framträdande, men det verkar undgått många, som tex i ledaren ovan.

Den här tråden handlar dock inte så mycket om politik, utan primärt om tjänsten i sig. Det vill säga:

A: När kommer tjänsten till Sverige och vilka rykten/tecken talar för det?
    B: Hur fungerar tjänsten? Vad är bra/dåligt? Hur står sig tjänsten i jämförelse med andra svenska ÅF?

För övriga diskussioner bör kanske ny tråd skapas i off topic-avdelningen. Exempelvis "Amazon och arbetsvillkor" eller dylikt.

svenix gillar detta.
  5. mange76

mange76 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    882
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    iPhone 11 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    iPhone 11 PRO
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Vore ju guld om det blir samma priser som när man beställer från .de. Då är ju svensk moms (tror jag) pålagd. Det blir iaf dyrare i kassan än när man kollade på priset av prylen man ville köpa.

6. Oceanic

Oceanic Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 540
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    Huawei Mate 30 PRO 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    Huawei Mate 30 PRO 5G
    tror det handlar mer om att skydda de jobb som finns redan är amazon arbetsvillkor. Amazon satsar väl mycket på automation och robotar också.. Men ja du har rätt det är ingen politik tråd.

bernard gillar detta.
  7. bernard

Mottagna gillanden:
    25 239
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3
    ROM:
    Stock
    Platta:
    IPad Pro 12.9
    ROM:
    IOS 14
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, jag ser inte riktigt hur de skulle göra annars. De har inte stoppat handeln mellan olika regioner i Europa tidigare (annat än undantag för vissa enskilda varor). Möjligen kan de slopa fri frakt mellan DE-butiken och SE? Men det är nog enda åtgärden som står till buds.

Jag är rätt övertygad om att de bara växlar om till SEK och lägger kanske på något litet för växlingsavgiften (som man ju ändå själv får betala i dagsläget, om man nu inte har lön i euro) utöver den svenska momsen. Sedan skall man ju inte blanda ihop det med när man idag väljer SEK i kassan i den tyska butiken, och blir rånad på växlingsavgiften :)

I annat fall är de tyska varorna i euro fortfarande bara ett klick bort. Det kommer samtidigt säkert finnas fina incitament för att handla i Sverige, med hela Prime-konceptet tillsammans med betaltjänsterna med cashback och olika bonusar, för att bara skrapa på ytan.

Last edited: 29 jul 2020
    iterva gillar detta.
  8. mange76

mange76 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    882
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    iPhone 11 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    iPhone 11 PRO
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Man kan ju hitta mycket bra deals på amazon, har kollat in div macs och det skiljer flera tusen.

Kommer bli tufft för de svenska el-ladorna om de verkligen etablerar en amazon.se. Idag känns det inte direkt att det skiljer så mycket i våra svenska butiker.

9. bernard

Mottagna gillanden:
    25 239
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3
    ROM:
    Stock
    Platta:
    IPad Pro 12.9
    ROM:
    IOS 14
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En stor del av skillnaden kommer nog från Copyswede-avgiften. Den slipper Amazon som jag förstår det när de säljer från Tyskland. Jag vet dock inte hur det blir när de öppnar en svensk butik. Beror nog lite på hur upplägget vad gäller den svenska grenen ser ut, sett till exempelvis driftställe. Är både lager, kontor och dylikt baserat utanför Sveriges gräns, så kommer de nog fortsatt slippa det.

Verksamheten Amazon har registrerad i Sverige idag har inte så mycket att göra med e-handeln, utan den rör AWS, så det bör inte påverka.

Även kemikalieskatten är väl fortfarande undantagen? Det arbetas dock på att den skall omfatta aktörer med driftställe utanför Sverige.

Last edited: 29 jul 2020
  10. Boris92

Boris92 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 3T
    ROM:
    OxygenOS
    Mitt fel att jämföra leksakskedja med Amazon. Vem fan köper leksaker.

11. Oceanic

Oceanic Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 540
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    Huawei Mate 30 PRO 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    Huawei Mate 30 PRO 5G
    Tror svenska konsumenten inte kommer bry sig nämnvärt om det skickas från Tyskland, kolla bara på. Zalando..Men kommer bli bra med svensk support osv....

12. htiawe

htiawe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    108
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Info:
    Lawnchair Launcher alt Nova
    Telefon 2:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 3:
    P40 Pro+
    Jag såg en artikel om Amazons intåg på svenska marknaden för någon dag sedan, minns inte varför, där svenska bokhandlare oroar sig för sin framtid.

Men hur stor del av Amazons försäljning är egentligen böcker? Är jag fel ute när jag tänker att konkurrensen kommer slå mot elektronikkedjor, CDON osv och längre fram mot DVH?

13. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    7 662
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 2:
    OnePlus 3
    Platta:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Platta 2:
    Chuwi Hi10 Plus
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 4, Google Home, Chromecast Audio
    Hel fel ute är du inte, men på elektronikkedjorna så är priserna redan väldigt pressade i Sverige. När jag jämfört datorkomponenter på Amazon vs en svensk kedja så är det redan lika dyrt (eller billigt hur man ser på det) på Amazon, som hos t.ex. Elgiganten. den mus jag köpte förra veckan kostade hos Elgiganten 400:- (normalt 700 dock) vs nästan 70 euro på Amazon DE

htiawe gillar detta.
  14. Johnh3

Johnh3 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 192
    Operatör:
    Com Hem
    Telefon:
    iPhone SE.

MINA ENHETER

Operatör:
    Com Hem
    Telefon:
    iPhone SE.
    Platta:
    iPad Mini
    Jag är nog också inne på att de som är mest stressade över Amazons intåg är CDON, Fyndiq etc..
    Fyndiq ska byta plattform i augusti. Kanske blir en uppgraderad hemsida för dem också.

Så vi får se hur konkurrensen slår på lite sikt.

15. fryguy

fryguy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    361
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2XL
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Nu har jag äntligen fått och hämtat ut Legoprylen jag köpte, att det tog tid nu berodde mer på att jag inte var hemma när leveransen kom.

Imponerande dock att paketet skickades från Madrid en fredag och skulle levererats på måndagen om jag vart hemma. Dock var det nog inte skickat med standardfrakt utan med UPS. Lite trist dock att närmsta ombud låg 1.5 mil bort.

bernard gillar detta.
  16. bernard

Mottagna gillanden:
    25 239
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3
    ROM:
    Stock
    Platta:
    IPad Pro 12.9
    ROM:
    IOS 14
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Amazon har marknades mest populära (och förmodligen bästa ?) e-bokläsare med tillhörande ekosystem, men man behöver manuellt lägga in titlar om de inte är tillgängliga i Kindle-butiken, vilket inte så många gör, utan de fleta håller sig till Kindle-butiken eller betalar för en Kindle-prenumeration där man får läsa ett visst utbud mot en mindre månadsavgift.

De vill inte att Kindle skall bli populärt här eftersom de då kan tvingas till att lägga upp titlar i Kindle-butiken vilket innebär att Amazon får en del av kakan.

Inledningsvis är det väl inget större hot bland titlar som enbart ges ut vid svenska förlag, men på sikt blir det tuffare, och Amazon har knappast någon brådska. För närvarande finns ingen större konkurrens varken sett till hårdvara eller utbud. Få aktörer lägger några större summor på att vidareutveckla e-bokläsarna, medan Amazon fortsätter att förbättra tekniken. Blir de tidigt ute med färgpaneler, vilket det ryktas om är på väg, så blir det ännu tuffare.

En intressant aspekt med Kindle-butiken är samtidigt att vem som helst i princip kan publicera sina alster där. Det har gjort det möjligt för väldigt många författare att utan publicister och utan förlag nå en enorm publik. Jag förmodar att förlag och publicister av den anledningen inte heller är så förtjusta i att Kindle-butiken potentiellt kan komma att dyka upp i Sverige.

Last edited: 30 jul 2020
    Nero, iterva och svenix gillar detta.
  17. svenix

svenix Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 097
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    LG G7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    LG G7
    Platta:
    Samsung Note 8.0
    DI Digital skriver idag om ytterligare tecken på att Amazon troligen lanserar i Sverige i höst. Bl.a. skriver de om flera platsannonser som Amazon lagt upp och som tyder på det.

"Nu framkommer det dock att Amazon söker en svensktalande ”marknadsplatschef” för Norden, enligt en färsk platsannons.
    I jobbannonsen uppger Amazon att personen först ska ansvara för Sverige och hjälpa till att etablera ”tusentals nya säljare” på plattformen. E-handelsjätten säljer både produkter i egen regi och från tredjepartsleverantörer."

"Amazon har för stunden en hel rad andra öppna platsannonser med koppling till Sverige, enligt Di Digitals genomgång. Det handlar till exempel om senior marknadsföringspersonal som ska öka bolagets ”avtryck hos svensktalande kunder”, översättare för innehåll och produkter med kunskaper i svenska, och en ansvarig i Stockholm för bolagets kontakter med leveransföretag."

Hela artikeln finns här: Amazon letar efter toppchef i Sverige – lansering närmar sig
    men det kanske är en betal-artikel (funkar dock för mig att läsa utan abonnemang).

bernard gillar detta.
  18. Bonterra

Bonterra Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Från di.se:

"Amazon subventionerar bland annat kunderna i form av sina snabba och ofta gratis leveranser. Det kostar enorma belopp varje år och tvingar konkurrenterna att följa efter. Problemet är förstås att dessa inte har Amazons i det närmaste oändliga resurser.

Bara hittills under 2020 har Amazon haft transportkostnader på 214 miljarder kronor, en ökning med 60 procent jämfört med året innan."

214 miljarder kronor??? Det är mer än vad svenska staten lägger på rättsväsende, försvar och vård tillsammans!

19. Oceanic

Oceanic Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 540
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    Huawei Mate 30 PRO 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    Huawei Mate 30 PRO 5G
    Gratis frakt är ju standard här i svenska butiker.. Amazon arbetar nog mkt med grupp leveranser och får ner priset rejält..

20. kajsthlm18

kajsthlm18 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    398
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    iPhone 11 PRO Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    iPhone 11 PRO Max
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1 2019
    Handlar väl mest om deras "Prime" leverans... dvs att varan leveras samma dag. Idag finns instabox och liknande som har samma men det tillkommer en kostnad, senast hos Netonnet fick jag betala 100kr för en sådan leverans.

bernard gillar detta.