Amazon Tyskland / Amazon.de - erfarenheter och tips

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Swedroid, 27 nov 2018.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 843
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är samma regler som svenska Amazon och Jo, det gäller även svenska adresser. Jag har använt det när jag fick tull på en vara 2020
     
    bernard och Buzz gillar detta.
  2. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 237
    Mottagna gillanden:
    1 206

    MINA ENHETER

    Tråkigt att man inte kan markera ett paket som mottagen/levererat. Man vill ändå göra rätt för sig.
     
    Pfefe gillar detta.
  3. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Jag åkte på tull på en framgaffel till en cykel. Kontaktade Amazon som betalade tillbaka summan. Riktigt bra service.
     
  4. Falukorvstjockisen

    Falukorvstjockisen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2015
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    13
    Har en liten fundering, då jag tänkt beställa från Tyskland eftersom det jag behöver inte finns på svenska Amazon. Men är det bara jag eller har leveranstiderna på amazon.de blivit mycket längre till Sverige? Många produkter har väldigt vaga uppskattade leveransdatum, t.ex. 16 - 30 juli, men leverans till Tyskland kan ske inom 2 dagar. Samtliga produkter är FBA och finns i lager.

    Har snart gått en vecka och inget paket har skickats än. Tidigare brukade jag få beställningar inom en vecka, ofta snabbare än så.
     
    helhet gillar detta.
  5. Göteborgarn

    Göteborgarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2021
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    338

    MINA ENHETER

    [Ber om ursäkt för dubbelpostningen om det här redan har diskuterats.]

    Har problem med leveranser från tyska Amazon som verkar välja att skicka så mycket som möjligt med Airmee, vilket inte alls funkar för mig. Enligt flera chattar med tyska Amazon kan de inte själva påverka vilken speditör som används. Jag verkar inte heller kunna välja att få paketet levererat till en pickup point, vilket är det bästa alternativet eftersom jag har pickup points och paketskåp från i princip alla aktörer högst 300 meter hemifrån.

    En normal leverans från Airmee sägs oftast dyka upp vid 18.30 för att sedan skjutas upp ett antal gånger under hela kvällen och slutligen ändras till nästa dag då förseningarna upprepas …
    Jag har varken tid eller möjlighet att vänta hemma hela kvällar på att Airmee ska behaga dyka upp. Att lämna paketet utanför min lägenhetsdörr är inte heller ett alternativ på grund av opålitliga grannar. Airmee har dessutom inte någon som helst möjlighet att lämna paketet på en pickup point.

    Det har gått så långt att jag snart slutar handla från tyska Amazon eftersom leveranserna inte funkar alls för mig. Nu väntar jag på ett paket som ska levereras med Airmee på måndag och jag kommer att vara bortrest i princip hela veckan, vilket innebär att paketet kommer att gå i retur till Amazon. Det är ett enormt slöseri med resurser i kombination med en obefintlig kundservice.
    Jag känner att Amazon är ljusår från sin slogan om att vara ”the worlds most customer centric company” när de inte ens ger mig möjlighet att välja hur produkten ska levereras.

    Om jag försöker lägga till en pickup point i form av en ny adress kan jag endast välja pickup points i Tyskland, Österrike, Polen, Luxemburg och Tjeckien.
    Vet någon här om det går att komma runt detta och få paketen från tyska Amazon levererade till en pickup point i Sverige?
     
    helhet gillar detta.
  6. helhet

    helhet Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Verkar som Amazon har köpt in sig i Airmee. De är väldigt opålitliga jmf med andra bolag här i norra Sthlm också.
     
    fkt67 gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 756
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har samma problem.

    Gör det någon skillnad om man väljer prioriterad leverans och betalar lite mer, eller blir det likt förbannat Airmee?

    Jag kan inte ens använda deras app eftersom den vägrar acceptera mitt nummer...

    Det är en extremt oflexibel tjänst. Himla synd gå en del prylar bara finns på Amazon DE / saknas på Amazon SE.
     
  8. Göteborgarn

    Göteborgarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2021
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    338

    MINA ENHETER

    Jag frågade supporten och fick svaret att ”det går snabbare, men vi kan fortfarande inte styra det till ett visst leveransalternativ” ...
    ”Earth's most customer centric company” – eller hur …?
     
    bernard gillar detta.
  9. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    337

    MINA ENHETER

    Jag har köpt väldigt mycket från såväl Amazon.de och Amazon.se. Jag ser ett visst mönster i deras val av speditör. Airmee handlar nästan uteslutande om små varor. Större försändelser från Amazon.de skickas i regel med PostNord här i Stockholm. Ibland också med Bring.

    De har ett automatiserat system för val av den mest kostnadseffektiva leveransmetoden. Så det är nog ingenting kundtjänsten kan påverka. MEN Airmee suger verkligen någonting i hästväg.
     
    bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 756
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, ja, det stämmer säkert. Nu när du nämner det har det i princip enbart gällt de mindre prylarna.

    Köpte en bakmaskin för inte så länge sedan på DE och då kom den med Postnord istället, medan de mindre prylarna som du säger numera alltid anländer med airmee.
     
  11. Göteborgarn

    Göteborgarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2021
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    338

    MINA ENHETER

    Det kan säkert stämma. Här kör de med elassisterade fyrhjuliga ”liggcyklar” och lär inte få plats med några större saker.
    Men det är ändå en alldeles för låg nivå på kundservicen …
     
  12. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    337

    MINA ENHETER

    Ja, Amazon sätter nog profit genom effektiv logistik främst... Där de utmärker sig (kanske pga deras storlek) är returer. Aldrig några tjafs utan prompt återbetalning. Av alla ÅF så är Amazon klart bäst på detta enligt min erfarenhet.
     
    bernard gillar detta.
  13. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Håller med till 100% - har ett exempel på det som hände mig häromdagen. Min sons Ipad har släckt skärmen helt random under en längre tid (inköpt för ca 1 år sedan) och jag har inte orkat ta tag i det men har sett det själv och min son klagar över det. Så kontakade deras support igår, utan snack så erbjöd de direkt att jag fick skicka tillbaka den och få pengarna tillbaka. De skapade ett ärende med en QR-kod för frakt och jag skickade iväg den idag. Otroligt bra service om jag får säga det själv.
     
    art0101 och bernard gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 756
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror de kollar lite på köphistoriken, så gäller det ett första eller andra köp kan det nog bli lite mer jobb.

    Har man handlat lite sedan tidigare är det som du säger väldigt enkelt att hantera returer och återköp.

    En annan punkt är att om det skulle bli strul med frakten, så skickar de i regel en ny produkt på en gång. Handlar man av andra brukar de be en först göra en reklamation till Postnord och sedan vänta tre veckor eller vad det är, och först när Postnord konstaterat att paketet är väck, så får man en ny vara. Det är extremt drygt när detta händer, men är tack och lov inte så vanligt.
     
    Last edited: 20 dec 2022
    art0101 och erik.rahm gillar detta.
  15. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    337

    MINA ENHETER

    Du har nog helt rätt att de tittar på köphistoriken och förmodligen också på köp/retur-ratio. Tycker de utnyttjar deras storlek, och förmodligen också överlägsna logistik, på ett mycket smart sätt.
     
  16. Göteborgarn

    Göteborgarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2021
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    338

    MINA ENHETER

    Det lönade sig att klaga högjutt!
    Min leverans blev faktiskt omdirigerad till Postnord. Det var tur eftersom jag inte var hemma och annars inte hade kunnat ta emot den.
    Men det är fortfarande tråkigt att inte kunna få sina varor till en pickup point som standard …
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 756
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Finns det möjlighet att på något vid undkomma Airme när man beställer från Amazon Tyskland? Det blir ett förfärligt krångel varje gång jag får en leverans från Airme. Jag är sista stoppet på deras rutt, så minst hälften av gångerna avbryts leveranserna eftersom de inte hinner fram innan det är dags att stämpla ut.

    På svenska Amazon kan man ju välja "Upphämtningställe" nedanför adressen i första steget, men detta saknas helt och hållet på Amazon DE:
    upload_2024-4-13_15-17-19.png

    Antar att det inte hjälper att skaffa Prime i Tyskland?
     
    Last edited: 13 apr 2024
  18. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    På svenska Amazon finns ett val senare i processen, steg 3 kanske? Där man väljer snabb eller billig leverans brukar det finnas möjlighet att välja till ombud. Men det kanske inte finns på DE?
     
  19. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 287
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Kan du inte lägga till utlämningsstället som adress?
     
  20. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    933
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Jag beställde senast på Amazon De i mitten av förra året och då hamnade mitt paket på ombudet. Det kan ju vara så att Amazon helt enkelt bara kör det som blir smidigast, men skickas det från Tyskland är det ju sannolikt att Postnord GmbH tar över leveransen och sedan fortsätter i Sverige?