Amorteringskrav på bolån på gång. Kan man dra nytta av det?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Kate, 17 mar 2016.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Som bekant så kommer ett amorteringskrav på bolån inom kort att införas. Jag som äger en obelånad bostad värd ca 2,5 miljon har därför fått en tanke.

    Reglerna gäller endast nya lån från 1 juni. Den som ingått ett bindande avtal om att köpa en bostad innan, eller redan har lån, slipper amortera.

    Borde det inte bli en riktig tjuvrusning efter bostäder veckorna innan för att få ett amorteringsfritt lån med fantastiskt betalt som följd!?

    Borde inte priserna sjunka som en sten efteråt eftersom folks köpkraft så drastiskt minskar över natt? Min egen köpkraft påverkas ju inte eftersom jag är obelånad

    Vad tror om att sälja sin bostad veckan innan och köpa en ny veckan efter? Borde man inte kunma tjäna en rätt trevlig hacka på det?

    Detta bör vara attraktivt för alla som är obelånade eller har låg belåning på sin bostad..
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här är några synpunkter jag sprungit på:
    Boverket: http://www.svd.se/amorteringskrav-far-liten-priseffekt
    Avanza: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22456161.ab

    Edit: Cornucopia gjorde också en liten miniundersökning bland sina läsare, men om det är så representativt i stort är väl tveksamt http://cornucopia.cornubot.se/2016/03/12-av-blogglasarna-skulle-kunna-drabbas.htm

    Det verkar råda rätt delade uppfattningar. Ett läger menar att det kommer ha en dämpande effekt medan andra menar att det kommer leda till en rusning. Vad alla däremot verkar ense om att är priserna fortsätter stiga i takt som utbudet förblir skralt.

    Edit 2: Valuegard, som just nu ligger nere (slump? :D) tillhandahåller ett frekvent uppdaterat bostadsprisindex: http://www.valueguard.se/

    Edit 3: Ekonomifakta har ett index som uppdateras på kvartalsbasis: http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/Bostadspriser/

    Edit 4: Hemnet redovisar sin statistik här http://www.hemnet.se/tjanster/statistik

    Edit 5: Booli hade en rätt fin tjänst för att visa slutpriser och indikerar om det är uppgång/nedgång - mata bara in en adress. Kan också komma till nytta: https://www.booli.se/slutpriser/

    Amorteringskravet är rätt slappt. Tror du det påverkar köpkraften så mycket att efterfrågan minskar i nämnvärd utsträckning? Att priserna skulle sjunka som en sten är nog rätt optimistiskt. Är man i behov av en bostad idag finns inte så mycket till alternativ annat än att köpa en.
     
    Last edited: 17 mar 2016
  3. Kajlie

    Kajlie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    449
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Samsung S20+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S20+
    Jag och min sambo har kollat på hus ett tag nu och senaste halvåret kan jag säga att det fullkomligt har exploderat i budkrig. Jag bor i Jämtland och vi kollar på hus/gård ute på landet ett par mil från stan som inte alls har varit speciellt mycket bud på innan. Men nu är det helt galet. Ett exempel (vet att det inte går att säga exakt så här för det skiljer lite) men 2 hus i min by har sålts. Ett för 1½ år sen och det såldes för utropspris 1.5 miljoner och det var nyrenoverat och fint. Och ett såldes för ca 2 veckor sen. Det hade utropspris på 1.9 miljoner men gick upp en miljon.

    Det har varit så här på typ alla hus vi har tittat på. Så vi har sagt att vi lugnar oss tills amorteringen kommer.
     
    bernard gillar detta.
  4. hemskasven

    hemskasven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2015
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    43
    Reavinstskatten på 22% lär nog käka upp det upplägget.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Alternativet är väl att köpa dyrare och sedan skjuta på skatten till nästa försäljning (skatta för den sammanlagda vinsten nästa gång). Det var i alla fall så för några år sedan - är lite osäker på hur det ser ut idag.


    https://www.skatteverket.se/privat/...ad/uppskov.4.6d02084411db6e252fe80009532.html
     
  6. hemskasven

    hemskasven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2015
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    43
    Vänta med att sälja på till de reducerar reavinstskatten. Annars har du det bekymret kvar
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Finns det något förslag om att sänka reavinstskatten? Jag har bara läst om höjningar på de flesta områden (ex. fastighetsskatten), men det hade ju varit tacksamt.

    Edit: Hade helt missat detta - att man vill fasa ut ränteavdragen till fördel för sänkt reavinstskatt: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/bostadsministern-vill-se-skattevaxling. Det blir ju intressant att följa!
     
    Last edited: 19 mar 2016
  8. hemskasven

    hemskasven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2015
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    43
    Det finns politiker som föreslår att ta bort den för att få fart på omsättningen av ägda bostäder. Så långt kommer det säkert inte att gå med S i Regeringen. Men en sänkning med 50% är inte helt orimlig tanke.
     
    bernard gillar detta.
  9. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    446
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Ärligt talat förstår jag inte hur sänkt reavinstskatt skulle ge fler bostäder? Några fler kanske flyttar till annan bostad, men som sagt - fler blir det inte. Och om vi pratar äldre personer som bor kvar i stora villor/bostadsrätter så är det nog andra faktorer än reavinstskatt som gör att de gärna bor kvar. Vill de så har de alla möjligheter att flytta till en mindre bostad. Vill man verkligen få fart på en sådan omflyttning borde man istället lägga till en skatt, som är beroende av boendeyta per person. Men oj, det skulle ju drabba de som redan har det bra, så det lär inte hända... Sänkt reavinstskatt ger bara mer till de som redan har, och det verkar ju vara tidens melodi.

    Amorteringskravet slår i samma anda mot de svaga grupperna i samhället och den yngre generationen. De som redan har dragit enorma fördelar av orättvisorna på bostadsmarknaden ska förstås inte vara med och bära en del av bördan. Nej då... :(
     
  10. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Märk väl jag inte är insatt, har inget och har inte haft något bolån, men varför vill inte de flesta betala av på sin skuld? Lånar jag pengar så vill åtminstone jag betala av allt. Ju förr desto bättre.
     
  11. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    Kan bara tala för mig själv (för några år sedan innan jag amorterade) att man ser ingen mening i att betala av.
    För som marknaden ser ut så kan det ta 50 år att betala av sin bostad. Och är det då amorteringsfritt skippar man att amortera och lägger dom pengarna på ett sparande till exempel.
    Om man ändå tänkt flytta efter 2-3 år så känns det inte som att det spelar nån roll ifall man då hunnit amortera 100 000kr.
    Men jag är för amortering idag [emoji846]
    Det är en principsak för mig nu.
     
  12. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    446
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Jag är ingen expert heller, men bolån är lite speciellt. Det man lånar till sjunker (i alla fall på lång sikt) normalt inte i värde så som t.ex. en bil gör. Därför har man en tillgång som är värd minst lika mycket som lånet. Och med de (sjukt?) höga priserna som är idag blir ett par procent i amortering en avsevärd högre månadskostnad att betala, som speciellt slår mot de som inte har en särskilt fet inkomst. Men visst; har man stålarna till det är det bra att amortera, så att man äger lite mer av bostaden själv, istället för att banken gör det, typ...

    En bil däremot vill man förstås betala av så fort som möjligt, för den sjunker i värde som en sten.
     
  13. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Ja, jag förstår det, men om värdet på bostaden sjunker då? Om de till exempel skall bygga en motorväg brevid, eller något annat oförutsett?
    Jag ser det som att jag inte lånar över miina tillgångar. Om jag skiljer mig, blir arbetslös eller långtidssjukskriven skall det inte påverka min möjlighet att betala av allt jag lånat ändå. Hoppas på det bästa men alltid vara 100% beredd på att det värsta kan hända. Annars lever jag över mina tillgångar.
    Bara min åsikt som sagt.
     
  14. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    446
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Det är en väldigt sund inställning. Problemet idag är bara att många inte har något annat val än att låna långt mer än de egentligen borde, eftersom det saknas alternativ.

    Det grundläggande felet i allt det här är att politikerna under lång tid inte skött samhällssplanering och styrmedel när det gäller bostäder. Man lät "marknaden" sköta det, vilket kan vara bra på många områden, men inte detta.
     
  15. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Att amortera ett bostadslån har varit mer lukrativt än att spara de senaste 20 åren så ur en sparande-synvinkel är det bättre att amortera på lånet än att dega full räntekostnad och stoppa pengar på bankkontot.

    Med värdeökning plus amorteringar så har jag på detta vis "sparat" cirka 150 tusen om året. Att stoppa in 10.000 eller mer i månaden på ett sparkonto samtidigt som jag skulle ha betalat ränta på ett lån som aldrig sjunker hade kostat mig mycket mer :)
     
  16. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Sedan är ett "amorterat boende" en rätt hyfsad pensionsförsäkring. Vår lägenhet hade ett anskaffningsvärde på 740.000:- för ca 26 år sedan.
    Den säljer vi för 5,5 miljoner över dagen, utan att blinka. Kanske till och med 6 mille.
    Dock blir reavinstskatten majestätisk.
     
    indika gillar detta.
  17. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Ni bor i Täby har jag för mig? Nära centrum?
     
  18. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Nej, på Söder. Hade 1996 dock ett erbjudande att köpa en 2:a mellan Vallentuna och Täby Kyrkby för 100.000:- . Det hade varit rätt lukrativt, då dessa går för 2,5 idag. :)
     
  19. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Just ja det känner jag igen. Värdeökningen innanför tullarna är ju ganska extrem. När jag var grabb ägde farsan ett helt hus i gamla stan. En lägenhet på per våning, källare med garage. Sålde den -85 och fick en mille för den hehe.

    Men hur som helst, jag tänker ofta att snart måste ju den här bostadsbubblan spricka? Jag är orolig för att min lägenhet skall bli svårsåld framöver. Det är en tvåa som är perfekt när man bor själv men om man är två blir det lite jobbigt då man bara kan fly till sovrummet om man vill vara ifred. Att ensam låna så mycket pengar för en bostad och dessutom med amorteringskrav kan bli knepigt för den unga och är man äldre tittar man kanske på något annat än just min lägenhet.
     
  20. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Så sant. Grejen med att bo "färdigbetalt" är att vår lägenhet kan "sjunka" till 740.000:- utan att vi förlorar något så att säga. Känns tryggt.
     
    indika gillar detta.