Andersson 2.6 9,4// Pipo M8

Discussion in 'Övriga tablets' started by dlp, Jan 24, 2013.

1. Baeckman

Baeckman Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Bra wifi

2. mekstro

mekstro Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Mja, räckvidden är väl ok. Däremot tycker den inte om WPA2, speciellt inte med AES.
    Om jag kör mot okrypterade nät eller möjligen WPA - då fungerar det bra.
    Det är när jag fruktlöst försöker använda nät med WPA2/AES som interfacet droppar. Det går inte ens att pinga plattan då.
    Intefacet åker jojo hela tiden så plattan är oanvändbar. Jäkligt irriterande då det är på den AP:n jag har bra fart. Nu är jag hänvisad till 54Mbit :(

3. Baeckman

MINA ENHETER

Min första platta som gick tillbaka pga av laddningsproblemet hade samma fenomen. Den kopplade inte upp sig via wifi då jag körde WPA2. Via mobilens wifi utdelning utan kryptering fungerade det bra. Efter jag uppdaterat firmware så fungerade det dock bra med WPA2. Den andra plattan jag har nu fungerade direkt med WPA2, både på jobbet och hemma.

Nu har ju inte jag haft plattorna mer än några dagar men jag har inte upplevt något tapp av signal alls. Visst det kopplar ner då den går i sleep mode men det är ju en inställningssak. Den är iaf stabil nog att streama hd-serier via min stationära dator i hela huset. Visserligen inte mer än kanske 8-9 meter som längst men genom lite väggar och tak. Helt ok för mig iaf.

Ett par andra problem jag fått nu är att plattan verkar dels hänga sig under natten samt att bakgrundsljuset flimrar vid väldigt låg brightness. Både igår och idag har jag varit tvungen att trycka in resetknappen.

Måste också bara påpeka att jag verkligen diggar den levande bakgrunden, Blue Skies. Jag har inte testat den förut men den och en minimalistisk väder app typ Eye in the Sky är rätt så läckert som hemskärm.

Last edited: Mar 21, 2013
  4. mekstro

MINA ENHETER

Uppdaterade du med den fil som ligger på Netlogics sida? Jag dundrade in den, men jag märkte ingen skillnad.

5. Baeckman

MINA ENHETER

Japp. Den andra plattan har jag inte behövt göra något alls med. Det är inte säkert det är fel på plattan utan problemet kan ju likaväl ligga i routern.

6. mekstro

MINA ENHETER

Det är bara ADTn som har problem med nätet. ALLA andra enheter fungerar felfritt.

7. norrbaggen

norrbaggen Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hei, enda en norrbagge her...

Jeg kjøpte meg denne fra NON i Norge, og har hatt den i noen dager nå.

- Ingen problemer med lading/charging
    - Helt OK wifi (bedre enn jeg hadde forventet) - ingen problemer med WAP2 (DIR-655 router)
    - 9,4" er nesten perfekt størrelse på skjerm for meg. 9,7" og 10,1 er for stort
    - Ikke så bra lyd på høyttalere
    - Synes den er ganske billig sammenlignet med "known brand"-tablets (kjøper du fra Kina sparer du bare noen få hundre kroner, og på NON får du også med garanti og svensk/norsk support)

Eneste problemet er at skjermen låste seg en gang (svarte ikke på touch). Bra igjen etter restart.

Finnes det en hjemmeside for Andersson? Har aldri hørt om det før.

8. norrbaggen

MINA ENHETER

Hvilken app brukte du for å teste?

Ja, "bassfattig" er en bra beskrivelse... Men det gjelder da de fleste telefoner/tablets?

9. norrbaggen

MINA ENHETER

Vet du om Android 4.2 kommer til ADT 2.6? Pipo skal visst komme med en 4.2-oppgradering for M8 (som vel er basis for ADT 2.6).

Er det Netlogic som står bak Andersson-merket eller?

10. drnashlenin

drnashlenin Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Vi jobbar på en uppgradering till 4.2 men jag kan i dagsläget inte säga när den är klar.

norrbaggen likes this.
  11. norrbaggen

MINA ENHETER

Ja men det høres bra ut, drnashlenin! Det er nok å vite at det kommer. Så langt er jeg veldig fornøyd med ADT 2.6.

12. drnashlenin

MINA ENHETER

ny fw idag - micvolym ökad.

Vi lägger ut en ny mjukvara till Andersson ADT 2.6 på hemsidan idag. Den enda skillnaden mot tidigare version är lite högre gain dB på mikrofonen. Det ger märkbart högre ljud vid inspelningar och på tex Skype men det påverkar givetvis att mer bakgrundsljud tas upp. Några användare har anmärkt på låg micvolym så denna version är för Er :-*

Flasha med RKBatchtool eller lägg filen "update.img" i roten på flashdisken och avsluta sedan lagring och låt uppdateringen jobba och gör sedan factory default. OBS all data försvinner så gör backup först.

PS, jag har RKBatchtool V 1.6 som passar till Windows 8 ifall någon behöver.

Attached Files:

Last edited: Apr 3, 2013
    norrbaggen likes this.
  13. Baeckman

MINA ENHETER

Jag kanske ska passa på att skriva av mig lite. Har ett par saker att dela med mig av angående min NetOnNet köpta ADT2.6a. Vi kan ju ta och punkta upp sakerna i prioritetsordning. Vore skoj att höra om det är fler som har samma problem. Vore också trevligt om drnashlenin kunde ge lite input.

1. När man drar ner brightness till de lägsta 10-15 procenten så flimrar skärmen. Ytterst irriterande då man ska se film/serier när man lägger sig. Troligen en dålig backlight unit. Dvs inget en mjukvara kan kompensera.

2. Högtalarna. Ena högtalaren är fasvänd. Detta kan man verifiera med en app som kallas "Polarity Checker". Appen spelar upp ett ljud ur högtalarna och lyssnar sedan via micken och avgör vilken fas högtalaren spelar i, plus eller minus. Egentligen skall man ha två enheter att testa med, spela upp ljudet på den ena och lyssna med den andra. Det fungerar dock utmärkt med en enhet också. Täcker man bara för en högtalare åt gången vid mätningen så går det bra. Man får ett tydligt plus på ena kanalene och ett minus i andra. Man kan också göra samma test fast med ett par lurar. Man trycker bara en lur i taget mot högtalaren längst upp på plattan. Då får man samma resultat på höger och vänster kanal.
    Visst, fasvänd högtalare, gör det något då? Oja, det gör en stor skillnad. Man får en väldigt konstig ljudbild som ändrar sig så fort man vrider plattan det minsta i sidled.
    Jag gjorde dessutom ett test till, jag tog en mp3 och inverterade höger kanal i 10 sekunder var 20:e sekund. Dvs jag fick en musikfil som växlade mellan inverterad signal var 10:e sekund. Ljudbilden blir mycket bättre och homogen när ena kanalen är inverterad.

Lite andra saker som jag uppmärksammat eller irriterar mig på.

1. Knapparna på ovansidan är meny och back. Borde vara volym... Hatar verkligen att man måste starta upp skärmen, logga in och sedan justera volymen på två skärmknappar när man lyssnar på ljudbok eller spotify. Mycket enklare med fysiska knappar. Borde kunna ändras i mjukvaran.
    2. Byggkvaliten verkar inte vara på topp. Jag kan se en del backlight bleeding i en del hörn. Verkar bero på att plattan inte hålls ihop ordentligt. Trycker man ihop chassit lätt i det hörnet så minskar eller försvinner problemet. Kommer tillbaka så fort man släpper igen.
    3. Hörlursuttaget följer inte den standard som min telefon gör. Måste använda en adapter. Det finns ju två olika "läger" och denna platta verka vara kopplad på samma sätt som samsung och nokia t.ex. Hade varit schysst med en mjukvarustyrd inställning för det. Men det är kanske att begära för mycket ;)
    4. Saknar vibratorfunktion. Gillar verkligen när man får en lätt feedback tillbaka när man skriver.

Trots allt ovan så funderar jag på om man ska lämna tillbaks plattan eller behålla den. De stora hindren är problemet med skärmens flimrande och högtalarna.

Så vad tycker ni andra?

14. mekstro

MINA ENHETER

Jag håller med om det mesta, speciellt knapparna. Undrar vad som gick snett där? Grymt korkat.

Jag har inget flimmer att tala om. Någon enstaka gång kan det uppstå flimmer en kort stund på lägsta ljusstyrka.

Det finns en hel del backlight bleeding, men det syns mest med mörka bilder. Inget jag stör mig vansinnigt på.

Hörlurar har jag heller inget problem med. Jag använder samma lurar som till stereon.

Vibrator hade varit trevligt.

Annat som jag stör mig på är att den inte verkar göra en korrekt shutdown när man kör Power Off. Den snoppar kort och gott av. Appar som inte sparat sina inställningar får man börja om med.
    Bl.a. så byter den ut mitt köpta tangentbord mot stock och aktiverar Google Voice Typing (som dessutom inte går att disabla).

Jag saknar också en utökad "power menu" med Shutdown/Reboot/Reboot to recovery a la CM.

Det finns en CWR till Pipo M8, men inte mycket till custom roms och jag orkar fasen inte bygga en själv.
    Jag har sett ryktet att Pipo håller på med en 4.2, men jag ser hellre att de tar tag i sina gamla synder först... Troligen blir det en 4.2 med samma jäkla knapplösning t.ex.

Ah, jag glömde att den hänger sig titt som tätt. T.ex. när man stoppar i eller drar ur laddaren.
    Enda chansen att få igång den är att hålla in power i 10+ sek.

Last edited: Apr 4, 2013
  15. norrbaggen

MINA ENHETER

Har sett på film i mørket, og har ikke lagt merke til noe backlight bleeding. Kanskje det er der, men ikke noe jeg har reagert på.

Headphones fungerer som på alt annet.

Skjønte ikke hvordan jeg tester med "Polarity Checker"...

16. mekstro

MINA ENHETER

Jaha, vi är i alla fall tre som har en ADT 2.6 :D

17. Baeckman

MINA ENHETER

Angående knapproblematiken som jag irriterat mig lite på så har jag fixat till det. Numera kan jag ändra volymen med menu och esc istället... ;)

Följande är en kort förklaring. Hinner inte mer just nu.

1. Plattan måste vara rootad.
    2. Logga in med ssh eller via adb.
    3. Montera om /system som läs/skrivbar (mount -o rw,remount /system)
    4. Gör en backup och editera sedan rk29-keypad.kl i katalogen /system/usr/keylayout/
    Raderna med key 59 och 158 är knapparna menu och esc.
    Ersätt MENU med VOLUME_DOWN och BACK med VOLUME_UP
    5. Spara och starta om plattan.

Lycka till!

Last edited: Apr 25, 2013
    mekstro and drnashlenin like this.
  18. mekstro

MINA ENHETER

@drnashlenin

Det här vore trevligt om Netlogic kunde inkludera i en ev. uppdatering för 2.6:an. ;)

19. drnashlenin

MINA ENHETER

Det skulle vi kunna göra men det är tyvärr så att smaken är som baken. Alla kommer inte tycka att det är en jättebra idé att ha knappar som är märkta Menu och ESC men som egentligen styr VOL +/- . Det är bara en bråkdel av användarna som hänger på detta forum, de flesta byter inte ens wallpaper...

Vi får se, kanske kan vi släppa två versioner... (obs inget löfte)

20. mekstro

MINA ENHETER

I hear you. Jag har alltid fodralet på så jag har inte ens tänkt på att finns en märkning...
    Jag får kavla upp ärmarna och gör min "egna" ROM. Jag hade ändå tänkt att börja ro(o)ta i det där :)