Andersson ADT 1.0 7"

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Mrhoyt, 22 nov 2012.

  1. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    ...och två kameror. U1 hade bara en frontkamera.
     
  2. PsyCor

    PsyCor Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ni som har köpt denna, kan ni kolla hur mycket tillgängligt ramminne det är när plattan är nystartad?
     
  3. Swedroidman

    Swedroidman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    340
    Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2
    ROM:
    Global
    Om det verkligen är en PIPO U1 Pro, vilket jag själv tror att det är så finns det en helt clean Original Firmware utan en massa extra grejer installerat.

    I wrote to Pipo if they could give me firmware without all the Chinese Apps and they uploaded it for me here (use at your own risk).

    Länk: http://api.viglink.com/api/click?fo...7db2d6f0cacf&jsonp=vglnk_jsonp_13562822198653

    You can flash the img with RKbatchtool. Volume+ and ESC pressed does the trick to show it up in RKbatchtool.

    Tråden där det går att läsa mer om den.
    http://www.slatedroid.com/topic/41036-pipo-to-launch-updated-u1-pro/page__view__findpost__p__466416
     
  4. etrash2000

    etrash2000 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  5. Swedroidman

    Swedroidman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    340
    Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2
    ROM:
    Global
    Redigt nice ju, ny verkar den vara med, kom igår :)
    Blir väll att flasha sin andersson då dom lyckats förstöra den med en
    launcher som inte går att använda och segar ner plattan rejält.

    U1 pro firmware_english version.img
    416MB:2012-12-22 09:46
     
  6. themar

    themar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Så nu har barnen äntligen packat upp deras Andersson 1.0 plattor (7"). Ganska fina, fodralet är dock under all kritik, det ser ut som en jumpa-påse. Jag trodde att det skulle vara med ett finare fodral, typ ett läderfodral som är till 9,7" Andersson-plattan, som är likvärdigt Ipad-plattans. Anyway.
    Testade upplösningen me AnTuTu, och den visade att displayen är 1280x743. Trodde inte det ifrån början eftersom SIBA själva skrev 800x600, men det kan ha varit någon Copy&paste ifrån någon annan platta.
    En annan sak, som kanske är av mindre värde är att den "endast" har 5 fingrars touch-display, enligt AnTuTu. 9,7" plattan har 10-fingrars touch, man tycker att den lilla också skulle haft samma, eftersom de för övrigt har samma prestanda, både till processor, minne o.s.v., men vad skall man göra? Det är bara att gilla läget.
    Barnen blev i alla fall överförtjusta i plattorna.
    På tal om personal-rabatten i något av mina inlägg, så kan jag säga att man inte behöver känna någon som jobbar på SIBA, utan vissa företag (om man jobbar där), har avtal med SIBA, vilka avtal visar sig att de är mer fördelaktiga än att inneha SIBA-kortet, som endast ger 10% rabatt. Med vissa företagskort, kan man få mellan 15-40% rabatt på utvalda produkter, gäller dock inte samsung/ipad tyvärr, vilket är lite synd, men det är väl bara där som företaget har lite marginaler, vilket också är rimligt !
    Ha en fortsatt god jul !

    PS- Jag kommer INTE att flasha om barnens plattor, de får klara sig med deras original-firmware. Vad som händer med min (familjens) Andersson ADT 2,5 9,7" vet jag inte, men troligtvis kommer den också att ha original-firmware.
     
    Last edited: 25 dec 2012
  7. Lalle-

    Lalle- Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    De här plattorna låter rätt intressanta. Jag är ute efter en platta som kan dubbla som mediaspelare till TVn, därför är jag lite nyfiken på hur HDMIn funkar, samt om plattan klarar av de svenska play-kanalerna. Man har ju råkat på vissa androidenheter som spelar upp t.ex. svtplay väldigt hackigt.
    Någon som provat? :)

    / Jacob
     
  8. themar

    themar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    SVT-play m.m. fungerar bra, det beror på hur bra wifin är så att signalen kommer fram ostört. Eftersom dessa kan spela upp HD-film så har de kapacitet att streama ifrån play-tjänsterna också. En nackdel med denna dock är att den har en ultra-mini (eller vad det nu är) HDMI ingång, och man får ingen adapter heller till större, som man får med USB'n, så man får beställa en sådan kontakt ifall man vill spela upp film på stor-tv'n, men eftersom detta är barnens så behövs det troligtvis inte.
     
    Lalle- gillar detta.
  9. ztrindberg

    ztrindberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Troligtvis har väl de flesta redan testat men jag tänkte ändå säga att det fungerar utmärkt med 3G sticka. Bara att plugga in och köra. Testade med en Huawei 1750.

    Skickat från min GT-N7000
     
    drnashlenin gillar detta.
  10. etrash2000

    etrash2000 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Är det någon som har problem med färgåtergivningen. Min skärm visar tydliga band vid färgövergångar, ungefär som att ha en skärm med 256 färger. Tex så ser man det tydligt på färgskiffningarna på bakgrundsbilden.

    Har uppdaterat med nyaste frmware från pipo.cn men problemet kvarstår.
    Ps firmware från pipo visade sig vara samma build som det fanns innan men med annan boot-bild och några appar så jag skulle inte rekommendera installera firmware från 20121217.
     
    Last edited: 26 dec 2012
  11. etrash2000

    etrash2000 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tyvärr så funkar själva svt-appen dåligt på android sedan någon månad. Du kan gå till svtplay för att få mer info om problemet.

    Dock så kan du testa en app som heter 'play se', den funkar mycket bättre. Själva flyttet är helt ok, dock så har jag problem med skärminställningarna med för dåligt färgdjup och överdriven kontrast villket påverkar själva bilden.
     
    Last edited: 26 dec 2012
    Lalle- gillar detta.
  12. etrash2000

    etrash2000 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Superprodukt med klar brist

    Har hunnit testa lite olika saker som kan vara intresanta för er.

    :) Mikro-SD (4GB, 32GB) funkar bra
    :) USB-hårddisk (2TB) med EXT3 partioner funkar bra. Antar att även NTFS funkar.
    :) USB-minne (32GB) med FAT32 funkar bra.
    :) USB tangentbord/mus funkar bra med medföljande OTG-kabel.
    :) Bluetooth tangentbord/mus funkar bra.
    :D HDMI funkar bra (1920x1080, 1280x720) med köpt mikro-hdmi kabel. Man ser samma bild på både platta och TV:n samtidigt. Ett litet irriterande moment är att även ljudet kommer från både plattan och TV:n samtidigt. Antar att man kan ändra inställningarna någonstans.

    :) Installera firmware (från 20121217) från Pipo.cn funkar bra (dock är det samma build som den som fanns innan). Det verkar som Pipo har tagit bort den engelska versionen.

    De lite sämre punkterna
    :( Skärmen har dålig färgåtergivning (låg färg-djup). Ibland ser det bra ut men ibland så ser det ut som att man jobbar med 256 färger. För att se hur dåligt det kan vara, sök på "Color gradients" på google så bör ni se det.
    :ehm: Båda fram och bak-kameran är riktigt dåliga.

    Som slutsummering
    :teeth: Det en ganska bra platta med bra respons, bra upplösning på skärm, bra kontakt möjligheter och bra byggkvalitet. Vi får hoppas att färgåtergivningen kan åtgärdas men en ny firmware.
     
    Last edited: 29 dec 2012
    themar gillar detta.
  13. Swedroidman

    Swedroidman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    340
    Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2
    ROM:
    Global
    Senaste Google Chrome uppdateringen fungerar inte på plattan vilket är Redigt tråkigt, Även Pipo U1 och Pro varianten lider av samma fel.
     
  14. MatsGF

    MatsGF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Skulle man kunna använda en sådan här platta i stället för en Android. Tvbox?

    Skulle helst vilja köra trådat nätverk i så fall

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  15. proppen1987

    proppen1987 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    nån mer än jag som har problem med andersson plattan den första tog inte emot ladding och den andra hänge sig å går inte att starta upp..
     
  16. NoiseMaker

    NoiseMaker Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Den här tråden verkar rätt död. men lever era plattor än?
    Vilken specifik modell är det som rekas? Var det 7" eller 10" men inte 8"?
     
  17. themar

    themar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag köpte skyddsfodral till barnens 7" Andersson plattor, eftersom den påsen som följde med, gör ingen direkt nytta.
    Det fanns en sådant universalt läderfodral på dealextreme som kostar 6.50$, som ser nästan likadan som den man får till 9,7"-plattan. Den har ett hål i mitten för kameran där fram, men tyvärr inget hål för bakre kameran, med det går att stansa ut ett nytt hål.
    Se länk nedan:
    http://dx.com/p/universal-lychee-pattern-protective-pu-leather-case-for-7-tablet-pc-white-160336

    Problemet är att den inte riktigt passar. Andersson 7" plattan verkar vara lite större, än det universella formatet 7". Testade med en 7" platta ifrån Icamaxi (DMTECH) och den passade som en vante !
    Frågan är då vilket läderfodral, som passar till Andersson 7" plattan (eller Pipo U1). Helst skall de se ut som den som jag pekade ut i länken ovan. Helst bör den också vara lika billig, om inte billigare. Helst skall den passa perfekt? Man kanske borde köpt ett fodral till en 8" platta?

    @noisemaker
    Jag är ganska nöjd med den stora 9,7" plattan och barnen verkar också nöjda med deras 7" plattor (alla är andersson). Inga spela laggar och flytet är bra.
    Fick inte igång Antutu v3.0.3 på min 9,7" för att benchmarka men det kan vara kompatibilitetsproblem.
    Bra platta, ifall du frågar mig. Inte i klass med Nexus kanske, men det duger till 95% av det du dagligen använder.
     
  18. lighisse

    lighisse Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Enligt mig så undvik 8" den har sämst skärm, jag skulle aldrig köpa en surfplatta som inte har IPS-skärm.
     
  19. knutn

    knutn Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

  20. NoSubstitute

    NoSubstitute Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Minsta grabbens platta har "dött".
    Den vägrar starta oavsett vad jag trycker på. Har försökt reset. Kopplar jag upp den mot datorn känns den igen som en Rock30-enhet. Alltså som om den startar i recovery-läge. Med och utan strömsladd i har ingen betydelse. Den vill inte!

    Den låg ett par dagar iss oanvänd förra gången jag försökte få liv i den. Efter diverse fruktlösa försök fick jag plötsligt igång den! Första gången fastnade den på "Andersson", men då kunde jag döda den med ett långt, mycket långt, tryck på Power. Sedan tryckte jag igång den igen och då startade den fullt.

    I min enfald försökte jag då koppla upp den mot datorn för att försöka rensa den, men hade glömt bort att Rock-flash-programmet är rätt handikappat och saknar en mängd funktioner som övriga Android-recovery-program har (jag äger bland annat en Nexus 7 och en HTC Sensation). Så när jag startat om den i recoveryläge vägrade den att komma ur det läget.

    Rock-recovery-programmet verkar känna igen plattan men jag har ju ingen firmware, så jag kan inte testa flasha om den. Det känns högst osäkert att plocka någon av de som verkar finnas just nu, då man får väldigt olika besked på olika forum om hur pass väl de fungerar.

    Tyvärr har plattan åkt i golvet för hårt en gång, så det finns en spricka i glaset. Annars hade jag med säkerhet kunnat lämna in den på Netonnet.

    Just nu ligger den undanstoppad, i hopp om att batteriet ska dras ut och att jag kan kick-starta den igen när jag trycker i strömsladden om ett par dagar. Lite samma beteende har de andra två plattorna också uppvisat. Alltså, de startar inte när man trycker på Power, men drar igång så fort man trycker i strömsladden, även om det finns gott om ström i batteriet.