Fråga: Andersson Sm@rt-TV 3.0

Diskussion i 'Mediaenheter & TV-apparater' startad av daltemyr, 13 nov 2013.

  1. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Produkten är en dongel som gör om en "dum-tv" till en "smart-tv" genom att man pluggar in den i ett av tv:ns HDMI-uttag och ansluter till sitt trådlösa nätverk, i princip är det en surfplatta utan skärm alltså. Den finns att köpa på Siba för ett ganska överkomligt pris. Är det någon som har några erfarenheter av denna enhet? Innehållet i den manual man kan ladda ner från Siba och även det faktum att Siba döpt om den till sitt eget produktnamn "Andersson" gör mig lite misstänksam och får mig att tro att det är något kinesiskt eller koreanskt halvdant skräp, men man vet ju aldrig, och idén är ju inte så dum, gör om TV:n till en 42" Android 4.2-tablet, Det är bara möjligheten att peka på skärmen som fattas....
     
  2. Trhuster

    Trhuster Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2012
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

  3. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Ska köpa en sovrumstv på siba i helgen och funderade på att köpa en sån Andersson-sticka till. Har en Minix Neo X5 i vardagsrummet som jag köpte från kina som funkar klockrent. Är det någon nackdel med denna sticka från Andersson om man jämför med stickor i samma prisklass från kina? Hade helst köpt en box typ x5 med nätverksport då man hört hur dåligt wifi funkar på dessa men denna kanske är ok?!
     
  4. Trhuster

    Trhuster Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2012
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Mycket bättre wifi på Minix X7 för den har extern antenn och 2.4/5ghz.

    http://youtu.be/aSQ_wrA49ak
     
  5. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Är wifi katastrof på andersson 3.0?
     
  6. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag gick och köpte en en sån där på vinst och förlust igår, och hittills känns den klockren. Det där med WiFi:t är inget problem för mig, eftersom TV:n står ganska nära min router. Jag trodde först att det var ett problem eftersom den inte ville logga in på mitt nätverk, men det vissde sig bero på det där tillbehörstangentbordet som gärna vill studsa lite i tangenttryckningarna, så det vart fel WPA-nyckel först.
    Det är Android 4.2, men dom har lagt in en konstig launcher så det ser inte alls ut som man är van vid med en Android-enhet. Jag antar att meningen är att det ska vara möjligt att använda stickan med enbart den medföljande ganska enkla fjärrkontrollen. Annars var det inga problem alls att få in VLC, youtube, firefox, chrome, etc. Just att man har full tillgång till Google Play gör att man kan skräddarsy den här spelaren mycket mera än med motsvarande burkar med fast firmware. Eventuellt skulle man iofs kanske leta efter nå alternativ rom att lägga dit. Men det där Andersson-tangentbordet man kunde köpa till var förvisso litet och smidigt, men kvaliteten på knapparna är undermålig, det blir alldeles för ofta dubbelstuds.
     
  7. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Blev "bara" en tv igår. Kändes onödigt att chansa på wifi då jag vet att det är lite halvdant i sovrummet. Mobilen tappar kontakten med routern rätt ofta.
     
  8. grubblare

    grubblare Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2009
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Klarar denna av att spela upp en dvd / blueray i iso-format från en NAS?
    Skulle helst vilja att den fixade att spela upp det utan att man behöver packa upp rar-filerna men gissar att det kräver lite mer?
    Tips på mediaspelare som är fläktlösa som fixar detta är jag intresserad av!

    Sent from my LT25i using Tapatalk
     
  9. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Hittar du en app på google play som klarar det så är det bara att installera den. En variant kan annars vara at först leta upp en smb-klient och tanka ned iso-filen till dongeln, och därefter tank ner och köra nåt som kan spela isofiler.
     
  10. TheSoleBulge

    TheSoleBulge Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon mer som hunnit testa denna? Är det verkligen möjligt att köra allt från Google Play inklusive HBO Nordic?
     
  11. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Bortsett från att de har lagt dit en skitful launcher som påminner om användargränssnittet på en videospelare från förra seklet så är det en vanlig Android 4.2 som ligger på stickan. Det finns en direktkoppling till Google Play, och man kan ladda ner och installera allt man kan hitta där. Givetvis har ju apparna begränsningar med vilka enheter de vill bli installerade på, och en del appar går inte att installera av kompatibilitetsskäl, exempelvis var det någon app jag hittade som inte gick att installera eftersom stickan saknar kamera, men det är ju inget som är unikt för den här stickan. Jag har inte provat HBO eftersom jag inte har något konto där, men det kanske någon annan har. Jag ser ingen direkt orsak till att det inte skulle gå att installera.
     
    TheSoleBulge gillar detta.