Android 2.1 släppt i sverige - Spica i5700

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av robben, 4 april 2010.

1. bev

bev Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    galaxy s5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    galaxy s5
    Jag installerade NPS 1.4 kopplade i telen och kollade så alla drivisar vart installerat o fungera sedan startade jag om och körde en uppdatering. Helt otroligt jag har försökt på min vista dator hela förra veckan men inte lyckats. så nu provade jag på en annan vista dator som inte har några andra usb grejer installerade

2. Adyzz

Adyzz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Lyckas inte få det att funka riktigt :S Första försöket laddade den ner allt, stod på 100% aslänge (30min+) så jag avbröt och testa igen, samma sak då. Startade om tele+dator då hittar inte NPS min telefon :( Hjälp någon? NPS hittar "Samsung Android USB Modem" och ingenting annat :( Att flasha med Odin är inget alternativ, vill inte bryta garantin :neutral: Har vista btw.

Edit: Har kommit lite längre nu, NPS hittar tfn och jag trycker på uppdatera. Då kmr det upp "Det går inte att ansluta till servern. Uppgraderingen kan inte fortsätta." Hjälp någon? Kör NPS 1.5 har testat 1.4 också. Fortfarande Vista, på W7 säger NPS samma sak.

Last edited: 21 april 2010
  3. eljonas

eljonas Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

uppdaterat med win7

Hej.

Första postningen så be gentle! :)

Fick min i5700 igår och blev glatt överraskad över att 2.1 fanns från Samsung.

Uppdateringen gick sådär. Använde win7 på en ny HP-laptop + senaste pc studio från samsung. Fick börja om ett par gånger - studio verkade ha problem med att hämta filerna från nätet. Fick också köra recovery "volym ner + kamera + power" och starta om uppdateringen en tredje gång, men det går alltså att köra från win7 och originalmjukvarorna enbart.

Nu ska jag frossa i allt man behöver "spicea" upp telefonen med! :cool:

4. zofo

zofo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag gick den långa vägen med min uppdatering....lämnad ein den på Elgiganten som skickade iväg den (kostandsfritt) och uppdaterade den åt mig. Tog 1 vecka men slapp sitta o slita med jvla NPS o skit.

En fråga bara, i och med 2.1. När jag går in och ska skruiva meddelanden och trycker för att få fram kontakter så står det "inga kontakter med telefonnummer", detta trots att jag har importerat in mina kontakter från sim kortet. Får alltså upp dem i lista i telefonboken med ej när jag ska skicka meddelanden.. vad kan detta bero på? Lösning?

mvh

5. Lukas

Lukas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Se om detta hjälper: Välj kontakter och tryck på meny-knappen -----> visa grupp -----> ditt Gmail-konto och bocka för "System Group My contacs" och "alla andra kontakter" . Bocka för även rutan utan funktionsbeskrivning. Tryck på klar.

6. gousothefirst

gousothefirst Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej! Jag fixade android 2.1 till min olåsta samsung spica, så här gjorde jag.

jag följde alla instruktioner som står på samsungs hemsida med usb-felsökning med mera, ta ut sim-kortet med mera.

jag använde win xp och programmet från samsung.se
    klicka på hämta uppdaterinen
    klicka på installera.
    första försöket misslyckades jag...
    andra försöket så när det står att programmet intsalleras så stod den på 0% i 5-15min så stängde jag av mobilen och höll in volym ned + kamera + power knappen och då kommer de upp en display downloding och då började 0% mätaren o installera o 3min senare hade jag android 2.1 i min mobil..

hoppas detta hjälper er att få 2.1

har ni fler frågor så ställ dem ..

PS
    jag har pratat med samsung support o de står tydligt o de säger att win 7 funkar inte med samsung studio...

försök o hitta nån med xp eller vista...

/Niklas

7. zaim

zaim Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skulle vara tacksam om länk till sidan där man ser hur man gör!

8. gousothefirst

gousothefirst Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

gå in på www.samsung.se länst ner står de med en relatift stor ikon. "uppgradera galaxy spica"

"""

http://www.samsung.com/se/content_services/?pid=se_home_subbanner4_galaxyspica_190410

"""

sedan väljer du din mobil "spica" sen läser du o klickar dig vidare.

om du inte hittar så står de så här:

"Galaxy Spica - Uppgradering
    Galaxy Spica finns nu med senaste versionen av Android 2.1, ett nytt användargränssnitt och ett flertal förbättrade funktioner. Vissa varianter av Galaxy Spica går att uppgradera direkt. För andra versioner är uppgraderingen tillgänglig senast i mitten av maj.
    Är du osäker på vilken version just din Galaxy Spica har, kontakta Samsungs kundtjänst på 0771 – SAMSUNG.
    Innan du uppgraderar din telefon ber vi dig att försäkra dig om att:
    du har satt Galaxy Spican i ”USB-felsökningsläge”, gör detta under: inställningar-program-utveckling bocka i ”USB-felsökning”
    göra en backup på din telefon. Om du inte gör en backup riskerar du att förlora all information i mobilen.
    du har PC: Microsoft® Windows 2000, Windows XP eller Windows Vista™.
    du har en USB-kabel att koppla mellan din dator och din telefon.
    du har uppkoppling till internet.
    du inte har SIM kort i telefonen.
    du har laddat batteriet på telefonen. "

klicka på "sätt igång"

då kommer detta medelande upp

"Du har väl inte glömt att göra backup på din telefon?
    Om du inte gör en backup riskerar all information i telefonen att gå förlorad.
    Ja, fortsätt guida mig"

sen som sagt läs allt i NPS.

men de jag gjorde som va avstickande var att när den står på 0% och i installerings läge så stäng jag av min mobil och höll in "volym ned + kamera + power knappen" och då började mätaren starta och de tog kanske 3min så hade jag android 2.1

9. zaim

zaim Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tack!! ska prova när jag kommer hem.:D

10. Pjodor

Pjodor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Vad heter den versionen och är det någon som vet om det är nån skillnad mot JD1?

11. hjulben

hjulben Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hämtade programmet New PC Studio på Samsungs hemsida, pluggade in telefonen och klickade på uppdatera. Identifierade fint och hämtade uppdatering, men under installationen sket det sig och jag fick felmeddelande och anvisning om "nödåterställning" tror jag det stod. När nödåterställningen var färdig så var 2.1 installerad!! :)
    Körde WinXP

12. mixxno

mixxno Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Jag testade NPS 1.3 och 1.4 först men sedan lyckades uppdateringen med den läckta NPS 1.5:an. Dock måste man rensa ut allt skräp av de gamla innan man installerar NPS 1.5. Inte ens då gick det första gången. Jag kom till "nödåterställning" i steg tre (tror jag). När det sedan hängde sig på Samsung-loggan gjorde jag som någon annan beskrivit i tråden, jag lossade batteriet och gjorde en omstart och startade om NPS 1.5. Sedan stod det något om att det inte gick och jag höll på att ge upp. Då helt plötsligt började den uppdatera. Vilken lycka!

Gjorde uppdateringen på sonens nyinköpta Spica, själv sitter jag med en Galaxy i7500 :-(. Jäklar vilken skillnad på rapphet mot min. Skulle gärna byta...

Jag kan även tillägga att jag kör windows 7, 32 bitars. Inga problem!

13. marcuspresident

marcuspresident Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Men när man kommer dit så kopplar ju telefonen "ur" sig från datorn. Den kommer inte upp. Känns inte av utav datorn...

14. pjb

pjb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Precis samma problem som jag har haft.
    Köpte en i måndags på Phone House och tänkte uppdatera den direkt till Touchwiz 3.0 + Android 2.1 innan jag börjar använda den.
    Den hämtar 114MB uppdatering men när den ska installera så kopplar den bort telefon.
    När jag sedan gör nödåterställning så hämtar den igen men kan inte installera. Den verkar inte hitta telefonen.
    Har NPS 1.4, den senaste enl uppdateringsfunktionen.

Så jag var i kontakt med Samsungsupporten i fredags och de sa att ja skulle lämna in den till en auktoriserad Samsung service.

15. vargen

vargen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

1.5 är senaste :)

16. johkro

johkro Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej! jag är ny här på forumet och har inte hunnit läsa igenom allt. Men det jag vill komma til är att när jag uppgraderade min spica till 2,1 så blev det väldigt lite telefonminne kvar. Var bara 113 mb, vad jag minns så var det runt 180 med 1,5? Kräver 2,1 så mycket mer eller har det hänt nåt på vägen för mig??

Tack på förhand!!

17. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Det är så, 2.1 är installerat på ett annat sätt som stjäl ca 50mb extra.

/qsec

18. NinaS

NinaS Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Måste bara hålla med om att det var ett jäkla bök att få in 2.1 i telefonen, det tog nog en hel dag att få in den och det som funkade då var Telias version (eftersom jag har en Telialur) som det länkas till på sidan 7 i denna tråd. Men jag fick ändå köra om det hela två gånger, andra gången körde jag programmet som administratör.
    Blev smått trött då jag sen upptäckte att WiFi inte fungerade lika bra som innan, telefonen har svårt att hitta vårt nätverk som är WPA/WPA2 skyddad. Om jag är inne i inställningar för WiFi så står det efter ett tag att jag är Frånkopplad så störande eftersom jag använder vårt trådlösa väldigt mycket! Den har verkligen problem med att hitta nätverket, jämfört med förut då den kopplade upp sig direkt!
    Nån som har upplevt samma sak?

Vet inte än om jag är nöjd med uppdateringen eller inte...

19. Pjodor

Pjodor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Vet inte om det kan vara problemet, men det brukar inte fungera något bra om nätverkets namn har ett mellanslag i sig. Alltså om nätverket heter "Nätverk 1" så testa att döpa om det till "Nätverk1" istället. Jag hade problem med att ansluta till mitt nätverk pga detta.

20. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    WPA2 problemet är känt sendan tidigare, har du dolt ssid?
    Om det är så funkar det som det skall om du brodcastar det.
    Sen kanske man inte vill ha det så....men jag hade samma problem och orkade tillslut inte med det längre.

/qsec