Android 2.2 (FroYo) Stock Launcher

Diskussion i 'Legend' startad av magkliarn, 10 dec 2010.

  1. magkliarn

    magkliarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Precis som många andra har jag nu uppdaterat min käre Legend till FroYo, och överlag är jag väldigt nöjd!

    Dock är jag lite besviken på en sak, och det är att HTC verkar struntat i att lägga in stock launchern till FroYo. När jag köpte min Legend med Éclair var både Sense och stock launchern installerade, så att man kunde byta dem emellan. Detta är alltså inte längre fallet i och med uppdateringen till 2.2 - de har bara lagt in Sense.

    Just själva stock launchern var en av de stora anledningarna till att jag såg fram emot FroYo, då denna blivit ganska omgjord och enligt mig snyggare än Sense.

    Så - min fråga är helt enkelt om det går att fixa in stock launchern till FroYo (2.2) nu såhär i efterhand? Utan root ska väl tilläggas, jag är inte intresserad av att byta ut en hel ROM utan vill bara ha in just själva launchern. Går det att fixa med en .apk-installation eller dylikt?

    Tack på förhand :)
     
  2. JonasD

    JonasD Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Du kan ladda ner Gingerbread launchern från market.
     
  3. Blup

    Blup Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Med Launcher pro kan du byta ut dockan till Froyo..
     
  4. magkliarn

    magkliarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag vet att man kan göra på båda dessa sätten, men det är fortfarande inte riktigt samma sak som stock. Ingen som vet alltså? Känns som det borde vara fler än jag som upptäckt detta :S
     
  5. resorb

    resorb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Dum fråga kanske, men hur bytte man mellan Sense och stock launchern i Éclair?
     
  6. Huppen

    Huppen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Man tryckte på Home-knappen (huset).
     
  7. magkliarn

    magkliarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Ladda ner valfri app som kan byta mellan olika launchers, Home Switcher exempelvis.

    [​IMG]
     
  8. Huppen

    Huppen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    En app som tar plats att trycka på eller en inbyggd knapp att trycka på?
    Vad är fördelen med Home Switcher?
     
  9. Blup

    Blup Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Med home switcher är det bara att öppna upp appen och välja vilken man vill ha. Annars måste man först gå in och rensa standardinställningar, vilket visserligen har blivit smidigare med 2.2 än vad det var innan.
     
  10. Huppen

    Huppen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ah, ok.
     
  11. Fredde08

    Fredde08 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Man behöver fortfarande launchern/home:en, Med home switcher appen kan man ju bara välja "home/launcher" och froyo:s orginal är ju inte inlagt på telefonen så det hjälper ju inget.. :P
     
  12. magkliarn

    magkliarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Glad att du noterade precis samma sak jag frågade efter i början av tråden.

    Nu undrade dock resorb hur man bytte i Éclair. Jag vet inte om det är så på alla HTC:s versioner, men min Éclair-firmware innehöll iallafall från början både Sense och Stock. FroYo gör det inte. Vilket jag också skrev. I början. Av tråden.

    Det bör gå att fixa på något sätt tycker jag. Det enda jag kunnat hitta i närheten av detta är en hemsida som tar upp exakt samma sak, och som har lagt upp FroYo-launchern som en .apk-fil som man bara kunde ladda ner till mobilen och installera som vilket program som helst. Dock var detta till HTC EVO 4G och launchern verkade vara anpassad just till den för menyn såg helt skum ut, som om den var gjord till en telefon med mycket större skärm (vilket 4G också har, i jämförelse med lilla Legend). För den som är intresserad är hemsidan här:

    http://www.goodandevo.net/2010/08/get-the-real-android-22-launcher-on-your-htc-evo-4g.html

    Kunde inte nån vänlig själ ta och fixa en som passar till Legend också? Förstår inte varför ingen reagerat på detta än i samband med uppdateringen.
     
  13. Blup

    Blup Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har tänkt på det, att Froyo inte har stock launchern som Eclair hade. Dock har jag alltid och kommer förmodligen alltid att använda Launcher Pro, då det är ett sånt underbart flyt i nämnda launchern jämfört med Sense.
     
  14. Ijey

    Ijey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Reagerade på det här också, men inte lyckats hitta någon som fungerar än..
    Har provat ett antal där alla haft samma problem som du beskriver (de flesta apk:arna är väl förmodligen samma). Vad för telefon med froyo kan man tänka sig ha en stock launcher som passar vår kära legend?
     
  15. magkliarn

    magkliarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Äntligen en själsfrände! :P

    Jag mailade faktiskt HTC bara för någon minut sen nu om varför de valt att inte inkludera stock launchern, om det ens var ett medvetet val. Får se, svaret lär väl komma imorgon förhoppningsvis :)
     
  16. Nordis

    Nordis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Varför inte bara roota??
     
  17. magkliarn

    magkliarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag kommer förmodligen ge mig på det någon gång inom en snar framtid, jag var helt klart inte helt nöjd med 2.1 men eftersom jag visste att 2.2 var runt hörnet tänkte jag vänta och se om det blev någon större förbättring. Vilket det också var - om man nu bara kunde få möjligheten att köra stock launchern.
     
  18. Ijey

    Ijey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Oh sweet stock beauty!
    http://db.tt/8X69YVM
    Bara att installera, verkar flyta på riktigt bra också :D
     
    samuelsundin och magkliarn gillar detta.
  19. Madito

    Madito Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 dec 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Någon annan som testat denna? Funkar den som den ska? :)
     
  20. magkliarn

    magkliarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Ja, där ser man. Helt klart den bästa versionen än så länge - synd bara att telefonknappen i docken inte funkar på denna heller. Står "Programmet är inte installerat på din telefon" när man trycker på den.

    Sen har väl vanilla FroYo en annan lockscreen också? Kan man fixa den på något sätt tro?

    UPPDATERING:
    Jag fick svar på mitt mail nu från HTC, där de skriver följande:

    "As you are probably aware, the response and feedback about our HTC Sense UI has been overwhelmingly positive. As a result we have standardised the UI across all firmware updates."

    Vi kan alltså säga godnatt till alla drömmar om att de skulle pusha ut något annat än Sense i sina framtida uppdateringar.

    Börjar jag lukta mig till lite root snart eller...?
     
    Last edited: 15 dec 2010