Android 2.2 (FroYo) till u8100??

Diskussion i 'U8100/U8110 & U8500' startad av Renato, 1 sept 2010.

  1. Renato

    Renato Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Last edited: 1 sept 2010
  2. Raum

    Raum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tror inte den kommer... Det är ju trotsallt en budget tele...
     
  3. Chinisiba

    Chinisiba Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har ryktats att den skall komma...den som lever får la se.
    Svårt att se varför dom inte skulle upgradera den ifrån 2.1 > 2.2. =/
     
  4. Marvin-Ior

    Marvin-Ior Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    lågbudget kanske inte är högprioriterat, men jag tror nog att den kommer... men kanske inte inom kort.... bara ringsignalen inte är stegrande å inte fördröjd... samt apparna på sdkortet så är jag nöjd :P
     
  5. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Just det där kanske jag kan ordna i 2.1. Gjorde en liten egen app2sd variant för en annan telefonmodell för ett tag sedan och som det ser ut finns förutsättningarna för att köra det även på Huawei:en.

    Den är mycket enklare än app2sd eftersom den inte kräver någon partitionering på sd-kortet utan monterar en disk-image i valfri storlek som man senare automonterar på /data/app i init.rc.

    Det blir naturligtvis en viss performance hit att lägga app:arna på SD-kortet men eftersom dalvik-cachen fortfarande ligger i NAND så var skillnaden iaf på den modell jag labbat med tidigare försumbar.

    Funkar det som jag tänkt så kommer det i RLS3 av min custom rom.
     
  6. Renato

    Renato Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag vill också ha app2sd funktion. men inte beredd att rota mobilen för att få den..
    Kan få massa andra buggar på köpet..
     
  7. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Vad grundar du det påståendet på?
     
  8. Marvin-Ior

    Marvin-Ior Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    låter bra det. väntar i med hög förväntan... kan du även fixa det med ringsignalen tror du? å ställa in delayen på 0 (har inte ringt i telen sen uppgraderingen till din rls2, ifall du redan gjort det)
     
  9. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Tror jag har fått till det nu. Det var lite krångligare än väntat eftersom den telefon jag labbat med tidigare (en hackad Windows mobil) alltid hade sd-kortet monterat tidigt i bootproceduren.

    Nu har jag dock lärt mig en del nya saker om hur init.rc fungerar och hur man talar om för vold att man redan monterat SD-kortet.

    En biverkning av detta hack blir att man inte längre man montera SD-kortet via USB-kabeln på vanligt sätt. Det går dock att gå runt problemet med ett app som heter Dual Mount SD Widget. Det är dock en betalapp som kostar hela 1 dollar.

    Just nu har jag allokerat 512Mb på SD-kortet för appar och mer än så är det nog meningslöst att allokera eftersom man har en viss begränsning i att dalvik-cachen ligger på NAND. Gjorde en snabb beräkning med utgångspunkt från de appar jag har installerade och storleken på dalvik-cachen och kom fram till att man nog slår i taket vid ca: 450 Mb appar jämfört med ca: 133Mb appar om man håller sig till utrymmet i NAND (förutsatt att man kör min custom ROM, annars hamnar man på ca: 116mb)

    Jag har inte justerat något sådant. Mig veterligen finns det ingen inställbar delay för hur lång tid det tar innan det börjar ringa. Jag har inte heller tänkte på om det är stegrande ringsignal men om det är det så borde det finnas ett värde i någon .apk som man borde kunna justera. Dock har jag försökt labba lite med Phone.apk tidigare och det är ngt Huawei specifikt med den som gör att apktool slänger ur sig massa varningar och dessutom force close:ar alla modifierade Phone.apk jag försökt med.
     
  10. Renato

    Renato Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det jag har läst om andra som har rootat sina telefoner.
    Inte med din då. Som jag inte har provat din så vet jag inte om några buggar.
    Jag menade inget illa. Bara att för tillfället är jag alldeles för feg för att testa och väntar på 2.2..

    Men som min nyfikenhet är väldigt stark, så kommer jag tillslut testa.
    ___
    Edit: Tittade lite på ditt inlägg https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=19734
    Och verkar väldigt intressant..
    Har du fått nån bugg rapport av andra användare?
    Funkar allt som vanligt förutom nya funktioner?
    Är den färdig?
     
    Last edited: 3 sept 2010
  11. Marvin-Ior

    Marvin-Ior Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag har inte märkt nån bug... om så fallet vore, så ärä ju bara att kasta in originalet igen
     
  12. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Det kommer en ny release snart. Dock kommer den nog att kunna installeras rakt över RLS2 utan att radera data för jag har bara uppgraderat Launcher Pro samt lagt till min hemmasnickrade APPS2SD lösning (som faktiskt verkar fungera helt perfekt än så länge).

    Det har kommit ut en 2.2 rom till U8150 nu som jag skall ladda ner och labba med. Tydligen har man fått igång den på U8110 iaf även om inte allt fungerar.
     
  13. avindal

    avindal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Najs. Fast det är ju lite skillnader mellan 8100 och 8110 också (t ex wifi-chippet om jag förstått det hela rätt)
     
  14. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Just när det gäller U8110 vs U8100 så tror jag det bara handlar om att byta Wifi firmware men jag har inte forskat så mycket i det.

    Det som oroar mig lite är att de har problem med ljudet när de kör U8150 firmware. Just libaudio.so är en av de viktigaste att vi har en som funkar med 2.2 och vår hårdvara för att det skall vara någon ide. En telefon utan ljud är, tja... ingen telefon. Vissa andra lib:ar som för gps och interface:et mot telefonhårdvaran (det som kallas RIL i HTC världen) kan man lite tur använda 2.1 lib:arna i 2.2.

    Men jag skall testa lite när jag får tid. Förmodligen är jag klar och nöjd med RLS3 av min custom 2.1 rom så jag behöver nog inte lägga mer tid på den. Så att testa att få fart på Froyo är nästa projekt på listan. Skiter det sig så har jag sedan tidigare de-odex:at en Wildfire rom som det skulle vara kul att försöka porta till Huawei:en. Den kör ju 2.1 så det borde gå att plocka hårdvaruspecifika lib:ar från original rommen.
     
  15. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Antar att du syftar på pulse mini forumet på modaco.com... Där finns det tyvärr folk som drar förhastade slutsatser och skapar trådar baserat på dessa. Både vad det gäller recovery image och root:ning.

    Att root:a dessa telefoner innebär att man lägger in två filer.
    /system/bin/su som är kommandot man använder för att få root behörighet (superuser)
    /system/app/Superuser.apk som är en tillhörande app som gör att man får egen kontroll över vilka app:ar som skall få utnyttja detta.

    Detta i sig introducerar inte buggar. Visserligen använder superboot image:en i pulse mini forumet en gammal su version och personligen tycker jag att installationsskriptet den kör har lite onödiga konstigheter för sig men jag tror ändå inte att den i sig ställer till något.

    Att flasha en recovery image gör att det finns ett alternativt system att boota till och det ligger på sitt eget utrymme på flashminnet och påverkar i sig INGET i den vanliga installation. Trots detta finns det tyvärr de som påstår motsatsen i pulse mini forumet.

    Det som däremot kan ställa till det är vad man kan göra med dessa två verktyg (root och recovery image) om man inte har koll på hur saker och ting fungerar.

    Det som är unikt (vad jag vet) med Huaweis installationer är att den har en cd-iso på /data partition. Det är den monteras när stoppar i USB-kabel och bl.a. sköter USB-montering av SD-kortet. Tar man bort denna t.ex. genom att göra en wipe i recovery image:en, ja då slutar USB-montering att fungera (dock inte i min custom ROM då jag hittat en väg runt detta). Normalt sett på en android telefon så tömmer man hela /data partition om man vill återställa den till grundinställningarna, dvs till det skick den var när man plockade den ur kartongen.

    Kör du min "superboot" ro lägger den in en nyare "su" och dessutom en patchad Market. Den gör absolut inget annat. Vill du bara root:a telefonen så kan man faktiskt lägga in en recovery image och installera Superuser app:en via "Install zip from sdcard" funktionen. Då laddar man ner eclair versionen av Superuser app:en härifrån http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=682828.

    Jag har inte testat den metoden men jag har kollat i update skriptet som ligger i den zip-filen och insett att det är så det är tänkt att man skall använda den.

    Nej, ingenting... Men jag vet inte heller hur många som testat den. Den funkar iaf klockrent för mig.
    Ja.
    Det vet man aldrig men just nu har jag inga planer på att ändra något mer. Jag har lite andra saker jag vill testa som att få fart på Froyo och/eller porta en HTC Wildfire rom.
     
  16. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Skriver detta med Android 2.2 i telefonen.
    :)
     
  17. vEX

    vEX Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Fungerar bra? Eller är det samma problem som rapporterades på modacos forum?
     
  18. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag har inte hunnit kolla så mycket i Modacos forum men de enda problem jag hittat är att Wifi inte fungerar och att skärmen är lite dåligt kalibrerad så det är svårt att komma åt saker längst till vänster och högst upp.

    I övrigt verkar allt fungera. Har testat ljud, gps, G-sensor, compass, telefonsamtal m.m.
     
  19. Renato

    Renato Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    :D Nu börjar det bli intressant :D
    :teeth: Fan va glad jag blir :teeth:
    Tack för ditt hårda arbete..
    Rapportera vidare.. Ändå detta topic var om 2.2 och ifall du är snabbare än huawei så är det bara bra :D
     
  20. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Fortfarande har jag inte hittat några andra brister än att wifi inte fungerar och att kalibreringen är lite "off". När det gäller kalibreringen så finns det en kalibreringsapp i originalrommen som jag skall prova att lägga in men då den är odex:ad i original-rommen så måste den de-odex:as först. Ska göra det när jag får tid. När det gäller wifi vet jag inte säkert vad som behöver göras. Jag måste undersöka det lite mer noga. Problemet med wifi är att det är beroende av en kernel modul (.ko) och en sådan måste normalt sett kompileras för den version av kärnan som man ska köra den mot så det går inte att plocka en från original-rommen och använda den i den nya eftersom den nya kör kernelversion 2.6.32 till skillnad mot den gamla som kör 2.6.29.

    Hursomhelst så ska jag ladda upp en beta version av det jag har än så länge om någon är sugen på att testa.