Android 2.3.4 (Gingerbread, CyanogenMod7, CM7.1.0).

Discussion in 'Blade' started by fellow, Feb 16, 2011.

1. hace

hace Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

2. Plexx

Plexx Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Asså det suger ju att man måste typ wipa allt för att köra in nya Green V4 även fast man bara kör en uppdatering.

kan bli att man hoppar tillbaka till en ren CM nigthly igen

3. Lurven

Lurven Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Ingen som vet?

Eller är det bara att lägga in v4 på sd kortet på en ny telefon och sedan hålla i knapparna och släppa enligt ordning?

4. Saibot

Saibot Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Nej, läs Psyloid's första post i hans tråd, där står det exakt hur du ska göra.

5. Lurven

Lurven Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Alltså tvärtom? MENU, VOL+, POWER tills den startar? Jag behöver alltså inte låsa upp telefonen eller göra några andra modifikationer innan?

Är det alltså v4 som gäller nu eller ska man satsa på SS? Det här är första gången jag uppdaterar en telefon kan tilläggas.

Last edited: Jun 7, 2011
  6. Saibot

Saibot Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Hmm, vi tar allting från början.
    Har du en GEN1 eller en GEN2 Blade?

7. Lurven

Lurven Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Ingen aning antar att det är Gen2 då telefonen är rätt ny.

Hittar förresten ingen /sdcard på telefonen när jag har den inkopplad till datorn. Eller ska jag bara göra en ny map vid namn Image på Flyttbar Disk?

Får inte skiten att funka provade att skapa en mapp vid namn image, stänga av mobilen och sedan sätta på med Menu vol+ och power men den startar bara igen med Android loggan och sedan Comviq loggan.

Last edited: Jun 8, 2011
  8. Saibot

Saibot Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Ladda ner Mr. Pigfish på Market för att verifiera att det är en GEN2 isåfall, vart köpte du den?

Det finns många fina guider här på forumet hur man installerar en ROM, bara så du vet. Föresten, har du installerat ClockworkMod Recovery? För det måste du göra innan du kan börja trycka "Menu vol+ och power". :)

Annars har ju också vår ZTE-Gud kallt_kaffe gjort en liten .apk som du bara behöver installera, och så vips! så har du Clockwork installerat.

EDIT: OneClickRecovery heter den, bara å söka.

Lurven likes this.
  9. Lurven

Lurven Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Fixade de nu genom att ta ur batteriet. Så nu ska jagg alltså ladda ner OneClickRecovery från kallt_kaffe och installera för att sedan boota med menu vol+ power?
    Gjorde enligt instruktioner. Tryckte backup och väntade för att sedan reboota. Sen startade jag med menu vol´power men den bootas som vanligt iaf.

10. pete

pete Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

TPT och clockworkmod är två skilda saker. Stock gen2 lurar har per default inte TPT funktionalitet så du kan trycka power vol+ hela natten utan resultat. :P
    Som du säger, om din lur är ny, så har du troligtvis gen2, men som Saibot säger så är det bara att verifiera med mr pigfish för säkerhets skull. Tror alla lurar som sålts med 2.2 från början är gen2. Så det är nog clockworkmod som gäller för dig men det är enkelt också så fort man fått lite häng på det, dock bäst att läsa instruktionerna både en och två gånger så det inte blir nå skit av det hela.

När du sedan installerat clockworkmod, för att boota in i recovery är det power och vol- som gäller. Men som sagt, läs instruktionerna noga.

11. Lurven

Lurven Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Körde facotry restet/wipe med och nu startar telefonen som ny i 2.2 även fast jag använder menu vol+ power. Måste lägga OneClickRecovey igen tillsammans med astro.. Vad är det mer man ska klicka på inne i OneClickRecovery?

Edit: Hur jag än gör så startar den som vanligt eller kommer jag tillbaka till Clockworkmod recovery. Körde home vol - och power nu men då fastna den när android kommer fram.

Edit2: Läste bakåt i tråden och stog att man inte skulle packa upp romen om man har gen2. Ser just nu en grön ring snurra omrking ;)

12. Letalis

Letalis Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

jag gjorde lite snabb tester med gpsen och fick inte några omstarter.

vet mer senare idag då jag behöver gps navigationen.

13. Red Beaver

Red Beaver Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hade problem med omstarter med green v3.1 men med v4 är Kallt Kaffes gps fix tydligen inkluderad. Testade idag påväg till jobbet i ca 20 min och då fungerade den felfritt, jämfört med v3.1 där jag fick 2-3 omstarter medan jag använde den.

14. pete

pete Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Som sagt, bäst att sikta in dig på clockworkmod, power + vol- för att boota in där om du nu gör det manuellt, finns ju även rom manager som ska vara ännu lättare antar jag, dock aldrig provat. Väl inne i clockwork kör du wipe på allt och flashar in rom zip filen (utan att packa upp ja, tror du refererar till /image foldern när du pratar om att packa upp? den gäller endast för TPT). Försäkra dig om att romen fungerar till den gen du har, men om du har gen2 ska det inte vara några problem med cm7 då det är det enda den stödjer numera.

15. Reborn

Reborn Teen Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P30 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P30 PRO
    Tja!

Jag är nybörjare och kör med Telias 2.2 Froyo original.
    Måste jag roota och göra ngt annat för att köra detta uppdatering eller bara göra det som beskrivs på början i tråden?

16. slaktaren

slaktaren Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag instämmer med reborn i hans frågeställning. I första inlägget i denna tråden verkar det hela jättesimpelt, tanka hem cyanogenmod 7.0.3 TPT-> lägg på sdkort->starta telefon genom att hålla in några speciella knappar och sen installeras 2.3 och det är klart.

När jag dock läser runt i alla andra guiden samt wikin på cyanogens hemsida är det tvärtom rätt krångligt beskrivet med en massa program jag måste installera på datorn och ganska många steg. Dessutom står det i en av länkarna i första inlägget "GEN2 ONLY!!" och jag tror min telefon är gen1? Vad gäller egentligen? :)

17. Saibot

Saibot Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Okej, nu skriver jag en liten snabbguide här.

1. Ladda ner och kolla med Mr. Pigfish om din telefon är en Gen1 eller en Gen2.
    2. Roota din Blade med z4root, sedan så ladda ner och installera kallt_kaffe's OneClickRecovery app.
    3. Ladda ner den rom du vill använda, och lägg in det i minneskortet. (Kolla att MD5 Sum stämmer med källan där du laddade ner den! Viktigt!)

Sedan är det bara att följa guiden längst ner på sidan ; http://wiki.cyanogenmod.com/index.php?title=ZTE_Blade:_Full_Update_Guide

Gen2 guide:
    http://android.modaco.com/content/z...-custom-rom-on-the-zte-u-v880-or-gen2-device/

Gen1 guide: http://android.modaco.com/content/z...o-install-a-custom-rom-on-the-zte-blade-gen1/

Lycka till.

18. swanden

swanden Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

slängde in green v4 nyss och det är en stor skillnad mot gammla rc4. Men nyss så frös telefonen när jag öppnade madeli:s app:( Annars flyter allt bra och snabbt

edit: kan man ändra splash screen? den orginal är ju skitful

19. slaktaren

slaktaren Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för svar!

1. Pigfish säger Gen1
    2. z4root, färdigt
    3. oneclickrecovery, installerat!

Hur gör jag nu? Det står på flera av sidorna att mobilen blir brickad om jag installerar en gen2 rom på min gen1 mobil. Cyanogenmod-romen verkar ju vara för gen2 endast?

Tacksam för svar :)

20. Saibot

Saibot Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Funkar hur stabilt som helst för mig, hur man ändrar bootscreen kan du söka på i Modaco-forumet, har för mig att det finns en tråd där. :)

Hej igen.

Gen1 säger du? Tyvärr så stödjer ju inte CM7 Gen1-enheter längre, detta kan dock lösas med att man istället uppgraderar till Gen2 mha. av en så kallad TPT. På första sidan på denna tråd finns länkar till hur man gör en sådan;
    http://android.modaco.com/content/zte-blade-roms-rom-customisation/337798/gen1-to-gen2-tpt-upgrade/

Var noga med att läsa instruktionerna! Kolla bl.a. att MD5 summorna stämmer med källan osv. Annars kan du ju i det värsta scenariot, bricka din telefon, har jag för mig.

Är det CM7 Green V4 eller någon CM7 nightly du vill installera? Annars kan du ju välja alternativet där du installerar N95 samtidigt som den gör en TPT, allt i ett steg. (Alternativet finns lite längre ner på wbaw's första post i tråden.)