Android 2.3.7 Cyanogenmod för RK2818

Discussion in 'Övriga tablets' started by Alixw74, Nov 24, 2011.

1. Zerge

Zerge Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Flash Lite är svårt att compila för våra tabs. Inte ens X8 som har ett stort utvecklings team kan utveckla det för X8 t ex. Flashlite kräver Htcs browser plus en massa libs. Tror också att den behöver htcs framework

2. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Svårt o svårt, antingen går det eller så går det inte. Om det går och inte är gjort så är det nog främst för att det inte är värt det. "All or nothing" :cool:

3. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har förklarat detta i LL-tråden för länge sedan, men det beror på att:

Kerneln i mina sista releaser kommer från en lite annan platta. Anledningen till att jag använder den ändå är att den är MYCKET snabbare, samt att viloläget fungerar. OK, LEDarna lyser, men de drar så lite att det är ointressant i sammanhanget. Orginalkernel släcker visserligen LEDarna, men plattan laddar ur ändå på några timmar i suspend mode (helt varm när man plockar upp den).

Med denna kerneln fick jag till en standbytid på flera dagar, till priser av lysande LEDar ;) Dessutom har den stöd för styrkulan på Kendo M7, vilket saknades i någon annan kernel jag hade i en av mina releaser.

CM7-porten som postats i denna tråden använder samma kernel, därav samma beteende gällande LEDarna. Hoppas det reder ut den saken en gång för alla :)

4. Zerge

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Aha, då vet jag. Bryr mig inte så mycket om ledarna men tack ändå

5. mantis79

mantis79 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Tja likväl funkar det på x8

Sent from my U8500 using Tapatalk

6. Zerge

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Men det är riktigta flash player som funkar på X8. Inte flashlite

7. mantis79

MINA ENHETER

Nej eftersom x8 orginal har android 2.1 finns inte flash från början jag vet har haft en och den kommer inte heller få högre än 2.1

8. Zerge

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Men med en rom som t ex MiniCM7
    ska finns en cracked version av flash som funkar på X8

9. mantis79

MINA ENHETER

Ja då ja men inte orginal på x8 med stock rom fungerar ingen flash om man inte kör typ opera mobile

Last edited: Dec 6, 2011
  10. Alixw74

Alixw74 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!

Vad nice att du som faktiskt kan detta kikar in! :-)

Jo, jag började med twk-006d som grund och tyckte den var väldigt stabil och bra men hade lite problem med både SD-kortet (som sporadiskt försvann och monterades) samt även USB (fick aldrig USB/massstorage delen att fungera). Testade för att se om din beta 7 gjorde någon skillnad och då blev SD-kortet helt plötsligt stabilare samt USB fungerade galant. Men som sagt kan varit jag som gjorde någon tabbe någonstans där och det hade fungerat precis lika bra med 006d (tror jag i någon veva försökte får igång någon NAND partition på SD-kortet, det kan ställt till det. Ang Adobe Flash ok, då vet vi hehe... Ingen ide att ge sig på det mer då :-) Om ingen råkar på någon opensource flash tolkare.

CramFS är tyvärr out of my league, jag är egentligen en Windows gubbe (från början Amiga nisse) Linux/Android är för mig fortfarande en läroprocess :-)
    Jag antar att det är (nästan) det enda sättet är att sätta upp en Linux miljö för att experimentera med andra filsystem?
    Men det låter som en riktigt bra idé!

Swappartionen är samma där, har tyvärr noll koll där. Men återigen låter vettigt. En idé jag hade och gjorde ett par försök med var att partitionera SD-kortet med 1 FAT32, EXT(3 eller 4, vad är bäst?) och en Linuxswap (32, 48 MB?) men efter lite partitionerande och testande så dog det nyköpta SD-kortet... Men Linuxswap på SD-kortet låter som en seg historia, det var mer för test.

Ta bort appar/byta launcher osv har jag inte riktigt gjort ännu då jag helt enkelt inte hunnit.

Finns många buggar tyvärr som man inte kanske märker för en längre tids användning som känns som svår lösta, videuppspelningen fungerar hyffsat i vissa program, men ex youtube så är det inga problem att spela 1 st film i HD kvalité men nästa blir svart osv...

För mig har det varit problematiskt med SD-kortet. Monteras och demonteras lite som det vill, kan vara någon konflikt i mina inställningar (CM7 gör en sak, Android gör en annan osv).

Men TWK, jag lämnar med varm hand över till dig om du har tid och lust att kika på det du nämner? Du är den som kan det överlägset bäst, jag har knåpat lite och kan fortsätta knåpa men du kan göra en riktig skillnad :-)

11. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är möjligt att jag någon gång tittar på det om ingen annan gör det, men som det ser ut nu hinner jag tyvärr inte, håller på med andra projekt.

Däremot underskattar du dig själv, du har kommit långt på väg på kort tid. Det du redan gjort kanske du tyckte var enkelt, men så är det alltid när man förstår hur något fungerar. Visst, en gedigen Linux-grund att stå på hjälper, men det går att lära sig allteftersom det man behöver.

Samma sak som du beskriver strular för dig nu (sdkort som beter sig märkligt osv) kämpade jag med i måånga timmar innan jag till slut fattade vad som egentligen pågick.

Jag hjälper dig gärna med kunskap o tips, men det krävs att du har lust själv naturligtvis.

Jag ska inte skriva en hel roman nu utan ge dig något konkret att testa och se om det löser problemet, men först en kort bakgrund för att förstå problemet:

Min modifierade firmware har förändrat partitions-layouten. Jag har skapat en extra partition, "twksystm", som ligger efter den vanliga system-partitionen men före user-flashen, alltså den som man ser i Windows om man kopplar plattan till en PC (jag kan beskriva senare varför, men det blir nog tillräckligt med text ändå nu...)

Såhär ser det ut (kan vara annorlunda i din version, tog bara en random version jag hittade i en temp-katalog nu) :

Code:
    Från HWDEF-filen:

#Format: part_name offset:size
    	parameter	0x00000000:0x00002000:fh
    	misc		0x00002000:0x00002000:f
    	kernel		0x00004000:0x00004000:f
    	boot		0x00008000:0x00002000:f
    	recovery	0x0000A000:0x00004000:f
    	system		0x0000E000:0x00030000:f
    	backup		0x0003E000:0x0003A000:
    	cache		0x00078000:0x0003A000:
    [B]	twksystm	0x000B2000:0x00080000:f[/B]
    	userdata	0x00132000:0x00080000:
    	user		0x001B2000:0xFFFFFFFF:
    END

Matchande förändring i parameter-filen
    (radbruten här för att bli lättare att läsa):
    CMDLINE: noinitrd console=ttyS1,115200n8n init=/init root=/dev/mtdblock2
     mem=208M@0x60000000 mtdparts=rk28xxnand:0x00002000@0x00002000(misc),
    0x00004000@0x00004000(kernel),
    0x00002000@0x00008000(boot),
    0x00004000@0x0000A000(recovery),
    0x00030000@0x0000E000(system),
    0x0003A000@0x0003E000(backup),
    0x0003A000@0x00078000(cache),
    [B]0x00080000@0x000B2000(twksystm)[/B],
    0x00080000@0x00132000(userdata),
    -@0x001B2000(user)

Detta innebär att partitionernas numrering blir fel från och med userdata, dvs /dev/block/mtdblock7 kommer heta /dev/block/mtdblock8 istället, osv. Detta gör att "vold" får ett bryt (vold = daemon som håller koll på att "dela ut" rätt partition till Windows över USB; intern user flash samt sdkort). Fel filsystem kommer delas ut, det blir väldigt tråkiga följdeffekter och hela helvetet bryter loss helt enkelt :cool:

Kanske har du sett att det finns en fil som ska styra detta, /etc/vold.conf. (Här körde jag fast rejält, lade flera dagar på enbart detta). Problemet är att det räcker inte att ändra i vold.conf, eftersom den inte används! Istället är sökvägen hårdkodad i binären /system/bin/vold (idioti eller medvetet villospår, you decide...) Man får alltså ändra även här med en hexeditor direkt i binären. Relaterat strul finns även i recovery-fasen, där partitioner formateras.

Hmm, ingen roman var det ja... o_O Där har du iallafall bakgrunden till varför det beter sig som det gör, vågar jag påstå (utan att verifiera i just din release dock)

För att lösa detta initialt, gör om din release genom att göra exakt samma sak som du gjort, fast utgå från orginal-firmware. Där är inget mixtrat med av mig. Kerneln i den är inget vidare, så du kan byta ut kernel.img mot den du använder nu, den har inte med saken att göra. Då får du en version som matchar i princip alla andra rk2818-plattor :)

Om allt funkar som det ska då vet du att det var där problemet låg. Kommer gärna med fler tips efter detta om hur du t ex kan testa ganska enkelt att manuellt tillfälligt köra system på ext3-filsystem, det är inte så märkvärdigt faktiskt. (externt sdkort, eller en fil som monteras "loopback")

Nu avslutar jag innan jag tråkat ihjäl övriga här inne :P

Last edited: Dec 7, 2011
    dexter. likes this.
  12. mantis79

MINA ENHETER

Well får bli vad det blir kommer sälja min platta pga knappt använder den

13. Zerge

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
  14. Alixw74

MINA ENHETER

¨

Ja tyvärr är det lite så för mig också, har min son ena veckan osv. Blir alldeles för lite tid över, men skall försöka kämpa på med detta :-)

Jag måste säga att det var ett enormt intressant inlägg! Jag förstår nu lite mera om varför det blev som det blev då. Hmm, jag kämpade vold.fstab (tydligen nytt i Gingerbread) men mina kunskaper var lite dåliga så det blev lite trial and error (mest error :-). Jag tycker definitivt detta är roligt och plattan är ju nästan unbrickable så man kan verkligen testa och lära sig utan att bli fattig.

Tyvärr var jag väldigt snabb och byta till din image och tog aldrig en dump på orginal imagen. Vet du någonstans man kan ladda orginalet? Ah hittade den på netlogic's sida. Skall kika mera på detta!

Tack så hemskt mycket så länge! Du har gett mig tillräcklig info för att greja ett par dagar! Dock får det vänta tills nästa vecka då min son är hos hans mamma.

15. -ix-

-ix- Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Kikar bara in och säger: vad sjukt kul att du plockat upp stafettpinnen för denna platta! Och som twk säger, du har ju kommit galet långt på kort tid. Bra jobbat!

Håller tummarna för att du finner tid och fortsatt intresse att pilla vidare och att twk kommer med många fina tips. :)

Bidrar med det enda jag kan, ett STORT lycka till!

16. humlan

humlan Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan bara instämma med @-ix-, skitkul att nån har orkat ta tag i plattan... :P

Pillade lite själv när den var ny, ville ha CIFS-stöd i den vilket var rätt lätt egentligen, har inte hunnit peta sen dess.. :(

17. Alixw74

MINA ENHETER

Jodå jag kämpar på :-) Gjorde som TWK sade och tog en orginal image (utan TWK's special partition :-) och då blev SD-kort samt Nand stabilare. Hur det någonsin kunnat fungerat alls innan vet jag inte. Det finns en riktigt irriterande sak kvar bara men den kanske TWK kan ge ledtrådar om (hint, hint :-) och det är att USB delen fungerar helt perfekt första gången (av någon anledning fick jag se både SD-kort (FAT32) och min NAND partition (Ext4 om jag minns rätt) i Windows (Det kan jag inte förklara då Windows inte läser Ext4 orginal väl?)... tänkte yes äntligen nu satt den också. Men efter omstart var det kört igen. Den vägrar visa Aktivera/Inaktivera USB lagring. SD-Kort, samt NAND fungerar dock utan problem. Jag misstänker att antingen sätter den sig i USB host mode efter omstart och vägrar något annat eller så har jag tabbat mig rejält någonstans... Hur som helst denna denna bygger på Kendo M7's orginal image.

Hastighetsmässigt är dom snarlika.

Denna hittas här: http://flamewars.se/Filer/RK2818/CM7-V7/updateV7.img

Testa på! Får ni det att fungera med USB lagring säg till (jag fick det att fungera första gången jag testa, de andra gångerna fungerade det inte...)

Jag partitionerade mitt SD-kort med GParted och en kortläsare, kanske fungerar med (nand delen) FAT32 också men jag valde EXT4.

Om ni verkligen vill experimentera med det så kanske denna kan hjälpa How to partition SD card for A2SD+ NAND Android ROM?

18. -ix-

-ix- Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

19. Alixw74

MINA ENHETER

Japp. Det är ju Rockchip's SDK. Den kostar nog pengar (vanligtvis). Är inte så duktig på kinesiska och är tyvärr ingen utvecklare. Men jag tror stenhårt på att den kommer att hjälpa till :-)
    Har inte stenkoll men om source'n till alla drivare finns där så borde det väl gå att göra en Ubuntu dist för plattan exempelvis. Det hade varit lite roligt att få någon form av multiboot Ubuntu/Android. Kikar lite även på AROS (Gammal Amiga ägare som jag är) och hade varit svinskoj med multiboot AROS/Ubuntu/Android till exempel hehe... Finns en AROS redan idag som kan köras på Android dock är den ARM6+ än så länge men det jobbas på att den även skall kunna gå på ARM5TE som våra plattor har.
    Som sagt kan finnas oanande möjligheter.

20. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag får nästan testa själva när jag hinner för att se vad som händer, men det borde egentligen funkat så länge du inte använde t ex recovery-partitionen eller något annat från min version (särskilt inte parameter-filen :) )

Det är inte så att det är partioneringen av sd-kortet som ställer till det? VOLD förväntar sig inte ett partionerat sd-kort, utan ett vanligt, fat32-formaterat sdkort, utan extra partitioner. Det skulle möjligen kunna vara förklaringen.

Leta efter ledtrådar från kernel-logen ("dmesg" för att visa den) och Android-lagrets loggar ("logcat", mycket text som scrollar förbi så ha lång "scrollback" i putty :) )

Last edited: Dec 13, 2011