Android 2.3.7 Cyanogenmod för RK2818

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Alixw74, 24 nov 2011.

1. Alixw74

Alixw74 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Har inte kollat in dmesg så mycket ang detta felet, men via logcat så får man något Windows intent android focus då den skall visa (USB Lagring, Inaktivera/Aktivera osv) annars tycker jag det ser helt ok ut.

Testade ett helt opartionerat SD-kort nu men blir samma. Fönstret flashar till och sedan försvinner... Känns mera som om någon Android/GUI/CM7 bugg eller nåt... men vad vet jag... Tänkte kika mera på det idag i alla fall.

2. Alixw74

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ok ingen "snygg" lösning men dock en lösning hehe.
    Var nog lite som jag misstänkte någon GUI bugg, letade efter något bra sätt att sätta den per automatik (USB grejen...) men hittade inget. Dock hittade jag ett ypperligt program på market (förinstallerat på denna uppdatering) som gör precis som den skall...

Den heter Auto Mount och kör den samt sätt den (om ni vill ha access till SD-kort samt NAND delen i Windows/Linux/OSX) Auto. Denna uppdatering bygger på en lite nyare kernel jag hittade någonstans...

Måste säga att 2.3.7's mjukvaru OpenGL (Pixelflinger 1.4) är rätt nice ändå, laddade ner ett par väldigt simpla OpenGL demos och det flyter rätt bra trots avsaknad av GPU drivrutin... så trist att Rockchip aldrig bemödade (betalade licenskostnaden?) sig med en mali drivare trots att det inte var den snabbaste så hade den gjort något misstänker jag...

Jaja, ni får testa denna (dom som orkar efter alla uppdateringar :-).
    Kan lägga till Titaniumbackup i nästa version om ni vill?

-------------------edit

Missade länken :-)

http://flamewars.se/Filer/RK2818/CM7-V9/updateV9.img

dexter. gillar detta.
  3. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Låter som en utmärkt lösning tycker jag, bara det funkar på ett stabilt sätt! Helst ska saker funka "out of the box" också, dvs utan manuell handpåläggning från användarens sida (så slipper man 100 identiska frågor, hehe). Kan inte utläsa riktigt ur ditt inlägg huruvida användaren själv behöver göra något eller inte för att det ska funka, åtminstone för flashdelen mot windows, jag får prova antar jag.

Men som sagt, bra gjort att hitta en lösning! Kanske jag själv kommer använda mig av framöver i något sammanhang, kände inte till programmet innan faktiskt.

(Visst är det en sjysst känsla när man slitit sitt hår ett tag, flashat om 20 ggr, i vanmakt känt att "det här är inte möjligt, det kan inte bete sig såhär, men ändå gör det det, men till slut sitter den bara där och bara funkar när man fattat hur det <b>egentligen</b> funkade? :cool: )

4. Alixw74

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Absolut vill man ha det som du säger! Tyvärr är det en bock som skall fyllas i ett program. Men iofs vill man sätta plattan i host mode så skall bocken ur...
    I det bästa hade ju vorit en meny som dök upp så fort den känner någon USB förändring och en nice meny dykt upp med Hostmode (samt en liten förklarande text om vad det innebär), Slavemode (+lite text). Men men... kommer dröja länge innan jag är där och fnular :-)
    Jag hittade faktiskt en på nätet som hade precis samma problem med CM7 (har för mig det CM7) och en SGS där lösningen var att editera XML filen (som jag antar beskriver GUI't som dyker upp) så jag borde kunna lösa det korrekt någon gång antar jag... men det är mycket nu :-)

Absolut härlig känsla! Får lite vibbar av när jag själv satt och programmerade som mest på min Amiga en gång i tiden... ungefär samma känsla när man löste diverse problem. Tyvärr dock är jag inte på långa vägar där när det gäller Linux/Android ännu... Har planer på att sätta upp någon Linux miljö (Ubuntu funkar antar jag?) och fnula lite mera (Cygwin does not cut it om man säger så :-).

Börjar förstå din TWKsystem nu... Riktigt smart! Är lite sugen på /system med ett skrivbart filsystem (ext3)... Men det får bli efter mer hårdare studier i Unix/Linux...

Har lite andra frågor... lite mer tekniska funderingar ang den underliggande Linux kerneln men kan PM'a dig någon dag om det... svara om du har tid och lust... kommer räcka med korta svar :-) jag lovar hehe...

5. Zerge

Zerge Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    534
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Najs uppdatering. Lite buggar och det inbyggda 8gbs minnet funkar. Annars är den awesome.

Sent from my iPod using Tapatalk

6. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Länken till uppdateringen e död.

7. Alixw74

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Tillfälligt kanske? fungerar för mig.

8. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Yup, tillfälligt var det. Funkar finfint nu.

9. Tomo123

Tomo123 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

How to solve calibration issues:

1. download AnyCut from here and install: http://free-st.t-com.hr/airbrush/anycut.apk
    2. download old calibration from here and install: http://free-st.t-com.hr/airbrush/calibration.apk

Start Anycut, and create a desktop shortcut pointing to "calibration" with the small "c" in the name. NOT the one with the big "C" in the name because that one does not work.

Click the shortcut and recalibrate the screen. You should see the old calibration screen with the crosses, instead of the red targets.

Other problem I have is the DSP manager. It is not working on our tablets and is causing problems, constantly FC-ing.

Same problem ( and solution ) described here:
    DSP force closing - CyanogenMod Forum

If possible, make a CM7 barebones version, removing all the "bloatware" ( marked green ):
    Barebones - CyanogenMod Wiki

Replacing ADWlauncher with Zeam, as TWK did, would be much better, faster and less intensive on ram and cpu. I have a Zeam version that works quite nicely, if you need it.

Any chance of remounting on boot so we can make & edit /system ( rw ) directly on our tablets. CRAMFS is bugging the hell out of me! :)

Last edited: 22 dec 2011
  10. raderarn

raderarn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har en LL-platta, och har lagt in både V6 och V9, men jag får inte USB-koppling mot dator att fungera. Jag har försökt med de mesta tipsen, men det går ändå inte. När jag ansluter till datorn får jag upp två nya enheter, men försöker man browsa dom får man bara att inget media är anslutet...nån som har några tips?

11. Sundwall

Sundwall Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    HTC M8

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC M8
    ROM:
    Stock Root
    Telefon 2:
    Motorola Razr
    ROM:
    Cyanogen 11
    Platta:
    Motorola XOOM
    ROM:
    Cyanogen 11 BIG
    Hur svårt kan det vara att fixa? Jag hade ju hoppats på att det med den nya rom:en skulle gått att ladda plattan i hörlursuttaget... Men inte då :o

Jag har ett par problem med den Gamle Trotjänaren.

Ligger plattan avstängd över natten så är den död. Om inte på morgonen, så på eftermiddagen efter jobbet. När jag stoppar in laddaren, bredvid hörlursutgången :o , så startar plattan upp och visar att batteriet är laddat till strax under 50%

Dessutom kan jag inte flytta appar till SD kortet. Får bara ett felmeddelande om jag försöker.

Finns det någon med tips och idéer?

12. akeake

akeake Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

USB GPS på Cyanogenmod?

Hej!
    Sedan jag köpte plattan (Kendo M8) för ett år sedan, har jag försökt få den att fungera som sjävständig navigator (Båten och eventuellt också bilen).
    Några lösningar med GPS Tehtering har jag beskirivit tidigare, och det fungerara om man t.ex har en telefon med GPS som förmedlar GPS signalen. Men det är varken praktiskt eller energisnålt.

Nu blev jag glatt överraskad när jag såg att den nya ROM:en borde stöda GPS över USB!

-------------------
    work:

accelerometer, audio, gapps, hardware accelerated video, internal NAND flash, SD card, touchscreen with calibration app, USB host/device, USB GPS dongle, wlan
    --------------------

Jag skaffade en USB GPS dongle Från Clas Ohlson (Navibe Model GM720) men tyvärr gick det inte så lätt.
    Tillsvidare är den död, coh troligen behövs igen några drivrutiner (troligen usb to serial PL-2303) (mycket diskussion om detta också i tidigare forumet, då vi testade ett och annat).

Finns det hopp?
    Har någon ideer om det t.ex finns färdigt kompilerade drivrutiner att ladda in?
    Ju mer jag skriver desto mer kommer jag ihåg från allt jag testade med under Twk_:s rom förra våren.
    Kanske jag tar mig en titt på det igen, men om någon har information om hur man kan få dethär att fungera så är jag tacksam!

-----

13. Twk_

Twk_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    140

MINA ENHETER

Om vi kan få reda på exakt chipmodell kan jag kanske greja en kernel-modul. Posta kernel-logen från när du har bt-dongeln inkopplad, och kopplar ut igen. (dmesg i kommandoprompten, har beskrivit hur man gör tidigare tror jag?)

Det kan räcka om man har lite tur :)

14. anaka

anaka Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

V9: sd-ext and weird bug on Kendo M7

Hej,

Like other users here, and after trying "official" roms with no luck (notice that netlogic.se is down lately, at best Android Market was running without listing any apps at all), I am having quite an OK experience with V9. Skype never logins properly and youtube has major problems with HD long videos (1.5 hours, for example "Superstring Theory 1"). Some other app was playing in (at best) SD those videos "easier", even though switching to SD in Youtube does not help.

Now, me too would like to figure why filesystems are so weird in the ROM. Without really finding the "app2sd bible", I ended up creating in Linux an 8GB SD with partition 1 6GB vfat, and partition2 2GB ext3. Pluging it in mounts the ext3 under /mnt/sd-ext , which is promising but still does not seem to work under "move application to SD". The data internal partition that gets programs is only 223MB or something and fills in a second, the bulk of internal storage gets mounted as vfat "nand" but does not seem to be used for anything, even the cache filesystem looks too small to hold, for example, a youtube video of 50MB. Perhaps thats why the youtube player does not attempt to cache the whole video just like on the desktop, and in fact if I pause the videos long enough then all the cache is gone and I have to rebuffer etc. Please oh please, what to do with these filesystems!

Now, the weird thing is that, after a little abuse of my running system, specifically removing the SD when it was mounted and other similar accidents, I developed a "bug" despite a nearly full battery: the M7 would shutdown as soon as it was unplugged, upon replug it would power up again. I seem to have gotten it fixed only after a full reinstall of V9 and switching off manually before unplugging, then unplugging power, then power on and we are stable again. Thanks for the mods!

PS Ooops, the "bug" is still there, I plugged and unplugged the charger while running, and I was shut down.

Last edited: 2 jan 2012
  15. Spankyswed

Spankyswed Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

flashen hittar inte filer

Hej
    Har packat upp med winrar ligger .img filer i mappen men flashprogramet letar efter .bin fil.

Vad har kluddpellen jag nu gjort för fel??
    Vänligen
    Spank

16. DaKKs

DaKKs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

du ska inte packa upp den. du ska flasha den som en .img fil.

17. Og30

Og30 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Alix74 tack för v9! Är ett fan av dina romar till min keff platta kendo m-7
    Ser framemot av v10

18. drnashlenin

drnashlenin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Du använder fel browseknapp, ta den som är på raden för image istället
    se bild

Bifogade filer:

19. Alixw74

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Hi! Tomo123
    The tips are welcome!
    I must remind you that I did not "make" the ROM in the sense I compiled CM7, that was a user called FUN_ on XDA, the best I can do is remove some unnecessary that either wont work or have no apparent use.

I would also like to try Zeam out, but as of now and with the tools I use I dont know how to streamline that into the ROM.

I'm totally with the you, CRAMFS is as bad as i gets, one problem is the uncompressed size I guess and that was one reason for FUN_ to make it CRAMFS or he did not have the skills of TWK :-) Anyway with my skills this is not possible ie read I dont have the skills to do that.

20. Alixw74

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Med V9 så lade jag med en app, som heter Automount. Om du bockar i Enable SD Card Auto-Mounting så skall (hoppas jag) den dyka upp som en mass-storage (2 enheter) på din dator.
    Problemet är en bugg i CM7 som gör att den gui't krashar. Skall se om jag kan lösa det (hoppas jag).