Android 2.3.7 Cyanogenmod för RK2818

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Alixw74, 24 nov 2011.

1. Alixw74

Alixw74 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Hi, First off this ROM has some major problems with playing movies. It's all sorts streamed or not streamed. It's because the hardware codec "driver" is copied from the original 1.6 ROM and is not compiled under CM7. That couses all sorts of problems with youtube and movieplaying in general. It seem to work with 1 file, but then you get problems.

Yes it has some filesystem problems. But some experimenting it seemed most stable to format the SD card as vFAT (FAT32). I also think there are 3 conflicting apps/settings that can lead to different problems (or solutions). Android 2.3.7 has support for apps installed to SD, CM7 has also some settings regarding this, and Clockworkmod also has some settings regarding this subject. It needs some experimenting.

The power (or no power) problem is new to me. But one of the bugs is that it wake's up in intervalls (like ever 2 mins) and that drains battery if left alone.

So your battery is fully charged, and the status is showing 100% battery. You remove your charger cable and then boom dead device until you plugin the charger again? Hmm.. faulty battery? or some strange app?

Last edited: 13 jan 2012
  2. rbk

rbk Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej Alixw74,
    Jeg har just lagt din V9 på min Kendo 7 og hvilken fantastisk oplevelse. Det er virkelig en helt anden maskine. Jeg købte den egentlig til min datter, men nu får hun næsten ikke lov til at bruge den :-)

Jeg er spændt på at høre om du barsler med en ny version? Jeg har kun leget lidt med den, men synes der er lidt problemer med at få programmer ud den interne "SD" hukommelse? Er der andre der har erfaringer/hints til hvordan man gør det?

3. Standers

Standers Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har lagt i Cyanogenmod i min Kendo M7. Äntligen fungerar den stabilt
    Jag har den monterad på väggen i köket och har den som kontrollpanel för Switchking, även som köksradio och hemterminal. Det enda problemet som jag nu har är att jag inte lyckas att stänga av funktionen att den stänger ner skärmen. Jag har den ständigt ansluten till strömadaptern och vill som jag använder den, inte att skärmen någonsin skall släckas..

Någon med tips på hur jag ställer in detta? Hittar inte rätt setting i Cyanogenmod

Stefan

4. Alixw74

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Hej!

Tyvärr är det nog så att jag inte kommer göra någon mer version. Jag har lämnat plattan till min son och köpt en ny nämligen... Men det verkar vara någon bugg, jag skall testa lite grann så återkommer jag.

5. Alixw74

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Finns ju en 30 min inställning, men vet inte om den fungerar dock... men som jag förstår vill du ha en "always on" typ. Och hittade faktiskt ett program som heter exakt så på market och verkar göra det som du vill... testa det vet ja och återkom! Annars tror jag 30 min är max (om ens det fungerar...)

6. rbk

rbk Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tak for det :-) Jeg er ganske uden evner i forhold til android programmering. Men ud af nysgerrighed, hvad vil det så kræve af værktøjer osv. at arbejde videre på dit build?

7. Alixw74

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag har egentligen inte utvecklat detta ROM alls utan den äran får gå mestadels till en som kallar sig för FUN på XDA's forum. Det jag gjorde var i princip att ta TWK's ROM och kombinerade detta med FUN's. Sedan gjorde jag om diverse saker för att passa våra plattor. Jag köpte plattan lite för jag ville sätta mig in Android och experimentera med det, men tiden är tyvärr knapp när man har barn och jobb osv. Har försökt fixa lite små buggar här och var men har inte utvecklat något i detta ROM/Build.

Men men vad som behövs... Tror denna beskriver det bäst.
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=30660

Det finns lite verktyg i Windows (om du nu använder det) som kan hjälpa dig att pilla i befintligt rom det ena är newtuxflash (hittar ingen bra länk på google men leta lite så hittar du det säkert) sedan behöver du även uppacking och nerpackings programmen (som packar ihop det så du kan flasha det med rkflash programmet)... även dessa hittar jag inte någon bra länk men hittade en diskussion på XDA (dock är det Unix varianterna) http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1286305

8. rbk

rbk Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tak for det, det giver nogle rigtigt gode ledetråde til, hvordan man kommer i gang. Jeg vil studere det i mine ledige stunder

9. obsqre

obsqre Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej jer
    Jeg skal til at arbejde med at lave min egen version af "update V9", som ellers kører rigtig godt i min Kendo M7 :-) Fantastisk arbejde!
    Min opgave er, at jeg vil have Android Accessory protokollen til at køre, og der skal jeg tilføje com.android.future.usb.accessory.jar i /system/framework, og den del skulle så vidt jeg læser være overstigelig.

Men et problem jeg ser: Denne "update V9" lægger /data og /cache i ext3 filsystemer, mountet direkte på /dev/block/mtdblock* devices. Så vidt jeg læser dette link - http://www.linux-mtd.infradead.org/faq/general.html - så er mtdblock devices Rigtig Dårlige at montere et ext3 system på, på grund af manglende badblock håndtering, og Meget dårlig "wear leveling" på flashen (skriver tit i få blokke, og forårsager derved bad blocks).
    Da der går lidt tid, før jeg fatter nok til selv at løse problemet: Er der nogen af jer der har nogen idé om hvad man skal gøre ved filsystems-typen brugt? (Er der overhovedet et problem her?)
    ...men, det lyder på diskussionen som om cramfs i forvejen har dårligt rygte. Og, det ser også ud som om, at det er normalt at bruge yaffs2 i android (Selvom UBIFS er bedre, iflg hvad jeg læser). yaffs2 kan i det mindste finde ud af badblocks og wear leveling. Så måske kunne vi bruge yaffs2 eller UBIFS til /data og /cache?

Jeg kigger videre langs jeres links. jeg melder mig, hvis jeg får løst bare ét af mine små opgaver :-)

Og undskyld jeg skriver på dansk.
    Hav en fantastisk påske.

10. drnashlenin

drnashlenin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Hej, det är ext3 i TWK006d och det fungerar väldigt bra men det är i och för sig android 2.1. Lycka till och tack för att du hjälper till.

11. Alixw74

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Testade en ny variant som är ett ihopkok av TWK's bas och en fortsättning på Fun's CM7, känns lite snabbare antagligen för launchern är utbytt till Zeam. Det enda jag gjort är att ändra sensor props, samt lade till GAPPS.
    Annars är det samma problem som innan vilket antagligen har med att TWK's kernel inte är helt kompatibel med 2.3.7. Men som sagt mycket av det går att lösa via diverse tools från google play (Automounter för att mounta SD kortet i datorn till exempel).
    Denna är inte direkt gjord för "våra" plattor men funkar någorlunda... dock har han remappad (programmet för att göra det finns på så det går att "remappa igen med lite pill antar jag) kulan så att upp och ner är volymen dock fungera vänster/höger som vanligt... har inte testat den länge så kan inte ge något fullt utlåtande men känns som sagt något snabbare antagligen pga av Zeam...

Så har någon riktigt tråkigt så kan man ju testa den :-)

http://www.flamewars.se/Filer/RK2818/CM7-V10/updateStevempZeam.img

Ok har testat lite nu, rekomenderar den inte. Behöver använda ex reset knappen för att få igång den när den har gått i "sleep mode". En del buggar... om någon anpassar den dock för våra plattor något mer kanske den kan bli något men just nu är den för buggig. Vet inte riktigt om jag har orken att anpassa den dock...

Last edited: 7 jun 2012