Android Auto - fungerar det?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Dealaren, 22 maj 2018.

  1. Dealaren

    Dealaren Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2015
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    4
    Ny VW med stöd för Android Auto och Apple Carplay. Frugan som kör iPhone är glad som lärka men för mig och min Sony XZ1 Compact verkar det kört, eller!?

    Jag har sökt runt på forumet och först trodde jag att det skulle räcka med att gå via apkmirror. Sen hittar jag flera trådar och inlägg där det verkar slutat fungera.

    Vad är status idag? Funkar det på en icke rootad Sony? Är det stabilt?

    Trist att alla som kör Apple garvar...
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, Google har skött utrullningen av sina övriga tjänster i Norden riktigt dåligt. Apple är mycket bättre på att rulla ut nyheter globalt och snabbt.

    Tyvärr är det så att Android Auto kommer att dröja. Vi vet inte när det kommer, men sannolikt efter att Google Assistant fått svenskt språkstöd (vilket sker i år, men något exakt datum avslöjar Google i princip aldrig på förhand, utan det händer helt enkelt när det händer).

    Du kan definitivt ladda hem APK-filen via APK-mirror och sedan ansluta telefonen. Du behöver inte ens ändra språk på telefonen eller dylikt, men röstyrningen är sämre om man har telefonen inställd på svenska vs engelska. Dock fungerar det för vissa att köra med engelska kommandon även om man valt att ha svenska som systemspråk i telefonen, så du kan testa det om kommandona inte fungerar på svenska.

    Efter att du installerat APK-filen kan du för säkerhets skull starta om telefonen. Därefter är det bara att ansluta den till bilen, så bör det komma igång. Händer ingenting kan du behöva aktivera att Android Auto skall vara aktivt i infotainmentsystemets inställningar.
     
    HasseY gillar detta.
  3. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Efter installation så fungerar det, men det kan ta en stund efter att du pluggat in telefonen tills bilen ser den. När det väl är igång så är det inga problem förutom att du får prata engelska med bilen och det ställer till det om du ska be den navigera någonstans t.ex. Blir även en utmaning om du låter den läsa upp inkommande meddelanden på svenska men förutom bristen på svenskt språkstöd är det inte konstigheter.
     
    HasseY och bernard gillar detta.
  4. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Är lite rädd för div sidor där man kan ladda ner saker. Har du någon sida att rekommendera? Behöver Android Auto till bilen.
    Tack på förhand.
     
  5. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 018
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    HasseY gillar detta.
  6. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER