1. Registrera ett konto och bli del av Sveriges förmodligen trevligaste och mest hjälpsamma community.
    Stäng notis

Android Auto i Sverige?

Diskussion i 'Android Auto' startad av Steinmetz, 7 apr 2016.

1. maccis

maccis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    489
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Kör med min Note 9 på min - 17 och de funkar.
    Har testat på en - 16 med och där funkar det också bra.

Kan det ha att göra med vilken telefon man har?

2. Volatyle

Volatyle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Hej forumet!

Jag sportar en Pixel 3, och har precis införskaffat mig en bil med Android Auto. Genomgående en mycket trevlig upplevelse måste jag säga. Något jag däremot inte får ordning på, och som jag är säker på att nån här på forumet vet mer om - i synnerhet då Swedroid är just svenskt, är uppläsningen av meddelanden.

Först och främst, jag har alltid kört min telefon på engelska, och assistenten på engelska lika så - har haft Google Home sedan den släpptes, så har liksom kört in mig på engelska överallt. Häromdagen fick jag ett telegram från en kollega när jag körde, och uppläsningen av detta telegram i Android Auto blev ju inte direkt lysande, med tanke på att det är en engelsk assistent som läser upp ett svenskt meddelande :)

Nåväl, rätt logiskt tänkte jag - jag kör ju allt på Engelska. Så, jag började med att lägga till svenska till assistenten - nu kan jag prata med den på svenska i bilen (och engelska såklart, kör jag alltså bi-language). Bra tänkte jag, provade att skicka mig själv ett svenskt meddelande, men icke sa nicke - fortfarande uppläst på engelska. Så då gick jag in i Voice-inställningarna i Googleappen och satte även dem till svenska - ingen skillnad. Då blev jag riktigt less, tog bort engelska helt från assistant och körde BARA svenska. Hjälpte inte heller. Det sista jag gjorde var att tillslut sätta systemspråket på hela telefonen till Svenska, då läste den inte upp meddelanden alls, det bara "blinkade" till när jag tryckte på ett meddelande.

Vad händer här egentligen? Vad är det som styr vilket språk "uppläsningen" i Android Auto sker i? Finns det nån dold inställning jag inte hittar? Hur har ni andra gjort?

Egentligen kan jag tycka att det är märkligt öht att språket måste vara samma som meddelandet (om det nu är det som är felet) Google vet ju mkt väl om vad en svensk mening är, och borde således kunna läsa upp den på språket texten är i, oavsett vilket nativespråk man kör. I en internationell/global värld lär ju majoriteten av människorna få meddelanden på fler än 2 språk.

Hur har ni löst det?

Mongroovy gillar detta.
  3. l2obban

l2obban Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Google Pixel 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 3
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8
    Övrigt:
    Samsung Gear S3 Classic
    Har kört Android Auto på min Samsung S8 tidigare, har allt inställt på svenska, har fått mina meddelanden upplästa på svenska från SMS och Facebook Messenger. Har dock inte provat Telegram.

Har just gått över till en Pixel 3 själv men har inte hunnit prova att få läsa upp meddelanden på den i Android Auto än (haft den sedan i måndags).

Funkar det att be Google Assistant direkt på telefonen att skicka och läsa sms?

Volatyle och bernard gillar detta.
  4. Volatyle

Volatyle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Fasen vad konstigt. Och du kör med svenska som assistantspråk *bara*? Alltså inte dubbelt (engelska och svenska). Skulle du kunna tänka dig att prova lägga till engelska och se om det fortfarande funkar? Alltså, att du har båda språken. Assistant är ju väldigt begränsat bara på svenska så man måste ju nästan köra bi-lingual för att det ska funka hyfsat.

Vol

5. l2obban

l2obban Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Google Pixel 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 3
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8
    Övrigt:
    Samsung Gear S3 Classic
    Jepps, bara svenska. Men har lagt till engelska nu.
    Kanske ska ut med bilen ikväll, testar då och återkommer.

6. Talvathir

Talvathir Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    493
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    I min OP 6 är det systemspråket som styr. Har Assistant inställd på bi-language så jag kan prata engelska med den, men allt den läser upp blir på svenska. Det är för mig enda anledningen att ha den på svenska, svara på Hangouts I bilen är galet smidigt.

7. Talvathir

Talvathir Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    493
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    P.F och bernard gillar detta.
  8. ruva

ruva Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Japp, Google Assistent är värdelös i Sverige. Tex om man vill öppna en musik-app så får man ändå stanna bilen för att tända telefonen och trycka på assistenten, hålla tummar att den förstår meningen: open/öppna KMplayer. Använder den appen till att kolla min nerladdade YT-klipp från G-drive då appen klarar av något som inte Plex kan, nämligen spela med skärmen avslagen.

Japp, jag har inte Premium längre då jag gick tillbaka till Spotify.

Är en fegis och vågar inte installera från APKMirror. Vet inte om det har sina risker om man jämför med Google PlayStore.

9. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    12 091
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    ROM:
    Oxyogen Stock
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z5 compact
    ROM:
    Sony stock
    Info:
    Nova prime launcher
    Platta:
    Google Pixelbook
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Chromecast, Nexus Player
    APKMirror är väldigt säkert. Checksummas matchas mot apparna i Google Play, och Google-apparna tror jag rentav de hämtar hem automatiskt via Google Play.

Det är Android Police som utvecklat tjänsten, så det är inget okänt företag bakom.

Men det är klart. Det är lite högre risk att sajten blir hackad och att någon lägger upp ful-APK.er än att motsvarande sker med Google play, men själv betraktar jag det som säkert nog.

Last edited: 11 jan 2019
    Androis gillar detta.
  10. GunnarWik

GunnarWik Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S8
    Jag har inte hört att någon skulle ha haft problem med apk:er hämtade från apkmirror. Har du hört att någon skulle ha fått problem därifrån om man har kollat checksummor?

11. l2obban

l2obban Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Google Pixel 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 3
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8
    Övrigt:
    Samsung Gear S3 Classic
    Funkade fint att få assistenten att läsa upp meddelanden både via sms och messenger. Provade även att skicka iväg ett meddelande (sms) och det fungerade bra också.

Androis och bernard gillar detta.
  12. ruva

ruva Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Jag tyckte mest appen var i vägen när mobilen parade med bilen så avinstallerade. Appen tyckte jag inte var någon hit men Link System på min Mitsubishi.