Fråga: Android Auto på extratelefon - hur stänger jag av Bluetooth?

Diskussion i 'Android Auto' startad av Geggan, 29 nov 2018.

  1. Geggan

    Geggan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    159

    MINA ENHETER

    Vill helst slippa pilla med telefonen och sladdar varje gång jag sätter mig i bilen.

    Jag trodde jag hade kommit på en lysande idé med en telefon utan sim-kort som ständigt skulle vara inkopplad via USB i min Volvo och uppkopplad via bilens WiFi. Denna skulle jag konfigurera med mitt Google-konto, Waze, Spotify och Pocket Cast.

    Tyvärr verkar det som att vissa funktioner går via Bluetooth som automatiskt kopplar upp sig mot bilen och därmed fungerar inte min "riktiga" telefon att ringa med i bilen samtidigt som jag kör Android Auto.

    Har någon här lyckats med denna lösning?
    Går det att blockera telefondelen i Android Auto men behålla kartor och musik?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har inte provat Android Auto så ingående, så jag vet inte om det fungerar, men du kan inte bara välja att ta bort BT-parningen i telefonen med bilen? Eller sker parningen helt automatiskt när man ansluter USB-kontakten, även om telefonen inte är parad sedan tidigare?
     
  3. Geggan

    Geggan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    159

    MINA ENHETER

    Ja, BT-parningen går helt av sig själv även om den inte är parad sedan tidigare. Jag lyckades inte heller stänga av den manuellt.
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, attans.

    Funderar på om du kanske kan lösa det med hjälp av Tasker eller Automate i sådana fall. "Om BT aktiveras mellan 00:01->23:59, stäng av, eller något sådant.

    Tasker, Automate.


    Men då du skriver att du inte kan stänga av BT manuellt heller, så förmodar jag att det inte alls går att inaktivera BT när du ansluter med bilen?

    I sådana fall behöver du nog root-åtkomst för att lyckas med att stänga av BT-funktionen. Om det är ett alternativ kan man nog lösa det genom att förhindra BT-modulen från att öht starta.

    Det verkar som du kan installera "ROM toolbox" och sedan välja "Freeze bluetooth share" enligt nedan för att permanent stänga av BT på ett enkelt sätt/utan att röra systemfilerna:
    Screenshot_20170330-204821.png
     
    Geggan gillar detta.