Android device vs iPhone

Diskussion i 'Allmänt' startad av mmanson, 19 aug 2009.

  1. mmanson

    mmanson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag undrar om det finns någon här på forumet som har gått från iPhone till HTC Android. Vad fick han för intryck och varför byt sig från iPhone till Android?
     
  2. MonkeyKong

    MonkeyKong Guest

    Jag hade för en månad sedan iPhone 3G och sålde den i väntan på att uppgradera till 3G S. Men mitt i väntandet fick jag erbjudandet om en billig HTC Magic och jag älskar allt som Google gör och nappade på betet.

    Hittills har allt varit som jag föreställt mig att det skulle vara. OS'et är mycket öppnare och möjligheterna är större. Bara en så'n grej som "La Tour Eiffel" - webcamera som bakgrundsbild är ju suveränt och kommer knappast att komma någonsin till iPhone. Market ligger som jag gissade lååångt efter App Store, vilket gör att jag längtar tillbaka till iPhone igen. Jag gissar att det dröjer kanske ett år till innan Market knappat in tillräckligt på App Store för att man ska kunna jämföra.

    Apple har mycket att lära sig av Google, och tvärtom. Jo, en grej till. Tangentbordet är överlägset bättre på iPhonen och då främst hur de förutser ens nästa anslag, vilket gör att jag alltid (99%) fick rätt ordförslag de gånger jag stavade fel. Rätt förslag på Android, med inbyggt eller Scandinavian keyboard snittar på kanske 30%.

    Jag kommer iaf att byta tillbaka men fortsätta snegla starkt på Android.
     
  3. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Valde mellan Iphone och Android och valde det senare för att:
    - öppet OS med fler möjligheter
    - inte bundet till en leverantör som av godtycke kan stoppa applikationer
    - slipper iTunes (absolut inte användarvänligt, går inte ens kopiera musiken direkt till minnet)
    - SD-kort så att jag kan byta minne
    - billigare telefon

    Det finns en hel del nackdelar med Android också, men de kommer att lösas:
    - dåliga musikspelare
    - relativt få applikationer
    - liten community
    - mm mm

    Men när jag väljer så väljer jag alla dagar i veckan bort inlåsning och begränsningar...
    ...och än så länge har Android överträffat mina förhoppningar med råge...
     
  4. mmanson

    mmanson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok.. tack för era svar.. har nyss avbeställt min iPhone order från "tre" :D. Få vänta och se utvecklingen på Android och vad Apple har att komma med deras nästa generation av iPhone.
     
  5. MaxH

    MaxH Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har sedan jag köpte magicen inte varit helt nöjd. Det beror främst på att jag hade min gamla (w890) som både m3p-spelare och telefon... dock saknade jag wifi, och det var där det började med sneglandet på andra telefoner. Magicen är inte helt okej att köra som mediatelefon, t.ex. är jag ständigt rädd att batteriet inte ska räcka dagen ut för mig. (Sen kan man argumenter om att man ska avinstallera widgets och döda processer - men då kan man lika gärna skaffa en vanlig telefon). Att skaffa en mp3spelare bredvid magicen känns för mig att backa utvecklingen. Its not me.

    Jag gillar inte frukter på elektronik, än mindre att låsa in mig, men jag har inte kunnat släppa tanken på ifönen som fungerande mediatelefon samt på magicens kassa 'media'prestanda. Efter att ha slagit bort tanken flertalet gånger och sen inte kunna släppa det, så inser jag en del stora skillnader mellan dessa två, som koncept:

    * Ifönen är en avancerad mediatelefon, medan Magicen är en mindre dator. Med det menar jag att ifönen har ett 'strippat/begränsat OS' till sådan grad att det inte längre kan kallas dator per teknisk benämning, medan android har möjligheter ganska öppna från start och är, well, ganska allsidig

    * Androidtelefoner är nyfödda. Det kommer att krävas en hel del tid, om det ens går, att nå till samma standard som ifönen, vad gäller community etc. När den tiden kommer är också magicen gammal.

    * Androidtelefoner har flera parter inblandade (os och tillverkare) som gör dem beroende av varandra, medan Apple har kontroll på både OS och hårdvara. Om vilket av det som är en fördel låter jag vara helt osagt.

    Helst av allt skulle jag vilja köra framtida, fixad, version av Android (jag anser att som den är nu är den 0.6 beta, rly) på en hårdvara som motsvarar ifön 3gs... men fan, jag vill också vinna på triss och inte behöva knega. En del saker finns bara inte. Jag är knappast "frälst" av päronet, men nu råkar det vara så att jag vill ha en bra (och smart) mediatelefon, och som jag ser det finns bara en tillverkare av dem. Så en beställning vankas snart.
     
    Last edited: 22 aug 2009
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag håller med dig till fullo om att mediastödet är milsvida från det som man får genom iPhones OSX, vilken har en mediaspelare och och annat som stöd för avancerad hårdvaruaccelererad 3D-grafik m.m.

    Vi får se vad Android 1.6 resp. 2.0 gör på den här fronten, så vitt vi läst har man dock från Googles sida inte uttalat något rörandes mediastödet, dvs huruvida man kommer att lägga in stöd för fler codecs och utveckla en bättre musikspelare etc. Självklart kan man vänta på att tredjepartsappsen blir bättre, men det känns rätt naturligt med en bra mediaspelare från scratch som bör fixa både video och ljud m.m på ett bra och smidigt vis.

    Det här med att vänta är inget kul alls, inte när konkurrenten sitter där med de funktioner man trånar efter. Jag hade liksom du vänt kappan efter vinden.

    I annat fall lär väntan bli lång, vi har ännu inte sett några konkreta datum för Android-telefoner med nästa generations hårdvara, faktum är att det knappt ens ryktats om några. Ja, utöver Sony Ericssons Rachael då förstås.
     
  7. r0bber

    r0bber Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ja, nä som mediatelefon är ju magic:en inget att hänga i granen direkt och om det är en sån man vill ha så är ju iPhonen rätt så bra, det är ju trots allt därifrån det började en gång i tiden. Vad gäller batteritid så är väl iofs inte den speciellt mycket bättre rent generellt, men nu kanske den har optimerad hårdvara för just mediaspelning vilken inte suger så mycket batteri - vad vet jag?

    Finns ju förvisso andra tillverkare som kommer från musikspelartillverkarbranchen (wow, vilket ord! ;)) men då blir det visserligen inte tal på någon smartphone även om det borde gå att få tag på en med wlan. Fördelen med ett sådant alternativ är ju att batteritiden förmodligen kommer att vara bra mycket bättre
     
  8. MaxH

    MaxH Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det känns bra med en bekräftelse på att jag inte tänker helt snett... trots allt tycker jag ifönen kostar sjukt mycket pengar och egentligen förstår jag inte riktigt hypen den telefonen har... :o

    (förresten är den således snart till salu, om nån är intresserad, Annars går den senare ut på 'riktig' annons. Den är en svart rootad vodaphone-modell köpt från tyskland i fräscht skick, 8GB minneskort och ett gäng tillbehör som ebayats hem. Just nu är det NK02 ION v4.1.1 och Swedroids uppstartbild. ev bud PMas.)
     
  9. mmanson

    mmanson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Efter flera väckor läsning i olika forum [minhembio.com] om den nya iPhonen, jag måste säga att jag blev förskräckt av vilka problem kan förekomma. Om jag hade prioriterat "media" på en telefon.. KANSKE skulle jag tagit RISKEN att införskaffa den. I min värld Android vann matchen 9-8.. fast " vill ha känslan " är fortfarande stor när det gäller iPhone men man ska inte tänka med hjärta :D.
     
  10. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Tyvärr som jag skrivit tidigare så vinner Iphone över Android för många pga det visuella och det är klart det som är snyggt känns bättre. Det hype som finns över en lur får en att tro att den är bättre, och många svaga själar faller för den tyvärr.

    Tycker det är tråkigt precis som MaxH säger att man måste ha en sketen app för små funktioner men jag tror många av dessa funktioner kommer finnas i kommande Donut, Eclair etc etc.. dvs det blir bättre och bättre.. precis som Iphone.. herre jösses den hade inte ens MMS eller copy funktion när den kom.

    Visst ipod i Iphonen är bättre men det finns säkert app som kan täcka upp.

    Jag är så glad att jag inte spenderade ca 6000-7000kr för en Iphone, min magic klarar av allt och lite till och kostade ca 3000kr mindre och jag slipper Itunes.. nu kan man få den för ca 4600kr men det behöver inte betyda att den är sämre... den kommer vara tillräckligt tills Rachael osv dyker upp. Det är ett köp som jag är stolt över.
     
  11. princedude

    princedude Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    iPhone 6s
    Platta:
    iPad
    jag står lite val träsket! å ja kan fan inte bestämma mig riktigt...

    Magic eller iphone! (om ja ska fortsätta vara kund hos 3)


    Magic känns lite gammal! de värkar som att de än så långe säkrast å köra med där e vanliga os'et om man inte vill ha nått halvdant! älskar ju hero's gränssnitt och de finns ju så man kan fixa in det men än så länge så verkar det inte funka fel fritt... men de kommer ju sense till den senare och det e ju de jag gillar men då e frågan: blir telefonen seg eller rättare sagt likadan som hero å den e ju lite seg. men den e ju öppen å man får ju lite mer fria händer.

    Iphone känns sååååå tråkig! hela grejen utan startsida är ju såååå jävla trisst sitta å titta på en massa jävla apps så fort man startar den. Men å andra sidan så kommer ju alla stora apps till den.... såå de drar ju ett stort plus. å sen de där konstiga itunes!!! har dom inte sett vilket konstigt program de e dom har släppt ut på marknaden???? fullkomligt hjärndött.... men men... snabb å rapp e den oxå.......



    svårt..... va säger ni?
     
  12. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Om jag var du skulle jag köpa ett beg. Magic från blocket för ca 3000kr och invänta tex... SE Rachael. Hero´n är inte så seg som vissa påstår.. det handlar om hur du hanterar din lur.. vissa har 10 apps gående som uppdaterar & syncar etc via 3G och wlan och lyssnar på musik och spelar och sen blir dom sura på att den verkar seg... det handlar om hur du hanterar den.. precis som alla andra OS kan Android bli seg om du kör för mycket oavsett minne & cpu kraft.

    sen finns det en hel del tredje parts app som folk installerar som kanske inte är så bra på cpu & minne´s hantering = segt.
     
    Last edited: 23 aug 2009
  13. MaxH

    MaxH Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det är bara det att när nu Donut och Eclair kommer är ändå magicen gammal. Eller nåja, halvgammal + inte i den prestandaklass jag skulle vilja ha, iaf för mig som vill kunna lyssna på musik i 6 timmar utan att vara rädd för batteritorsk. Sen får du väl mig för svag själ om du vill :P

    Beträffande Itunes så finns det förresten alternativ programvara.

    Ett förslag är att titta till ditt användande, däri hittar du ditt svar. I andra hand kan du sedan kolla till utseende.
     
    Last edited: 23 aug 2009
  14. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Hehe inte så jag menade och jag anser mig själv som en sådan.. tycker visuellt att Iphone är klart mycket bättre men tack vare en del apps etc så är min magic mycket snyggare & det känns genast som att man har en bättre lur konstigt nog :)

    Hårdvarumässigt tror jag Magic kan räcka ett tag till om man inte behöver bättre kamera etc.. beror på behoven, som du säger så är batteritiden usel.. men det kan det komma ersättningsbatterier som kan förlänga musiklyssnandet..
    Jag ser fram emot Donut sen tar jag besluten om jag ska behålla eller gå vidare.
     
  15. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    fattar inte hur man kan välja iPhone. Det är som att skaffa en leksakstelefon i plast som du inte kan ändra något på.

    Plus nu när man läser hur jävliga apple är kan jag inte förstå varför man skulle vilja hjälpa ett företag som ser sina kunder som idioter
     
  16. chrios

    chrios Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har du tips på alternativ till itunes som kan hantera iPhone? De jag provat klara bara ipod.
     
  17. MaxH

    MaxH Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    på den lånade ipoden jag har nu använder jag sharepod, och jag vill minnas att de står att det funkade på iföner också. Inte testat dock, men jag gissar också på att det finns en uppsjö av program... vi lär inte vara de enda som ogillar iTunes :)
     
  18. Mswidi

    Mswidi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är tryggt att köpa Apple, du behöver inte själv välja vilken modell som funkar för dig, det har någon annan gjort.

    Deras filosofi är ju bra för dem, de behöver inte ha support på många modeller av telefoner/datorer osv.