Android för proffs?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Marmbrandt, 27 apr 2018.

  1. Marmbrandt

    Marmbrandt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2017
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    153
    Operatör:
    Telia,Tele2, Tre
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Tele2, Tre
    Telefon:
    Pixel 6
    Telefon 2:
    Samsuns S10e
    Telefon 3:
    Galaxy watch
    Platta:
    Samsung Tab 5 se
    Övrigt:
    Sony AF8, Philips Hue. Home Max, Nest Hub
    vilken tillverkare skulle ni rekommendera för vägningen toppspec/pris/ rent OS?

    Vi har planer att flytta appar från IOS till Android på jobbet och vill göra tester på rätt hårdvara.
    Tack på förhand
     
  2. niclasc

    niclasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    453
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    iPhone SE 2020 64GB (Jobb)
    Platta:
    iPad 2018 32GB
    Googles pixel-telefoner är det väl som gäller då
     
    Marmbrandt gillar detta.
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Om det bara är tester som ska köras på specifika enheter och ni också är ute efter vilka enheter ni ska köpa in är det Googles pixel som niklasc nämnde.

    Förväntas apparna komma ut i verkligheten lär ni också vilja ha ett par Samsung och Huawei då de lever sina egna liv ibland. Sonys lite billigare är också bra att testa mot. Överlag de som är populära bland era användare.

    Google, Samsung och Sony har dock device labs där ni kan köra tester "i molnet" på riktiga enheter som företagen själva underhåller.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Är lite på det oklara med vad du eftersöker. Apparna ni har skall alltså testas på hårdvara som är så representativ för "toppskiktet" som möjligt?

    Man skulle nog behöva två typer av lurar. En som kör någorlunda nära "vanilla Android", låt säga Nokia, Pixel, OnePlus, Sony och sedan kanske evnetuellt en Samsung. Samsung gör otroligt mycket med mjukvaran, förmodligen de som modifierar den i störst utsträckning på egen hand, och det kan ju ställa till det, varför det brukar bara bra att ha minst en Samsung att testa på.


    Just nu har de senaste flaggskeppen i regel följnade specifikationer:
    6", 18:9
    Android 8.0/8.1
    Snapdragon 845/Exynos 9810
     
  5. Marmbrandt

    Marmbrandt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2017
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    153
    Operatör:
    Telia,Tele2, Tre
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Tele2, Tre
    Telefon:
    Pixel 6
    Telefon 2:
    Samsuns S10e
    Telefon 3:
    Galaxy watch
    Platta:
    Samsung Tab 5 se
    Övrigt:
    Sony AF8, Philips Hue. Home Max, Nest Hub
    " device labs där ni kan köra tester "i molnet" på riktiga enheter som företagen själva underhåller. "
    Zooklubba, lär mig mer.

    Vi har en Vision att kunna skeppa en "device" till våra användare, fasta och tillfälliga, med bla specifik SIP funktionalitet. Komma ur Iphone träsket.
    Då jag själv använde ZTE Axon 7 har jag sneglat mot bla Xiami.
    Inte aktuellt med flaggskepp/märkeslur
     
  6. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Ur säkerhets aspekt skulle jag välja Sony, att införa lurar som sällan och mindre bra uppdaterar med säkerhets patchar känns mera som hemanvändare eller Pixel. Utveckla o testa i molnet sen spika hw och övergå till beta tester på skarpa lurar.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Förmodar att det är kritiskt med i alla fall säkerhetsuppdateringar, så välj i sådana fall en Android Enterprise Certified-enhet:

    Android Enterprise Device Catalog

    Risken är överhängande att ni annars står utan säkerhetsuppdateringar efter något år. Är enheternas livslängd inte längre än så gör det förstås inget.


    Edit: Vad gäller Xiaomi eller märken som inte officiellt distribueras i Sverige har ni inte heller någon tillverkargaranti ni kan dra nytta av eller tillverkarsupport. Att satsa på märken som endast finns tillgängliga via gråimport är nog ingen bra idé.

    Det blir ännu värre om ni får fatt i telefoner som inte är CE-märkta/inte avsedda för försäljning inom EU. Orskar telefon eller laddare någon skada täcker inte er försäkring detta, inte i regel i alla fall.
     
    Last edited: 27 apr 2018
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Kort och gott, istället för att behöva köpa (och hålla igång) flera olika fysiska enheter så kan man köra tester mot riktiga enheter hos andra, som t.ex Samsung: REMOTE TEST LAB | SAMSUNG Developers Eller Firebase Test Lab for Android  |  Firebase

    Men ovan är mer intressant om man ska leverera appar till allmänheten/Google Play där vem som helst (i princip, man kan ju styra det på enheter där med) kan ladda ned appen.

    Men du/ni är alltså ute efter en specifik enhet att utveckla mot, testa och sedan skeppa till användare? Användare kommer aldrig kunna använda er app utan att ha just den telefonen? Och det är den telefonen ni är ute efter?

    Jag hade nog fortfarande satsat på någon Google enhet, annars håller jag med @bernards; lista (i turordning) Pixel, Nokia/OnePlus, Sony men hade hållit mig undan för Samsung.
     
    bernard gillar detta.