Android för vuxna - är det möjligt?

Diskussion i 'Allmänt' startad av improwise, 28 okt 2012.

  1. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Jag gillar att köpa nya mobiltelefoner och köper nog i snitt 2 androider per år, alltid bästa möjliga. Ändå brukar det alltid sluta på samma sätt, inom nån månad är SIM kortet tillbaks i iPhonen. Främsta skälet till detta, förutom att ingen av de 50 tangentborden för Android tycks kunna konkurrera med Apples enda, är gränssnittet. Jag får alltid känslan av att Android (i kombination med diverse anpassningar från HTC/Samsung) tycks vara gjort i första hand för användare i de lägre tonåren. Allting är på något sätt överdrivet och och designerna verkar allt för ofta varit ute efter att skapa nåt som ser ballt ut. T.ex. det närmast fanatiska användandet av text med mot svart bakgrund vilket jag kanske kändes lite retrocoolt 1995, men sen tröttnade iaf jag och gick vidare.

    Så, min eg fråga är väl, finns det något sätt att anpassa Android så att det passar även för vuxna? Har testat många olika launchers och även om de finns några som är rätt ok så verkar de mest kunna ändra lite på ytan, så fort man dyker in i nån meny är man tillbaks till det som var coolt 1995 och vardag 1985. Har utan större framgång försökt hitta några themes eller liknande men det verkar inte finnas. Samsungs "skalprogram" har iaf tidigare känts väldigt....asiatiskt (tänkt fnittrande japansk tonårstjej) och HTC Sense som tidigare varit riktigt bra verkar numera blivit mkt mer "Android standard".

    Enklaste sättet att beskriva det är nog att referera till t.ex. inredning hemma där iaf jag föredrar en minimalistisk stil där typ soffor och fåtöljer i vardagsrummet ska ha en enhetlig stil avseende form, färg, material osv. Android däremot känns mer som en en orange tygsoffa bredvid en vit lädersoffa bredvid en mintgrön trästol.

    Alla olika förslag, tips, kommentarer med mera på hur Android kan vuxenanpassas tas gärna emot! Kan tillägga att jag själv inte ens fyllt 40 än och arbetar dagarna i ända med att bygga avancerade internetapplikationer, så jag är väl inte direkt Farbror Gösta som vill ha en pensionärsvänlig Doro-telefon, bara nåt som känns som det är gjort för de över 15 år :)

    Påstår absolut inte att detta är något jätteproblem, och har full förståelse för om andra vill ha det annorlunda, och är inte på något sätt ute efter att dissa Android som så. Men iaf för mig tycker jag det är störande och en klar nackdel med Android för min del. Det mest märkliga är att vad jag vet finns det inget som helst sätt att förändra det på med teman och liknande, trots att Android ofta beskrivs som det mest öppna mobila OS:et och att man kan ändra allt.
     
    Last edited: 28 okt 2012
    Stedad, OliverG, tomcat och 3 andra gillar detta.
  2. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    För att göra det hela lite mer konkret, iom att jag inte främst är ute efter att klaga på Android, utan hitta nåt sätt att anpassa Android så det duger även för mig. Finns det något sätt att anpassa t.ex. valen under "Applications/Settings" så att det inte är text på svart bakgrund med spretiga ikoner utan säg svart text på vit bakgrund med enhetliga ikoner? Gärna då utan att ladda på nån Custom ROM (mest för att det då genast blir enhetsspecifikt)
     
  3. malajo

    malajo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    1 698
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Jag e vuxen och tycker min nexus funkar hur bra som helst.
    Tycker inte den känns som en fjortis-lur i alla fall.

    Angående t-bordet, har du testat Swiftkey eller swype?
    Jag har aldrig testat iphones så vet inte om dessa är bättre men det e väl dom som anses vara dom bästa till android.
     
  4. softarn

    softarn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Håller med dig om att Android inte riktigt är gjort för vuxna. Tangentbordet är du dock ute och cyklar om, har inte stött på någon som gillar iPhones tangentbord bättre än swiftkey.
     
  5. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Angående text och bakgrundsfärg så går det väl inte att ändra tema i standard Android vad jag vet. Men olika tillverkare kan väl ha olika teman, fast då är det mer eller mindre enhetsspecifikt.

    Angående ikonerna så beror det på vad du installerar, och vad tillverkaren har förinstallerat. Så välj en tillverkare som du är nöjd med, och installera inte appar med ikoner du inte gillar.
     
  6. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Vad det gäller appikoner så är dom ju bara att byta ut.

    För övrigt så visst kan android vara lite ostrukturerat men jag vet inte jag, mycket går ju att ändra på men självfallet inte allt. Tycker dock personligen att IOS är det tråkigaste operativet oberoende av struktur.

    Sgs3 via Tapatalk
     
  7. shieldfire

    shieldfire Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Det du klagar över, t ex olika ikoner och stilar, har man klagat över om Linux länge. I och med enhetliga DE (som Gnome och KDE) dök upp och utvecklare började följa de standarderna minskade kritiken.

    Google börjar väl gå åt det hållet nu, med striktare standarder för Android. Kanske skulle man kunna införa en ADE som utvecklare tvingas ange om appen följer. Då blir det mer enhetligt. Det är ju fördelen med Apple och Microsoft.

    Ang tangentbord anser jag SwiftKey betydligt bättre än iPhones. Teman på den nivå du är ute efter kan man nog bara få om man rootad.

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  8. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jag är 33 år, utvecklar dynamiska internetsidor liksom du. Där den största besvikelsen med ios är att filsystemet är låst! Går ej att ladda upp material från enheten till servern. Man kan dock installera browsern icab som kan fuska till sig möjligheten att ladda upp något nedladdat, en bild eller video.

    Sen är det mer tacksamt med de större skärmarna på Android enheterna. Jag behöver inte göra allt så stort för att se bra ut och vara lätt navigerat. Jag sparat en ipod touch 3 med retina skärm för att testköra mot.

    Finns olika tangb layouter att använda, scandinavia eller vad den nu heter använder jag. Lite större mellanrum mellan knapparna gör att jag träffar rätt oftare. Men där kan jag hålla med om att ios lyckats.

    Minimalistic är ett bra sök ord i play, finns mycket att ladda hem där. Att ha widges för kalender, grooveshark, mute, flygplansläge mm är inte1995. Däremot kan jag tycka att ios fastnat rejält i sin look. Att sno androids rullista räcker inte.

    Att själv kunna välja tillverkare, modell och prisskikt är andra + för Android. Jag väljer efter prestanda, look och SAR värde. En iphone är bara en iphone, take it or leave it.

    My point of view.

    Så det känns som att du säger emot dig själv, ska inte kännas 1995, ska ej vara låst och trevlig att jobba med på internetsidor.

    Eller så har jag missuppfattat allt pga för lite sömn... godmorgon!
     
  9. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Det går alldeles utmärkt att uppnå det ts vill, men root är mig veterligen ett måste. Och för att inte behöva sitta och pilla in allt manuellt måste man flasha något tema, lättaste då är att köra in en rom som stöder CM9/10s theme chooser (exempelvis CM9 eller CM10 ;-)) . Gör man det finns en uppsjö av teman att ladda ner från play store, i i alla möjliga färger och varianter. Här ett exempel på vad du kanske söker https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nmiltner.theme.Ghost

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
    improwise gillar detta.
  10. pelleoman

    pelleoman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Testa Atom luncher.
     
  11. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

  12. mikaelgo

    mikaelgo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2009
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

  13. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jag håller med om tangentbordet. Både WP och Ios slår alla tangetbord jag testat till android (vilket iofs inte är alla, men bra många). Samsungs egna tangentbord är de bästa jag hittat till android. Det kanske går att köra dessa även på andra lurar?

    För övrigt så har jag fått ungefär samma intryck som du. Android är bra om man tycker om att pilla, men vill man bara ha en telefon som fungerar och gör det den ska så är Iphone och WP överlägsna.
     
  14. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Det TS vill är ju att ändra utseendet på inställningsmenyn, finns ju ingen launcher som fixar det? Att byta ikoner på hemskärmen, eller i applådan är ju dock snabbt gjort med en launcher, värre att ändra utseendet i menyer och ikoner i notifikationsfältet dock..

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  15. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag håller med om att Android kanske inte är gjort för vuxna. Ren Vanilla är ganska "techigt" och mer ungdomligt så att säga. Likaså en del tillverkargränssnintt.

    Dock så tycker jag ju att iOS är 1995 om något. Det har sett likadant ut helt tiden. Det där glasiga ljusa utseendet var poppis typ då och Apple har fastnat där i ett uråldrat gränssnitt som bara är så tråkigt.

    Det du vill göra kan man förverkliga med launchers, root och en massa pillande. Kör man en CM baserad ROM med theming engine så kan man tema det mesta genom teman från Play Store eller XDA forumet t.ex.

    Typ som detta: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nmiltner.theme.whiteice&feature=search_result

    Eller detta: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1818864

    PS: jag är likadan som du. Fast jag återvänder till min Nokia N9 istället...
     
    Last edited: 28 okt 2012
  16. ftangstrom

    ftangstrom Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2012
    Inlägg:
    1 318
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    SwiftKey slår alla tangentbord på fingrarna och det kan man inte säga något om för är så galet bra tangentbord att man vart chockad första gången jag använde det. Absolut bästa appen för Android.

    Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
     
  17. Hulle

    Hulle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Google bytte medvetet temat i Android till svarta bakgrunder i menyer för att passa Amoled-skärmarna som alla nexustelefoner haft (tills nexus 4 nu antagligen).

    /hulle.
     
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Sen har ju svart andra fördelar såsom min personliga åsikt att det är snyggare än vitt. Samt att det är snällare för ögonen speciellt i mörkare omgivningar. Avskyr att få en vit bakgrund slängd i ansiktet i ett mörkt rum.
     
  19. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    +1 på den! Skulle vilja halvera min Notes ljusstyrka på lägsta värdet. Nexus 7:an är bekvämare för ögat.
     
  20. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 267
    Mottagna gillanden:
    1 250

    MINA ENHETER

    elpapo gillar detta.