PowerPC spöade Intel i benchmarks under lång tid men.... det hotade inte Winteldominansen sålänge det var en Apple-exklusiv CPU. Edit: Den var inte avsedd som sådan från början men blev exklusiv sent 1997 när Apple upphörde med licensieringen av Mac OS.
Tittar vi realistiskt på det hela är det ett faktum att Androidplattformen inte på något vis hotas av en A-CPU och att det krävs att densamma erbjuds på den öppna marknaden för att Qualcomm skall pressas.
Jag känner inte till något fall i historien där en snabbare men exklusiv CPU exempelvis kunnat hota spelare på den öppna plattformsmarknaden. Som sagt, Intel vs PowerPC är ett utmärkt exempel.
Apple skulle utgöra ett hot OM iOS licensierades och det därmed fanns iEnheter från olika tillverkare OCH i olika prisklasser. Då skulle man kunna tala om ett hot. Som det är idag utgör de inget hot oavsett CPU-prestanda, de når nämligen inte ut till stora delar av marknaden och antalet kunder som väljer iEnheter enkom för benchmarks är låga. Det låter fint på pappret men Apples koncept är egentligen inte CPU-prestanda utan snarare användarvänlighet.
De som gillar Apples koncept körde iEnheter redan tidigare och de som vill ha något annat kör det. CPU-prestandan har ytterst marginell (om ens någon) påverkan på ställningen för respektive plattform.
Det var som på PowerPC-tiden, snabbare än Intel - ja MEN större delen av marknaden körde Pentium och Windows. Det skedde ju ingen omsvängning, d.v.s att folk började köpa PowerMac istället och samma sak ser vi idag.
De enda som blir frustrerade över Apples CPU-prestanda är användare som benchmarkar.
För egen del säger jag att det är trevligt för Apple att de kan ge sina iEnheter en snabb CPU men eftersom detta handlar om ett helhetskoncept (man byter inte plattform bara för CPUn) utgör det inget hot.
Man kan ju annars börja fråga folket om de vet vad Snapdragon 835 eller A11 är för något - det nästan säkra svaret är att de inte har en susning. Frågar man i en Apple Store om valet av den nya iPhonen gjordes p.g.a CPUn vågar jag säga att svaret blir negativt.
Last edited: Oct 12, 2017