Android Market, moms å så

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Mollgan, 20 okt 2010.

1. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Och för att krångla till det så gäller det där bara för små företag. Om man kommer över en viss summa som säljare så är det momsreglerna i köparens land som gäller. Exempel är Amazon.uk som trots att de är ett engelskt bolag så kör de svensk moms när jag köper där. Men det var ett sidospår som sagt, så det kan vi lämna och gå tillbaks till elektroniska tjänster eller vad nu androidappar klassas som.

2. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

3. Bits

Bits Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Exakt privarpersonen köper appen av er. 25% moms

Sedan betalar ni google för att få sälja appen genom dom. Svårare än så är det inte. Dvs ni köper en tjänst av google.
    Sen spelar det ingen roll om dom tar 20kr eller 30% utav er försäljning. Nu köper ändå en tjänst av google

Jag ringer google swn och frågar så får vi nog svar.

Sent from my HTC Wildfire using Tapatalk

4. dafer45

dafer45 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är rädd att detta endast gäller så länge köparen av den elektroniska tjänsten befinner sig i Sverige?

Du undviker fortfarande att beröra det verkliga problemet. Köparen befinner sig förmodligen högst sällan i Sverige.

De nuvarande förklaringarna är endast relevanta om svaret på följande fråga är "Ja", vilket jag befarar inte är fallet:
    Om jag säljer till en köpare utomlands, skall jag då betala in svensk moms i sveriges för detta?

Last edited: 22 okt 2010
  5. asperon

asperon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
  6. m.mond

m.mond Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Huvudet på spiken. Mer detaljer finns längst ned på sidan 14 i SKV560:
    http://www.skatteverket.se/download/18.1a098b721295c544e1f800017198/56003.pdf

Lyckligtvis har ju Google gjort det möjligt att automatiskt lägga på moms på försäljningar inom EU så det blir ju inte så groteskt drygt som det skulle kunna ha varit.

7. Mollgan

Mollgan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för ert engagemang alla. Då återstår bara att reda ut vart man ska regga sin firma. Att ta landet med högst moms i hela EU (Sverige) för att sätta momssatsen känns inte som det smartaste draget.

Vänligen,
    Mollgan

Edit: motsatsen -> momssatsen

Last edited: 23 okt 2010
  8. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Tack alla ni som försöker reda ut detta. Hoppas vi kan få något svar som alla är nöjda med snart.

Annars tycker jag vi flyttar till typ Monaco eller Dubai så slipper vi problemet dessutom är det lite varmare väder:P

9. dafer45

dafer45 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för det dokumentet m.mond!

Vad gäller försäljning inom EU verkar reglerna helt överkommliga. Så länge man inte kommer upp i runt 30 000 euro (exakta summan varierar från land till land) i försäljning i något enskilt land så kan man betala all moms i Sverige.

När det kommer till försäljning utanför EU är jag dock fortfarande en aning orolig. Dokumentet säger att ingen moms skall betalas, men jag misstänker att det inte nödvändigtvis är det samma som att ingen skatt skall betalas. Utan att det betyder att man då är skylldig att kolla med respektive land om man är skyldig att betala skatt på försäljning där. Se t.ex. högerspalten på sida 18:
    Vid försäljning till USA verkar detta inte vara något problem, då det verkar som det är köparens skyldighet att betala skatten så länge man som säljare inte har kontor eller lager i den stat man säljer i. Åtminstonne om man kan lita på följande sida:
    http://smallbusiness.findlaw.com/business-operations/small-business-internet/internet-taxes.html

Stämmer allt detta betyder det att åtminstonne väldigt många länder och stater går att handla ganska smärtfritt med!

10. Bits

Bits Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej nu har jag fått ett privat PM där personen har förklarat problemet.

Det jag måste veta för att kunna ge Er ett korrekt svar är:
    Får Ni betalt via google eller via köparen?

Dvs, det kanske är så att köparen betalar in till google och sedan google vidare till Er.
    Det verkar iaf så när jag köper saker genom market, då betalar iaf jag google.

Som att Ni får betalt genom google så är det den momsen ni ska rikta in Er på dvs .us eller .se moms beroende på vilket google företag som betalar ut till ER.

Förstår Ni?

11. b.lindahl

b.lindahl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Frågan är om Google Sverige har något med utbetalningarna att göra oavsett. Kan någon som sålt enbart till svenska användare och fått någon utbetalning redan berätta vem som stod som avsändare? En kompis som får utbetalningar från ad sense får dem alltid från Google i Ireland. Det kanske förändrades när det gäller försäljning i market efter att betalapps blev tillgängligt i Sverige iofs.

12. Mollgan

Mollgan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som jag uppfattat det tar Google på sig väldigt olika roller när det gäller Ad Sense och Android Market. För Ad Sense är Google annonssäljare, dvs utvecklaren säljer reklamplats till Google som i sin tur säljer den vidare till någon som vill annonsera. För AM agerar Google däremot betalningsförmedlare i likhet med VISA, Master Card eller Bankgirot. Så om vi inte får något svar från någon som redan har sålt appar kan vi sannolikt utgå från att Googles hemvist inte har någon betydelse när det gäller AM (dvs du får betalt av köparen och Google är brevbäraren som lämnar över brevet innehållande köpeskillingen minus porto).