Android och personlig integritet

Diskussion i 'Allmänt' startad av improwise, 20 april 2014.

1. statoilconny

statoilconny Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Har du någon fakta som stöder ditt påstående om att Google vet mer om Angela Merkels privata aktiviteter än NSA får du väldigt gärna dela med dig.
    Skulle vara extremt intressant läsning :-)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

2. indika

indika Custom Android Staff Member

Mottagna gillanden:
    1.807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det är ju faktiskt så att man som användare har ett ansvar för att inte släppa iväg sitt privata på nätet, om det nu är det man vill.

Oavsett om man postar nakenbilder på en dejtingsida eller delar med sig av sina intressen på facebook så ligger alltid ansvaret på dig.

Du behöver inte spara din kontaktlista online. Du behöver inte ansluta dig till bildlagringstjänser, och du behöver inte skapa ett konto på Facebook.

Det finns alltid risker att din personliga information hamnar i fel händer och det är någonting som du som användare måste vara medveten om. Även om företag bygger tjänster för att göra ditt digitala liv enklare ska du aldrig lägga ditt förtroende i någon annans händer.

Rättigheterna som androidprogram har är ofta en generell behörighet. Att en app har tillgång till dina kontakter kan tillexempel bero på att den vill kunna skicka ett meddelande och säga "hej, jag använder denna appen, testa den du med" för att kunna göra det behöver den även tillgång till behörigheten "Skicka meddelande". Det betyder inte att någonting försigår i bakgrunden, men det skulle kunna vara så.

Android är uppbyggt på detta sätt med stora övergripande behörigheter för program och det kan se ut som att bara för att den har tillgång till "lagring på minneskort" betyder det att den scannar dina bilder. Men så är ofta inte fallet.

Fördelen med Android är att appar programmeras i java med ytterst små modifikationer som är androidspecifika. Javakod är väldig lättläst och om en app skulle ha något fuffens för sig är det relativt enkelt att upptäcka det genom en snabb granskning av koden.

Vad gäller IOS så tycker jag att det är mycket svårare att veta vad som egentligen händer i bakgrunden. Samma sak med Blackberry men där har jag inte varit på över två år och man kan ju alltid hoppas att saker och ting förändras.

3. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.263

MINA ENHETER

Här har du tio länkar till articklar om Googles övervakning.

När det gälder Angela Märkel så skulle jag tro att hon behandlas som alla andra Internet/Mobiltelefonanvändare. Jag nämde henne då hon var speciellt i fokus under Snowdens avslöjningar, jag har inget spcifika fakta om henne utöver det.

http://live.wsj.com/video/what-goog...36.html#!7E661810-7F4C-4CCF-934C-B690543AFD36

http://www.zerohedge.com/news/2013-08-01/what-google-knows-about-you

http://www.abovetopsecret.com/forum/thread964850/pg1

http://www.stateofdigital.com/google-knows/

http://mashable.com/2009/11/04/google-privacy-dashboard/

http://edition.cnn.com/2012/02/09/opinion/ghitis-google-privacy/

http://gigaom.com/2009/11/05/google-dashboard-find-out-what-google-knows-about-you/

http://blog.hotspotshield.com/2013/07/23/what-google-knows-about-you/

http://graphic.com.gh/archive/Technology/what-google-knows-about-you.html

http://www.computerworld.com/s/article/337791/What_Google_Knows_About_You

Det ligger också endel på YouTube, kolla denna

http://www.youtube.com/results?search_query=what+google+knows+about+you

4. Kurt

Kurt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Tror jag sett någon bild på Merkel med hennes telefon. Har för mig hon kör Blackberry..

Skickat från min LG G2

5. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Typiska självklarheter, självklart vet google vad du söker på i deras söktjänst, vilka kontakter du sparat på deras servrar och vad du skickat med gmail. Det är inte övervakning.

Rätt stor skillnad på att avlyssna folks telefonsamtal, trodde alla förstod det...

6. indika

Mottagna gillanden:
    1.807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    alla förstår inte det

7. geobjork

Mottagna gillanden:
    1.263

MINA ENHETER

Jag vet inget om Angela Merkel annat än att hon är tysk, jag till och med skrev hennes namn fel. Temat i mitt inlägg var inte Merkel men den generella övervakning som alla är utsatta för. Om det var Maud Olofsson eller Mona Sahlin som var i fokus under Snowden avslöjningen så ville jag använt en av dem som exempel.

Btw. Merkel har en kryptert Blackberry för tjänstsamtal och en Nokia som används privat. Det var Nokian som var övervakat. Jag utgår från att hon också använder Internet och googlar och har seg.

Vart nämde jag något om att avlyssna folks telefonsamtal?

Man måste ha legat under en stor tung sten i längre tid för att påstå att det som pågår inte är övervakning. Att man håller koll på vart du är, har varit, hvem du ringer och när, (det vet ju Mikael Persbrandt endel om), dina SMS som lagras etc.etc. Wow, inte övervakning?

När man hamnat i en kverulantisk pissetävling är detta det bästa rådet man kan få.

http://www.youtube.com/watch?v=2xo59d-JYX0

8. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Är det google som sparar mina SMS och vem jag har ringt? Det var något nytt...

9. geobjork

Mottagna gillanden:
    1.263

MINA ENHETER

10. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
  11. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

Sluta med ditt tråkiga foliehatteri. Så speciell är du inte att någon bryr sig vad du smsar osv.

12. geobjork

Mottagna gillanden:
    1.263

MINA ENHETER

Ja, jag skall sluta nu, det här leder ingen stans. Bara en liten ting till, tag en titt under Permissions för Google+, Google Play Store och Google Search i Aplication Manager. Detta är apps du inte kommer undan. Inte övervakning?

Trollar andra när dem inte håller med deg? Är det fjant då? Hmm...

Nu är det spikskorna för mig.

13. indika

Mottagna gillanden:
    1.807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    allting som man gör via mobilt nätverk sparas. Hur mycket eller vad som sparas regleras av lagstiftning och kapacitet. Privatpersoner som misstänks för brott ligger mer i farozonen än de som inte gör det.

Har man rent mjöl i påsen är det i 99 fall av 100 helt lugnt.

14. statoilconny

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det du kallar övervakning kan du ganska lätt undvika genom att sluta använda teknik helt och hållet.
    Det NSA gör kan du nog inte undvika hur du än beter dig.
    Vill dom ha koll på dig så kommer dom ha koll på dig.

Poängen är att många idag gnäller över att dom övervakas osv, samtidigt som dom lägger ut hela sitt liv på Facebook.
    Man har nog missuppfattat en hel del då kan jag tycka.
    Allt du FRIVILLIGT lägger ut är inte övervakning, det är bara naivt och smått korkat att tro att ingen utnyttjar det.

15. tcntad

tcntad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Handlar ju som tur är inte direkt om man har rent mjöl i påsen eller inte utan den personliga integriteten och rätt till sitt privatliv:)

16. geobjork

Mottagna gillanden:
    1.263

MINA ENHETER

Har du missat något här? (Detta blir ett lite långt inlägg).

Menar du då att man skall dra en stor tung sten över sig och bli kvar under den för att undvika att bli registrerad av tekniken? Om du gör det så undviker du också NSA, dom är då helt enkelt inte alls interesserad av deg. (Häng med i värkligheten, inte någon ointeressat laboration av livet).

Det mesta av det de flesta gör här i livet är FRIVILLIGT, det betyder inte att man vill att det skall registreras, lagras och plockas fram i olika syften, alt från reklam till olaglig utnyttjande. På engelska kallas det ”privacy”. Det är därför många aktörer har något som kallas ”Privacy policy”. Dom utsteder ett ”Privacy statement” som man kan läsa, detta för att man ska känna sig trygg (tryggare?) även om man ger olika upplysningar FRIVILLIGT som du säger.

Här är en definition av ”Privacy policy”.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Privacy_policy

Också, många har inte en susning om vad dom gir seg ut på vid t.ex. att anskaffa seg en enkel smarttelefon, (naivt eller korkat som du kallar det). Det betyder då inte att det är akseptabelt att mycket av ens liv registreras och används i olika syften, ofta utan att man ens vet om det.

När det gäller kriminalitet så ställer det sig i ett helt annat lys.

För att det inte ska laboreras för mycket med vad jag personligt tycker så repeterar jag det jag skrev tidigare:

Mitt liv är så tråkigt och innehållslöst att jag skiter fullkomligt i övervakningen, men det jag är rädd för är att bli utnyttjad i något olagligt såsom Botnet, eller hamnar i någon ekonomisk kläm, t.ex abonnemang jag inte vill ha. Man får ju också endel oönskade SMS.
    PS. Jag använder häller inte Facbook, som du nämnar, så där blir det inget gnäll från mig!

17. statoilconny

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Menar så klart inte att du ska gräva ner dig under en sten för att slippa övervakning.
    Det jag menade var att folk måste komma in i matchen och bli lite påläst.
    Det jag menade med naivt är just detta att folk inte har en aning. Det jag menade med korkat va att folk inte bryr sig om att skaffa sig en aning. Man fortsätter lägga ut allt om sitt liv och tror att det inte kommer missbrukas?!?

Självklart är det fel att allt övervakas och lagras, men folk måste verkligen lära sig åtminstone lite hur det fungerar.

Jag hävdar fortfarande att det är skillnad på sånt som Facebook och liknande gör och det NSA gör.
    Läser du EULA så står det säkert en hel del intressant som du inte trodde. Så vitt jag vet har inte NSA någon EULA och behöver bevisligen inte heller följa lagen. Viss skillnad, åtminstone i dagsläget.

Sen är det bevisligen acceptabelt att den information folk lägger ut loggas, sparas och utnyttjas i olika syften. Det händer dygnet runt och folk river inte ner serverhallar och kräver upprättelse utan fortsätter lugnt att dela med sig av sin information.
    Många tycker garanterat att det är bekvämt att telefonen "vet" en massa om dig och kan underlätta din vardag.
    Få vet tyvärr vad det kostar för den bekvämligheten. Ännu färre bryr sig...

18. geobjork

Mottagna gillanden:
    1.263

MINA ENHETER

Ok, här håller jag med deg om det mesta, men det att folk inte bryr seg och måste bli mera pålästa är jag nog inte helt med på.
    Dagens teknologi är såvidt kompliserat att det är en omöjlighet för många att sätta sig inn i det, även om man skulle bry sig hur mycket som hälst.
    Påläst, ofta så är det man ska läsa enbart på ett annat språk, (jag är själv norsk, och bara det att skriva riktigt på svensk kan vara svårt nog), och igen, det är så tekniskt komplicerat att man inte har en sportslig. Denna okunnighet utnyttjas av endel ”seriösa ” aktörer på ett oakseptabelt sätt, självklart oftast i helt ”oskyldiga ” syften som reklam. Man har dock ingen möjlighet att förhindra det antingen man vill eller ej, utan att krypa under den stora tunga stenen.
    I min barndom hadde vi telefon med vev på, (ojdå, jag börar nog bli lite gammal), och då visste man om att det satt någre bruttor på telegrafen och lyssnade på när någon gubbe ringde granfrun för att höra om hon var ensam hemma, så det pågick redan då, men det var helt oakseptabelt. Det blev en himla cirkus om någon kom på telegrafbruttan i att göra det.

Jag försvarar inte NSA’s olagliga aktiviteter på något vis, men detta har försiggått över hela världen i hundravis av år. För två tusen år sedan var det en viss Gentlemann som inte kunde ta ett enda steg utan att myndighetarna registrerade det och använde det mot honom, och så är det den dag idag. Det kommer nog att fortsätta så länge det finns människor på jorden, på gott och ont.

19. statoilconny

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Om jag byter ut ordet påläst till medveten och säger att folk måste bli mer kritiskt inställda, är vi överens då istället? :-)

Ja, det är verkligen ingen ny företeelse att människor utnyttjar andra människors godtrohet och okunskap för egen vinning.
    Jag inser så klart att det är omöjligt för gemena man att kunna allt det tekniska, men det är ändå skrämmande hur pass lite folk är medveten om hur det funkar.
    Ännu mer skrämmande är hur lite folk bryr sig.

Om jag får göra en liten jämförelse så skulle inte en normalbegåvad person drömma om att köra sin bil i 200 utan bälte i rusningstrafik, men på internet susar man fram utan tanke på sin egen säkerhet och dessutom har man skygglapparna på.
    Skrämmande, minst sagt...

20. geobjork

Mottagna gillanden:
    1.263

MINA ENHETER

Vi är 100% överens om det du skriver här, men jag lutar fortfarande åt det hållet att det är så kompliserad, faktisk för mjoriteten av användare, att man vill aldrig hinna ikapp med säkerheten, förän de ”seriösa” aktörarna tillrättelägger lite mera i användarnas interessen, inte bara sina egna.
    Roligt med din biljämförelse. Jag har själv reparerat motorer och växellådor hela mitt yrkesaktiva liv. Alla jag hadde med att göra kunde använda växellådan på sin bil, mycket få hadde en aning om hur den funkade och inga kunde reparera den själv. (Om dom kunde hadde dom inte kommit till meg).
    Samma med denna teknologi, de flesta vet hur man avänder den, men när det går snett, vad då? Samma med att förhindra att det ska gå snett, hur gör man?

statoilconny gillar detta.